TEACHING AND LEARNING UKRAINIAN SPOKEN DIALOGUE IN A SECONDARY SCHOOL CLASSROOM: A BOOK REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.8.07Keywords:
Discussion method, Ukrainian spoken dialogue, dialogic interaction, secondary schoolAbstract
The article is a review of the textbook «O. Liubashenko & O. Popova (2021). Discussion as a teaching and learning method. Development of Ukrainian spoken dialogue in secondary school students. Kolo». A resource for teachers, students and Ukrainian language enthusiasts, this book is intended to familiarize readers with Discussion as a method for teaching and learning spoken dialogue in a secondary education setting. The authors revisit the concept of classroom talk in a Ukrainian lesson and offer dialogic interaction as the main type of educational activity in obtaining conversational skills in Ukrainian. The book discusses typical challenges faced by most secondary school teachers of Ukrainian by inviting readers to an engaging professional dialogue on the issue that has not received much attention in literature. The textbook is beneficial for teachers of Ukrainian and Philology majors who avoid stereotypes in mastering school curriculum.
References
Azimov E., Shchukin A. (2009). Novyy slovar’ metodicheskikh terminov i ponyatiy (teoriya i praktika obucheniya yazykam). Moskva: Izdatel’stvo IKAR //(Азимов Э., Щукин А. (2009). Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). Москва: Издательство ИКАР)
Badmayev, B.(1999). Metodika prepodavaniya psikhologii: Ucheb.--metod, posobiye dlya prepodavat. i aspirantov vuzov. – Moskva: Gumanit. izd. tsentr Vlados. //(Бадмаев, Б.(1999) Методика преподавания психологии: Учеб.-- метод, пособие для преподават. и аспирантов вузов. – Москва.: Гуманит. изд. центр Владос.)
Bell, D. (2007). Do teachers think that methods are dead. Elt Journal, 61, 135-143.
Cárdenas, J.-M. (2011). El método de la discusión controversial en el aprendizaje de la asignatura de Lenguaje en los estudiantes del II Semestre de Enfermerí a del Instituto Superior Tecnoló gico Joaquín Retegui Medina, Peru: Nauta-Iquitos.)
Fitsula, M.(2000). Pedahohika: Navchalʹnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh pedahohichnykh zakladiv osvity. – Kyiv: Vydavnychyy tsentr «Akademiya».//(Фіцула, М.(2000). Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. – Київ: Видавничий центр «Академія»)
Holub N., Protsenko L.(2008). Rolʹ komunikatyvno-sytuatyvnykh vprav u formuvanni movnoyi osobystosti. Literatura ta kulʹtura Polissya. 43, 218-223. //(Голуб Н., Проценко Л.(2008). Роль комунікативно-ситуативних вправ у формуванні мовної особистості. Література та культура Полісся. 43, 218-223. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ltkp_2008_)
Holub, N., Halayevsʹka, L (2015). Navchannya dialohichnoho movlennya uchniv 5–7 klasiv na urokakh ukrayinsʹkoyi movy: metodychni rekomendatsiyi .Ukrayinsʹka mova i literatura v shkoli, 3, 51–57.// (Голуб, Н., Галаєвська, Л. (2015). Навчання діалогічного мовлення учнів 5–7 класів на уроках української мови: методичні рекомендації .Українська мова і література в школі, 3, 51–57);
Leshchenko, H., Ivanova L (2009). Komunikatyvni (movlennyevo-sytuatyvni) zavdannya u systemi vyvchennya chastyn movy v pochatkoviy̆ shkoli. Nova pedahohichna dumka, 4, 64-69. // (Лещенко, Г., Іванова, Л. (2009). Комунікативні (мовленнєво-ситуативні) завдання у системі вивчення частин мови в початковій школі. Нова педагогічна думка, 4, 64-69)
Levin,K. (1954). Studies in group decisions. Іn D. Cartwright and A. Zander (eds), Group Dynamics: Research and Theory. London: Tavistock.
Markova, A. (1991). Strategiya formirovaniya motivatsii ucheniya. Perspektivy: voprosy obrazovaniya, 3, 23 –36.// (Маркова, А. (1991). Стратегия формирования мотивации учения. Перспективы: вопросы образования, 3, 23 –36.)
Matyash, N., Pavlova T. (2010). Metody aktivnogo sotsial’no-psikhologicheskogo obucheniya. Moskva: Akademiya. //(Матяш, Н., Павлова Т. (2010). Методы активного социальнопсихологического обучения. Москва: Академия);
Mortimer, E., & Scott, P. (2003). Meaning making in secondary science classrooms. Maidenhead: Open University Press) Nova ukrayinsʹka shkola: kontseptualʹni zasady reformuvannya serednʹoyi shkoly (2016)/ (uporyad. Hrynevych L., Elʹkin O., Kalashnikova S., Kobernyk I., Kovtunetsʹ V., Makarenko O., Malakhova O., Nanayeva T., Usatenko H., Khobzey P., Shyyan R. ; za zah. red. Hryshchenka M. // (Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи (2016)/ (упоряд. Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т., Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р. ; за заг. ред. Грищенка М.)
Oganesyan, N. (2002) Metody aktivnogo sotsial’no-psikhologicheskogo obucheniya: treningi, diskussii i igry .Moskva: Os’-89. //(Оганесян, Н. (2002) Методы активного социальнопсихологического обучения: тренинги, дискуссии и игры .Москва: Ось-89).
Palykhata, E (2002) Metodyka navchannya ukrayinsʹkoho usnoho dialohichnoho movlennya uchniv osnovnoyi shkoly. Ternopilʹ: TDPU. //(Палихата, Е (2002) Методика навчання українського усного діалогічного мовлення учнів основної школи. Тернопіль: ТДПУ.)
Richards, J., & Schmidt, R. (2002) Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics (3rd ed.) London: Longman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Олеся Любашенко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright policy according to the terms of the license: Creative Commons "Attribution-NonCommercial" 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Authors who publish their articles in "Ars Linguodidacticae" (Open Access Journal) retain the following rights:
- The authors retain the copyright of their article and grant the Ars Linguodidacticae journal the right to first publish the manuscript of their article under the Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with mandatory reference to the author of the original work and first original publication in the Ars Linguodidacticae journal. An indication of the retention of the copyright of the work is provided on the title page of the article.
- The authors reserve the right to enter into separate contracts for the non-exclusive distribution of their article as published in Ars Linguodidacticae (e.g., placing the article in electronic libraries, archives and catalogs or publishing it as part of institute collections and monographs), provided that a full reference to the first original publication in Ars Linguodidacticae is given.
- The policy of the "Ars Linguodidacticae" journal allows and encourages authors to post a manuscript both before and during editorial processing, as this promotes productive scientific discussion and has a positive effect on the speed and dynamics of citing the article.
The editorial board reserves publishing rights to:
- the collated original articles and to the entire issue of the journal.
- the design of the journal and original illustrative and supplementary materials.
- the reprint reprints of the Journal in printed and electronic form.
The copyright policy is carried out according to the terms of the license: Creative Commons "Attribution-NonCommercial" 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
For more information, please read the full text of the CC BY-NC 4.0 Public License.
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.