TEACHING AND LEARNING UKRAINIAN SPOKEN DIALOGUE IN A SECONDARY SCHOOL CLASSROOM: A BOOK REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.07

Keywords:

Discussion method, Ukrainian spoken dialogue, dialogic interaction, secondary school

Abstract

The article is a review of the textbook «O. Liubashenko & O. Popova (2021). Discussion as a teaching and learning method. Development of Ukrainian spoken dialogue in secondary school students. Kolo». A resource for teachers, students and Ukrainian language enthusiasts, this book is intended to familiarize readers with Discussion as a method for teaching and learning spoken dialogue in a secondary education setting. The authors revisit the concept of classroom talk in a Ukrainian lesson and offer dialogic interaction as the main type of educational activity in obtaining conversational skills in Ukrainian. The book discusses typical challenges faced by most secondary school teachers of Ukrainian by inviting readers to an engaging professional dialogue on the issue that has not received much attention in literature. The textbook is beneficial for teachers of Ukrainian and Philology majors who avoid stereotypes in mastering school curriculum.

References

Azimov E., Shchukin A. (2009). Novyy slovar’ metodicheskikh terminov i ponyatiy (teoriya i praktika obucheniya yazykam). Moskva: Izdatel’stvo IKAR //(Азимов Э., Щукин А. (2009). Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). Москва: Издательство ИКАР)

Badmayev, B.(1999). Metodika prepodavaniya psikhologii: Ucheb.--metod, posobiye dlya prepodavat. i aspirantov vuzov. – Moskva: Gumanit. izd. tsentr Vlados. //(Бадмаев, Б.(1999) Методика преподавания психологии: Учеб.-- метод, пособие для преподават. и аспирантов вузов. – Москва.: Гуманит. изд. центр Владос.)

Bell, D. (2007). Do teachers think that methods are dead. Elt Journal, 61, 135-143.

Cárdenas, J.-M. (2011). El método de la discusión controversial en el aprendizaje de la asignatura de Lenguaje en los estudiantes del II Semestre de Enfermerí a del Instituto Superior Tecnoló gico Joaquín Retegui Medina, Peru: Nauta-Iquitos.)

Fitsula, M.(2000). Pedahohika: Navchalʹnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh pedahohichnykh zakladiv osvity. – Kyiv: Vydavnychyy tsentr «Akademiya».//(Фіцула, М.(2000). Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. – Київ: Видавничий центр «Академія»)

Holub N., Protsenko L.(2008). Rolʹ komunikatyvno-sytuatyvnykh vprav u formuvanni movnoyi osobystosti. Literatura ta kulʹtura Polissya. 43, 218-223. //(Голуб Н., Проценко Л.(2008). Роль комунікативно-ситуативних вправ у формуванні мовної особистості. Література та культура Полісся. 43, 218-223. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ltkp_2008_)

Holub, N., Halayevsʹka, L (2015). Navchannya dialohichnoho movlennya uchniv 5–7 klasiv na urokakh ukrayinsʹkoyi movy: metodychni rekomendatsiyi .Ukrayinsʹka mova i literatura v shkoli, 3, 51–57.// (Голуб, Н., Галаєвська, Л. (2015). Навчання діалогічного мовлення учнів 5–7 класів на уроках української мови: методичні рекомендації .Українська мова і література в школі, 3, 51–57);

Leshchenko, H., Ivanova L (2009). Komunikatyvni (movlennyevo-sytuatyvni) zavdannya u systemi vyvchennya chastyn movy v pochatkoviy̆ shkoli. Nova pedahohichna dumka, 4, 64-69. // (Лещенко, Г., Іванова, Л. (2009). Комунікативні (мовленнєво-ситуативні) завдання у системі вивчення частин мови в початковій школі. Нова педагогічна думка, 4, 64-69)

Levin,K. (1954). Studies in group decisions. Іn D. Cartwright and A. Zander (eds), Group Dynamics: Research and Theory. London: Tavistock.

Markova, A. (1991). Strategiya formirovaniya motivatsii ucheniya. Perspektivy: voprosy obrazovaniya, 3, 23 –36.// (Маркова, А. (1991). Стратегия формирования мотивации учения. Перспективы: вопросы образования, 3, 23 –36.)

Matyash, N., Pavlova T. (2010). Metody aktivnogo sotsial’no-psikhologicheskogo obucheniya. Moskva: Akademiya. //(Матяш, Н., Павлова Т. (2010). Методы активного социальнопсихологического обучения. Москва: Академия);

Mortimer, E., & Scott, P. (2003). Meaning making in secondary science classrooms. Maidenhead: Open University Press) Nova ukrayinsʹka shkola: kontseptualʹni zasady reformuvannya serednʹoyi shkoly (2016)/ (uporyad. Hrynevych L., Elʹkin O., Kalashnikova S., Kobernyk I., Kovtunetsʹ V., Makarenko O., Malakhova O., Nanayeva T., Usatenko H., Khobzey P., Shyyan R. ; za zah. red. Hryshchenka M. // (Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи (2016)/ (упоряд. Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т., Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р. ; за заг. ред. Грищенка М.)

Oganesyan, N. (2002) Metody aktivnogo sotsial’no-psikhologicheskogo obucheniya: treningi, diskussii i igry .Moskva: Os’-89. //(Оганесян, Н. (2002) Методы активного социальнопсихологического обучения: тренинги, дискуссии и игры .Москва: Ось-89).

Palykhata, E (2002) Metodyka navchannya ukrayinsʹkoho usnoho dialohichnoho movlennya uchniv osnovnoyi shkoly. Ternopilʹ: TDPU. //(Палихата, Е (2002) Методика навчання українського усного діалогічного мовлення учнів основної школи. Тернопіль: ТДПУ.)

Richards, J., & Schmidt, R. (2002) Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics (3rd ed.) London: Longman.

Published

2021-11-23

How to Cite

Liubashenko, O. (2021). TEACHING AND LEARNING UKRAINIAN SPOKEN DIALOGUE IN A SECONDARY SCHOOL CLASSROOM: A BOOK REVIEW. Ars Linguodidacticae, (8), 58–67. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.07

Issue

Section

LANGUAGE EDUCATION: REVIEWS