Навчання наукової комунікації у старшій школі та університеті з позицій жанрового підходу
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.1.01Ключові слова:
навчальна технологія, жанровий підхід, наукова комунікація, жанр наукової доповіді, навчання мовиАнотація
У статті обґрунтовано жанровий підхід до формування компетентності в науковій комунікації в учнів і студентів у процесі навчання мови. Представлено оригінальну технологію навчання і викладено результати тренування наукової комунікації та оволодіння науковим стилем української мови в 10 класі старшої профільної школи. Навчальну технологію застосовано для вдосконалення усного і писемного мовлення учнів у жанрі наукової доповіді. Технологію запропоновано реалізовувати поетапно: 1) ознайомлення з особливостями наукового стилю української мови та жанру наукової доповіді; 2) інструкції до підготовки наукової доповіді в усній і писемній формах; 3) аналіз процесуальних, мовних і текстових характеристик наукової комунікації; 4) виголошення колективної наукової доповіді учнями та її обговорення. Навчальні досягнення учнів старшої профільної школи, виявленні у процесі експериментального навчання, зіставлено з компетентністю студентів-філологів університету в науковій комунікації та використанні жанру наукової доповіді. Зроблено висновок про доцільність навчання мови й опанування наукового стилю за умов системного тренування наукової комунікації учнів і студентів та цілісного оволодіння окремим жанром наукової комунікації в усній і писемній формах
Посилання
Bogdanov, I. T. (Ed.). (2021). Zbirnyk tez naukovykh dopovidey studentiv Berdyansʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu na Dnyakh nauky 13 travnya 2021 roku. Humanitarni nauky [Proceedings of the scientific reports by students of Berdyansk state pedagogical university at the Science Days on May 13, 2021. Humanities], 2. BDPU (In Ukrainian).
Bhatia, V. (2002). A generic view of academic discourse. In J. Flowerdew (Ed.), Academic discourse (pp. 31-49). Longman. https://doi.org/10.4324/9781315838069-9
Hood, S. (2004). Managing attitude in undergraduate academic writing: A focus on the introductions to research reports. In L.J. Ravelli & R.A. Ellis (Ed.), Analysing academic writing: Contextualized frameworks (pp. 24–44). Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781474211741.ch-003
Hood, S., & Forey, G. (2005). Introducing a conference paper: Getting interpersonal with your audience. Journal of English for Academic Purposes, 4(4), 291–306. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2005.07.003
Hrynevych, L. M, Morze, N. V., & Boyko, M. A. (2020). Naukova osvita yak osnova formuvannya innovatsiynoyi kompetentnosti v umovakh tsyfrovoyi transformatsiyi suspilstva. [Scientific education as the foundation for developing innovative competence in the context of digital transformation of society]. Informatsiyni Tekhnolohiyi i Zasoby Navchannya, 3(77), 1–26. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980 (In Ukrainian).
Hryshchenko, M. (Ed.). (2016). Nova Ukrayinska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannya serednoyi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. Ministry of Education and Science of Ukraine (In Ukrainian).
Ishchenko, N. (2014). Zhanrova palitra naukovoyi komunikatsiyi [The genre palette of scientific communication]. Naukovi Zapysky Natsionalnoho Universytetu Ostrozka Akademiya. Seriya: Filolohichna, 42, 67–69 (In Ukrainian).
Johns, A. M. (Ed.). (2001). Genre in the classroom: Multiple perspectives (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410604262
Kaur, K., & Mohamad Ali, A. (2017). Exploring the genre of academic oral presentations: A critical review. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(1), 152–162. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.1p.152
Kyiv City Council. (2023, October 23). Tyzhden ukrayinskoyi pysemnosti ta movy: Vaki zakhody zaplanovani u stolytsi. [Week of Ukrainian writing and language: What events are planned in the capital]. https://bit.ly/3VrdZ3R (In Ukrainian)
Kyiv Small Academy of Sciences. (n.d.). Konkurszakhyst naukovo-doslidnytskykh robit uchniv-chleniv Maloyi akademiyi nauk Ukrayiny [Competitiondefense of research works of students-members of the Small academy of Sciences of Ukraine]. https://kman.kyiv.ua/ua/Konkurs-zakhist-2022-2023 (In Ukrainian)
Kravchenko, T. (2024). Innovatsiyni pidkhody do navchannya naukovoyi komunikatsiyi: Dosvid USA ta Velykoyi Brytaniyi [Innovative approaches to teaching scientific communication: Experiences from the USA and the UK]. Aktualni Pytannya u Suchasniy Nautsi, 4(22), 939-950. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-4(22)-939-950.(In Ukrainian)
Liu, C., & Chen, M. (2022). A genre-based approach in the secondary school English writing class: Voices from student-teachers in the teaching practicum. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.992360
Lutsenko, V. (2023). Zmist i formy navchannya naukovoyi komunikatsiyi studentiv tekhnichnykh ZVO. [The Content and forms of teaching scientific communication to students in technical universities.] Visnyk Nauky ta Osvity, 7(13), 620–630. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-7(13)-619-630 (In Ukrainian)
