ВИЗНАЧЕННЯ ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНОГО ПОЛЯ ТА ТИПІВ ВІДНОШЕНЬ ЛЕКСИЧНИХ ОДИНИЦЬ З ПОЗИЦІЙ КОГНІТИВНОГО ПІДХОДУ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ СТУДЕНТІВ ФІЛОЛОГІЧНОГО НАПРЯМКУ

Автор(и)

  • Зоя Корнєва Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8848-4323
  • Тетяна Кириленко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1122-6318

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.7.03

Анотація

У статті визначено теоретико-методологічні засади навчання іноземної мови студентів ЗВО з позицій когнітивного підходу. Подано узагальненні визначення понять «лексико-семантичне поле», «категоризація», «концептуалізація», «поняттєва категорія» і «семантична категорія» та систематизовано
підходи до визначення функціонально-семантичного, граматичного, словотворчого, або морфосемантичного та лексичного полів для засвоєння студентами у процесі навчання другої мови. Запропоновано
організовувати процес розуміння та оволодіння ключовими категоріями лінгвістики у такому порядку:
аналіз лексико-семантичного поля, деталізація лексико-семантичної групи слів, визначення однакової
для всіх членів лексико-семантичного поля одиниці – семи (семантичниого компоненту). Студентам
для успішного оволодіння другою мовою необхідно розрізняти семантичні категорії та поняттєві, а також враховувати особливості вираження їх змісту у певній знаковій формі. Оскільки метонімія й метафора належать до одних з найпродуктивніших способів збагачення мови, когнітивний розвиток мовної
особистості студентів передбачає усвідомлення референтів, корелятів та фокусів і контекстів метафоричних та метонімічних мовних знаків. Передбачено, що шляхом розгляду семантичних відношень,
в яких можуть існувати лексико-семантичні поля в іноземній мові, студенти навчаються ефективно
аналізувати метафоричне перенесення значення, яке тісно пов’язане з полісемією і синонімією.
Ключові слова: когнітивний підхід у навчанні іноземної мови, розвиток мовної особистості студента, лексико-семантичне поле, семантичні та поняттєві категорії.

Біографії авторів

Зоя Корнєва, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Доктор педагогічних наук, професор. Кафедра теорії, практики та перекладу
англійської мови, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут
імені Ігоря Сікорського»

Тетяна Кириленко, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Студентка кафедри теорії, практики та перекладу англійської мови факультету лінгвістики Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» 

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-10

Як цитувати

Корнєва, З., & Кириленко, Т. (2021). ВИЗНАЧЕННЯ ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНОГО ПОЛЯ ТА ТИПІВ ВІДНОШЕНЬ ЛЕКСИЧНИХ ОДИНИЦЬ З ПОЗИЦІЙ КОГНІТИВНОГО ПІДХОДУ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ СТУДЕНТІВ ФІЛОЛОГІЧНОГО НАПРЯМКУ. ARS LINGUODIDACTICAE, (7), 24–34. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.7.03

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ВИЩІЙ ТА СЕРЕДНІЙ ШКОЛАХ