DEVELOPING PEDAGOGICAL COMPETENCE IN PROSPECTIVE TEACHERS OF UKRAINIAN LITERATURE: PROJECT METHODOLOGY

Authors

  • Vyacheslav Shovkovy Department for Methodology of Teaching Ukrainian and Foreign Languages and Literaturesin the Institute of Philology, Taras Shevchenko National University of Kyiv01601, Taras Shevchenko avenue, 14, office 134., Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4876-2162

DOI:

https://doi.org/10.1721/2663-0303.2019.3.01

Keywords:

methodology of teaching Ukrainian literature, pedagogical competence, method of projects, high school

Abstract

The professional activity of a high school teacher of Ukrainian Literature requires a wide range of knowledge, skills and personal qualities including flexibility, creativity, getting adjusted to learning conditions, the ability to select an appropriate teaching methodology or assessment technique as well as the skills of compiling syllabi, educational materials, textbooks, etc. All these skills and qualities are components of pedagogical competence which is the key to professional training of prospective teachers of Ukrainian Literature. Developing the above-mentioned competence requires specific training so that it fully reflects real conditions of teaching activity. Therefore, to develop pedagogical competence, the author suggests making use of project methodology with the focus on simulating real professional activities of a teacher.

Author Biography

Vyacheslav Shovkovy, Department for Methodology of Teaching Ukrainian and Foreign Languages and Literaturesin the Institute of Philology, Taras Shevchenko National University of Kyiv01601, Taras Shevchenko avenue, 14, office 134.

Ph.D. Professor, Head of the Department of Methodology of Teaching Ukrainian and Foreign Languages and Literatures, Institute of Philology of the Kyiv National Taras Shevchenko University, Kyiv, Ukraine. Scientific interests: Methods of teaching classical and modern languages

References

Navchalʹna prohrama z dystsypliny (2018): Metodyka navchannya ukrayinsʹkoyi literatury u starshiy profilʹniy shkoli (Навчальна програма з дисципліни: Методика навчання української літератури у старшій профільній школі // Шовковий В.М. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2018. – 11 с.). Print.

Yevseyev A. B. (2011). Kompetentnostnyy podkhod k professional’no-yazykovoy podgotovke menedzherov turizma v vuze (Евсеев А. Б. Компетентностный подход к профессиональноязыковой подготовке менеджеров туризма в вузе: автореферат дис. ... кандидата педагогических наук: 13.00.08 / Евсеев Андрей Борисович; [Место защиты: Моск. гос. ун-т культуры и искусств]. – 24 с.). Print.

Ibragimova L. A., Kompetentnostnyy podk-hod: metodologicheskaya osnova sovremennogo obrazovaniya (Competence approach the meth-odological basis of modern education) / Ibragimo-va L. A., Petrova G. A., Trofimenko M. P. // Vestnik NVGU. 2010. No1. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/kompetentnostnyy-podhod-metodolog-icheskaya-osnova-sovremennogo-obrazovaniya (data obrashcheniya: 28.01.2018).

Semenoh O.M. (2005). Profesiyna pidhotovka maybutnikh uchyteliv ukrayinsʹkoyi movy y literatury:monohrafiya (Семеног О.М. Профе-сійна підготовка майбутніх учителів україн-ської мови і літератури : монографія / Олена Миколаївна Семеног. – Суми : ВВП «Мрія-1» ТОВ, 2005. – 404 с.). Print.

Sydorenko V.V. (2010). Modelʹ profesiynoyi kompetentnosti vchytelya ukrayinsʹkoyi movy y literatury v konteksti Vprovadzhennya kompetentnisnoho pidkhodu (Сидоренко В.В. Модель професійної компетентності вчите-ля української мови і літератури в контексті впровадження компетентнісного підходу / В.В. Сидоренко // Наукова скарбниця освіти Донеччини : науково-методичний журнал. – Донецьк. – 2010. – No 2. – С. 11-17.). Print.

Simonenko L. YU. (2013). Metodychna kompetentnistʹ yak skladnyk profesiynoyi kompetentnosti vchytelya ukrayinsʹkoyi movy (Сімоненко Л. Ю. Методична компетентність як складник професійної компетентності вчи-теля української мови [Електронний ресурс] / Л. Ю. Сімоненко // Науковий вісник Донбасу. – 2013. – No2. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/nvd_2013_2_28.pdf.). Print.

Studenikina V. (2010). Linhvodidaktichna kompetentnistʹ uchyteliv ukrayinsʹkoyi movy v strukturi metodychnoyi (Студенікіна В. Лінг-водидактична компетентність учителів укра-їнської мови в структурі методичної [Елек-тронний ресурс] /Студенікіна В. // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. ‒ No 22 (209). ‒ Ч. І. ‒ 2010. ‒ С. 85‒90. ‒ Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vlush/Ped/2010_22_1/12.pdf). Print.

Tumasheva O. V. (2009). Pro metodychnoyi kompetentnosti vchytelya (Тумашева О. В. О методической компетентности учителя // Вестник КГПУ им. В.П. Астафьева. 2009. No1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-metodicheskoy-kompetentnosti-uchitelya (дата обращения: 15.02.2019).). Print.

Cherchatа L. (2015). Metodychna kompetentnistʹ maybutnʹoho vchytelya-filoloha: aspekty formyrovanye (Черчата Л. Методич-на компетентність майбутнього вчителя-фі-лолога: аспекти формування // Витоки педагогічної майстерності. 2015. Випуск 16. – С.292-299.). Print.

Shovkovyy V. (2018). Formuvannya v maybutnikh vykladachiv Klasychnyy mov metodychnoyi kompetentnosti metodom proektiv (Шовковий В. Формування в майбутніх викла-дачів класичних мов методичної компетентно-сті методом проектів // Ars linguodidacticae. – No2 (2018). – С. 29-38.). Print.

Polat Ye. (2004). Metod proyektov: tipologiya i struktura (Полат Е. Метод проектов: типоло-гия и структура // Лучшие страницы педаго-гической прессы. – No1. – С. 9-17). Print.

Published

2019-06-25

How to Cite

Shovkovy, V. (2019). DEVELOPING PEDAGOGICAL COMPETENCE IN PROSPECTIVE TEACHERS OF UKRAINIAN LITERATURE: PROJECT METHODOLOGY. Ars Linguodidacticae, (3), 4–13. https://doi.org/10.1721/2663-0303.2019.3.01

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF TEACHING NATIVE LANGUAGE IN SECONDARY AND TERTIARY SCHOOL