Принципи та критерії формування контрольно-оцінювальної компетентності студентів освітніх спеціальностей в оцінюванні англомовних умінь учнів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.05

Ключові слова:

компетентнісний підхід, контрольно-оцінювальна компетентність, студенти освітніх спеціальностей

Анотація

Статтю присвячено дослідженню проблеми формування методичної компетентності студентів освітніх спеціальностей у сфері контролю та оцінювання англомовних умінь учнів середньої школи. Визначено, що володіння оцінювальною компетентністю з позицій компетентнісного підходу полягає насамперед у вмінні майстерно застосовувати різні форми контролю і оцінювання, зокрема формувальне та підсумкове оцінювання у щоденній педагогічній практиці. Виконано порівняльний аналіз поширених моделей контрольно-оцінювальної компетентності та підходів до її формування у вчителів-філологів. Задля визначення стану підготовки майбутніх учителів до оцінювання на уроках англійської мови в Україні здійснено аналіз 30 бакалаврських програм професійного підготування вчителів за спеціальністю 014 Англійська мова", що дає змогу оцінити сучасний стан та вимоги до рівня контрольно-оцінювальної компетентності випускників-бакалаврів, а також обґрунтувати підходи до формування контрольно-оцінювальної компетентності у вітчизняній освіті. Визначено принципи та критерії формування контрольно-оцінювальної компетентності майбутніх учителів англійської мови в закладах вищої освіти. Звернено увагу читачів на ті виклики системи підготування вчителів, які потребують методичного забезпечення, і ті недоліки впровадження сучасних підходів до формування оцінювальної компетентності вчителя, які можливо усунути, вдосконалюючи навчальні програми для учителів у контексті реформ освітньої системи України.

Біографія автора

Юлія Лавренчук, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в старшій профільній школі", асистент кафедри методики викладання української та іноземних мов та літератур

Посилання

Chan, C., & Luk, L. (2021). A four-dimensional framework for teacher assessment literacy in holistic competencies. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47(7), 1-25. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1962806

Coombe, C., Al-Hamly, M., & Troudi, S. (2010). Foreign and second language teacher assessment literacy: Issues, challenges and recommendations. In J. A. Carmona (Ed.), Language teaching and learning in ESL Education. (pp. 51–60). Kona Publishing and Media Company.

Crusan, D., Plakans, L., & Gebril, A. (2016). Writing assessment literacy: Surveying second language teachers' knowledge, beliefs, and practices. Assessing Writing, 28, 43–56. https://doi.org/10.1016/j.asw.2016.03.001

DeLuca, C., Coombs, A., MacGregor, S., & Rasooli, A. (2019). Toward a differential and situated view of assessment literacy: Studying teachers' responses to classroom assessment scenarios. Frontiers in Education, 4. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00094

Fulcher, G. (2012). Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment Quarterly, 9(2), 113-132. https://doi.org/10.1080/15434303.2011.642041

Green, A. (2020). Washback in language assessment. In C. A. Chapelle (Ed.), The concise encyclopedia of applied linguistics (pp. 1159-1193). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781405198 431.wbeal1274.pub2

Kvasova, O., & Kavytska, T. (2014). The assessment competence of university foreign language teachers: A Ukrainian perspective. Language Learning in Higher Education, 4(1), 159–177. https://doi.org/10.1515/cercles-2014-0010

Kvasova, O., Kavytska, T., & Osidak, V. (2019). Investigation of writing assessment literacy of Ukrainian university teachers. Ars linguodidacticae, 4(2), 10-17. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2019.4.02

Manasia, L., Pârvan, А., & Macovei, M. (2020). Towards a model of teacher well-being from a positive emotions perspective. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 10(1), 469–496. https://doi.org/10.3390/ejihpe10010035

Ministerstvo Osvity i Nauky Ukrayiny [MONU]. (2021). Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 011 Osvitni, pedahohichni nauky dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity [On the approval of the higher education standard for the specialty 011 Educational and pedagogical sciences for the second (master's) level of higher education]. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-zaspecialnistyu-011-osvitni-pedagogichni-nauki-dlyadrugogo-magisterskogo-rivnya-vishoyi-osviti

Ministerstvo Osvity i Nauky Ukrayiny [MONU]. (2024). Rekomendatsii shchodo otsinyuvannya rezulʹtativ navchannya zdobuvachiv osvity vidpovidno do Derzhavnoho standartu bazovoyi serednʹoyi osvity [Recommendations on assessing the learning outcomes of students in accordance with the State Standard of Basic Secondary Education]. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodootsiniuvannia-rezultativ-navchannia

Stiggins, R. (2017). The perfect assessment system. Alexandra: VA, ASCD.

Taras, M., & Davies, M. S. (2012). Perceptions and realities in the functions and processes of assessment. Active Learning in Higher Education, 14(1), 51–61. https://doi.org/10.1177/1469787412467128

Tsagari, D., & Vogt, K. (2017). Assessment literacy of foreign language teachers around Europe: Research, challenges and future prospects. Papers in Language Testing and Assessment 6(1), 41–63. https://doi.org/10.58379/uhix9883

Vogt, K., & Tsagari, D. (2014). Assessment literacy of foreign language teachers: Findings of a

European study. Language Assessment Quarterly, 11(4), 374–402.

Webb, N. L. (2002, April 1-5). Assessment literacy in a standards-based education setting [WCER working paper]. Wisconsin Center for Education Research. https://www.researchgate.net/publication/251923627

Xu, Y., & Brown, G. T. L. (2016). Teacher assessment literacy in practice: A reconceptualization. Teaching and Teacher Education, 58, 149–162. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.05.010

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Лавренчук, Ю. (2024). Принципи та критерії формування контрольно-оцінювальної компетентності студентів освітніх спеціальностей в оцінюванні англомовних умінь учнів. ARS LINGUODIDACTICAE, (14(2), 63–80. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.05

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