DEVELOPING PEDAGOGICAL COMPETENCE IN PROSPECTIVE TEACHERS OF UKRAINIAN LITERATURE: PROJECT METHODOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.1721/2663-0303.2019.3.01Keywords:
methodology of teaching Ukrainian literature, pedagogical competence, method of projects, high schoolAbstract
The professional activity of a high school teacher of Ukrainian Literature requires a wide range of knowledge, skills and personal qualities including flexibility, creativity, getting adjusted to learning conditions, the ability to select an appropriate teaching methodology or assessment technique as well as the skills of compiling syllabi, educational materials, textbooks, etc. All these skills and qualities are components of pedagogical competence which is the key to professional training of prospective teachers of Ukrainian Literature. Developing the above-mentioned competence requires specific training so that it fully reflects real conditions of teaching activity. Therefore, to develop pedagogical competence, the author suggests making use of project methodology with the focus on simulating real professional activities of a teacher.
References
Navchalʹna prohrama z dystsypliny (2018): Metodyka navchannya ukrayinsʹkoyi literatury u starshiy profilʹniy shkoli (Навчальна програма з дисципліни: Методика навчання української літератури у старшій профільній школі // Шовковий В.М. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2018. – 11 с.). Print.
Yevseyev A. B. (2011). Kompetentnostnyy podkhod k professional’no-yazykovoy podgotovke menedzherov turizma v vuze (Евсеев А. Б. Компетентностный подход к профессиональноязыковой подготовке менеджеров туризма в вузе: автореферат дис. ... кандидата педагогических наук: 13.00.08 / Евсеев Андрей Борисович; [Место защиты: Моск. гос. ун-т культуры и искусств]. – 24 с.). Print.
Ibragimova L. A., Kompetentnostnyy podk-hod: metodologicheskaya osnova sovremennogo obrazovaniya (Competence approach the meth-odological basis of modern education) / Ibragimo-va L. A., Petrova G. A., Trofimenko M. P. // Vestnik NVGU. 2010. No1. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/kompetentnostnyy-podhod-metodolog-icheskaya-osnova-sovremennogo-obrazovaniya (data obrashcheniya: 28.01.2018).
Semenoh O.M. (2005). Profesiyna pidhotovka maybutnikh uchyteliv ukrayinsʹkoyi movy y literatury:monohrafiya (Семеног О.М. Профе-сійна підготовка майбутніх учителів україн-ської мови і літератури : монографія / Олена Миколаївна Семеног. – Суми : ВВП «Мрія-1» ТОВ, 2005. – 404 с.). Print.
Sydorenko V.V. (2010). Modelʹ profesiynoyi kompetentnosti vchytelya ukrayinsʹkoyi movy y literatury v konteksti Vprovadzhennya kompetentnisnoho pidkhodu (Сидоренко В.В. Модель професійної компетентності вчите-ля української мови і літератури в контексті впровадження компетентнісного підходу / В.В. Сидоренко // Наукова скарбниця освіти Донеччини : науково-методичний журнал. – Донецьк. – 2010. – No 2. – С. 11-17.). Print.
Simonenko L. YU. (2013). Metodychna kompetentnistʹ yak skladnyk profesiynoyi kompetentnosti vchytelya ukrayinsʹkoyi movy (Сімоненко Л. Ю. Методична компетентність як складник професійної компетентності вчи-теля української мови [Електронний ресурс] / Л. Ю. Сімоненко // Науковий вісник Донбасу. – 2013. – No2. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/nvd_2013_2_28.pdf.). Print.
Studenikina V. (2010). Linhvodidaktichna kompetentnistʹ uchyteliv ukrayinsʹkoyi movy v strukturi metodychnoyi (Студенікіна В. Лінг-водидактична компетентність учителів укра-їнської мови в структурі методичної [Елек-тронний ресурс] /Студенікіна В. // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. ‒ No 22 (209). ‒ Ч. І. ‒ 2010. ‒ С. 85‒90. ‒ Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vlush/Ped/2010_22_1/12.pdf). Print.
Tumasheva O. V. (2009). Pro metodychnoyi kompetentnosti vchytelya (Тумашева О. В. О методической компетентности учителя // Вестник КГПУ им. В.П. Астафьева. 2009. No1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-metodicheskoy-kompetentnosti-uchitelya (дата обращения: 15.02.2019).). Print.
Cherchatа L. (2015). Metodychna kompetentnistʹ maybutnʹoho vchytelya-filoloha: aspekty formyrovanye (Черчата Л. Методич-на компетентність майбутнього вчителя-фі-лолога: аспекти формування // Витоки педагогічної майстерності. 2015. Випуск 16. – С.292-299.). Print.
Shovkovyy V. (2018). Formuvannya v maybutnikh vykladachiv Klasychnyy mov metodychnoyi kompetentnosti metodom proektiv (Шовковий В. Формування в майбутніх викла-дачів класичних мов методичної компетентно-сті методом проектів // Ars linguodidacticae. – No2 (2018). – С. 29-38.). Print.
Polat Ye. (2004). Metod proyektov: tipologiya i struktura (Полат Е. Метод проектов: типоло-гия и структура // Лучшие страницы педаго-гической прессы. – No1. – С. 9-17). Print.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 В’ячеслав Шовковий
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright policy according to the terms of the license: Creative Commons "Attribution-NonCommercial" 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Authors who publish their articles in "Ars Linguodidacticae" (Open Access Journal) retain the following rights:
- The authors retain the copyright of their article and grant the Ars Linguodidacticae journal the right to first publish the manuscript of their article under the Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with mandatory reference to the author of the original work and first original publication in the Ars Linguodidacticae journal. An indication of the retention of the copyright of the work is provided on the title page of the article.
- The authors reserve the right to enter into separate contracts for the non-exclusive distribution of their article as published in Ars Linguodidacticae (e.g., placing the article in electronic libraries, archives and catalogs or publishing it as part of institute collections and monographs), provided that a full reference to the first original publication in Ars Linguodidacticae is given.
- The policy of the "Ars Linguodidacticae" journal allows and encourages authors to post a manuscript both before and during editorial processing, as this promotes productive scientific discussion and has a positive effect on the speed and dynamics of citing the article.
The editorial board reserves publishing rights to:
- the collated original articles and to the entire issue of the journal.
- the design of the journal and original illustrative and supplementary materials.
- the reprint reprints of the Journal in printed and electronic form.
The copyright policy is carried out according to the terms of the license: Creative Commons "Attribution-NonCommercial" 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
For more information, please read the full text of the CC BY-NC 4.0 Public License.
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.