Mekh, N. (2019).(n.d.) Zhanrosfera suchasnoyi ukrayinskoyi naukovoyi komunikatsiyi. [The genre sphere of contemporary Ukrainian scientific communication]. Mova i Mizhkulturna Komunikatsiya, 1, 64-73 (In Ukrainian)
Melnyk, Y. (2012).(n.d.) Metodyka pidhotovky do naukovoyi dopovidi. [Emotions as the object of study in Linguistics]. Teoriya i Praktyka Upravlinnya Sotsialnymy Systemamy: Filosofiya, Psykholohiya, Pedahohika, Sotsiolohiya. 1, 29–33 (In Ukrainian)
Myhal, V. (2007).(n.d.) Teoriya i metody naukovoyi tvorchosti: Navchalnyy posibnyk. [Theory and methods of scientific creativity]. Vydavnychyy Dim "INZHEK" (In Ukrainian)
Paltridge, B. (2012). Genre and English for specific purposes. In B. Paltridge & S. Starfield (Eds.), The Handbook of English for Specific Purposes (pp. 347–366). Portico. https://doi.org/10.1002/9781118339855.ch18
Prokopenko, L. (2021). Naukova komunikatsiya yak skladnyk fakhovoyi diyalnosti. Praktykum dlya zdobuvachiv pershoho (bakalavrsʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity dennoyi formy navchannya [Scientific communication as a component of professional activity: A practicum for first-level (Bachelor's) degree seekers in full-time higher education]. Bukayev (In Ukrainian).
Romanyukha, M.V. (2021). Zhanrovo-stylistychni vyklyky u vidtvorenni anhlomovnoho naukovoho tekstu [Genre and stylistic challenges in reproducing English-language academic texts]. Naukovyy Visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu. Seriya: Filolohiya. 49(2), 174–177. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2021.49-2.40 (In Ukrainian)
Rowley-Jolivet, E., & Carter-Thomas, S. (2005). The rhetoric of conference presentation introductions: context, argument and interaction. International Journal of Applied Linguistics, 15(1), 45–70. https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2005.00080.x
Sivitska, S.P. (Ed.). (2021). Filolohiya ochyma molodi. Zbirnyk materialiv I naukovoyi uchnivskoyi konferentsiyi (27 kvitnya 2021 roku) [Philology through the eyes of young people. Proceedings of the 1st scientific student conference]. National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic". https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/events/conf/2021/1nuk-fou/zbirnik-materialiv.pdf
Small Academy of Sciences of Ukraine. (2022). Platforma [Platform]. https://platform.man.gov.ua/
Toraman, S., Cox, K., Plano Clark, V. L., & Dariotis, J. K. (2020). Graduate students' current practices for writing a mixed methods research study abstract: An examination of Doctoral dissertation and Master's thesis abstracts in the ProQuest dissertations and theses GlobalTM database. International Journal of Multiple Research Approaches, 12(1), 110–128. https://doi.org/10.29034/ijmra.v12n1a4
van Enk, A., & Power, K. (2017). What is a research article?: Genre variability and data selection in genre research. Journal of English for Academic Purposes, 29, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2017.07.002
Wallen, N., & Fraenkel, J. (2013). Educational research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410601001
Yatsenko, N. (2017). Zhanrovo-stylova spetsyfika naukovoyi retsenziyi. [Genre and stylistic specifics of academic review]. Ukrayinska Mova, 1, 92–101. (In Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, що публікують свої статті в журналі "Ars Linguodidacticae" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права:
- Автори зберігають за собою права на авторство своєї статті та надають журналу "Ars Linguodidacticae" право першої публікації рукопису своєї статті на умовах ліцензії Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на автора оригінальної роботи та першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae". Інформація про збереження права на авторство надається на титульній сторінці статті.
- Автори зберігають за собою право укладати окремі угоди на неексклюзивне розповсюдження своєї статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі "Ars Linguodidacticae" (наприклад, розміщувати статтю в електронних бібліотеках, архівах та каталогах або публікувати у складі інститутських збірників та монографій), за умови обов'язкового повного посилання на першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae".
- Політика журналу "Ars Linguodidacticae" дає змогу та заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад в інститутському репозитарії або на персональному сайті) рукопису роботи як до її подання до редакції, так і під час її редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно позначається на оперативності й динаміці цитування статті.
Редакція журналу зберігає за собою видавничі права на:
- зверстані оригінали статей та весь номер журналу;
- оформлення журналу, а також оригінальні ілюстративні та додаткові матеріали;
- репринтні перевидання журналу в друкованому та електронному вигляді.
Політика охорони авторських прав провадиться відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Для отримання додаткової інформації, будь ласка, прочитайте повний текст Публічної ліцензії CC BY-NC 4.0
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.