Навчання старшокласників риторики у порівняльно-зіставному виступі
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.1.03Ключові слова:
навчання риторики, риторичні вміння, порівняльно-зіставний виступ, учні 11 класу, старша профільна школаАнотація
Соціальні та професійні реалії сьогодення вимагають від школярів уміння ефективно спілкуватися та переконувати, що робить риторичні уміння надзвичайно важливими для розвитку аналітичного та критичного мислення й майбутнього успіху учнів. У цьому контексті авторки статті досліджують навчання риторики старшокласників, використовуючи порівняльно-зіставний виступ, як засіб лінгводидактики. Дослідження проведене у форматі природного експерименту в 11 класі старшої профільної школи у процесі навчання предмета "Українська мова" на основі спеціально розробленого комплексу вправ. Результати експериментального навчання, з одного боку, засвідчили позитивну динаміку в удосконаленні риторичних умінь учнів, а з іншого – підтвердили, що навчання риторики є одним із найскладніших аспектів мовної освіти. Загалом, проведене дослідження демонструє ефективність і доцільність запропонованої методики у старших класах, окреслюючи перспективи її подальшого впровадження й удосконалення.
Посилання
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Allyn & Bacon. Ellis, M. (2022, June, 2). How to Write a Compare-and-Contrast Essay. Grammarly. https://www.grammarly.com/blog/compare-contrast/
Farneste, M. (2012). Usage of comparison/contrast pattern in undergraduate academic essays. Baltic Journal of English Language, Literature and Culture, 2, 42–53.
Holub, N. (2011). Systema vprav z rytoryky [A system of exercises in rhetoric]. Ukrainska Mova i Literatura v Shkoli, 6, 2–9 (In Ukrainian).
Holub, N. (2012). Rytorychna kompetentnist uchniv starshykh klasiv [Rhetorical competence of high school students]. In-t pedahohiky (In Ukrainian).
Karaman, S., Horoshkina, O., Karaman, L., & Popova, L. (2019). Ukrainska mova (profilnyi riven): pidruch. dlia 11 kl. zakladiv zahalnoi serednyoi osvity [Ukrainian language (professional level): Textbook for 11th of secondary school]. Ranok (In Ukrainian).
Kolotilova, N. (2021). Lohika i rytoryka: Retrospektyva vzaiemozviazku. Monohrafiia [Logic and rhetoric: A retrospective of the relationship. A monograph]. Tsentr navchalnoi literatury. (In Ukrainian).
Kosianchuk, S. (2010). Chy spravdi rytoryka tak potribna starshoklasnykam? [Do high school students really need rhetoric?]. Vyvchaiemo Ukrainsku Movu i Literaturu, 34, 7–14 (In Ukrainian).
Kucheruk, O. A., Golub, N. B., Horoshkina, O. M., Karaman, S. O., Karaman, O. V., Klimova, K. Ya., Bashmanivska, L. A., Berezyuk, V.I., & Malinoska, T.V. (2016). Pedahohichna rytoryka: istoriia, teoriia, praktyka. Monohrafiia. [Pedagogical rhetoric: history, theory, practice. Monograph]. KNT (In Ukrainian).
Mac Donnchaidh, S. (2024, March 5). Teaching compare and contrast. https://literacyideas.com/compare-and-contrast.
Matsko, L., Hruba, T., Semenoh, O., & Symonenko, T. (2017). Ukrainska mova. 10–11 klasy: prohrama dlia profilnoho navchannia uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Filolohichnyi napriam, profil – ukrainska filolohiia [Ukrainian language. Grades 10–11: Curriculum for specialized training of secondary school students. Specialization – Ukrainian philology]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (In Ukrainian).
Matsko, L., & Matsko, O. (2006). Rytoryka: Navch. posibnyk [Rhetoric: A textbook]. Vyshcha shkola (In Ukrainian).
Nyshcheta, V. (2014). Psykholohichni zasady protsesu formuvannia rytorychnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly [Psychological foundations of building rhetorical competence in basic secondary school students]. Teoretychna i Dydaktychna Filolohiia, 18, 87–92 (In Ukrainian).
Omelchuk, S. (2013). "Pidkhid do navchannia" yak bazova katehoriia suchasnoi linhvistychnoi nauky ["Approach to learning" as a basic category of modern linguistic science]. Ukrainska Mova i Literatura v Shkoli, 2, 2–7 (In Ukrainian).
Oshima, A., & Hogue, A. (2006). Writing academic English. Pearson.
Оvchynnikova, A. (2020). Rytoryka yak suspilnokulturne yavyshche : kurs lektsii [Rhetoric as a social and cultural phenomenon: A course of lectures]. OLDI-plius (In Ukrainian).
Ovsiienko, L. (2023). Model formuvannia rytorychnoi kompetentnosti starshoklasnykiv [A model for forming the rhetorical competence of high school students]. Visnyk Nauky ta Osvity, 7(13), 679–693. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-7(13)-679-694 (In Ukrainian).
Palykhata, E. (2002). Uroky ridnoi movy. Elementy praktychnoi rytoryky. 10–11 klasy: Knyha dlia vchytelia. [Native language lessons. Elements of practical rhetoric. Grades 10–11: Teacher's Book]. Navchalna knyha – Bohdan (In Ukrainian).
Pentyliuk, M. (2011). Praktykum z metodyky navchannia ukrainskoi movy v zahalno-osvitnikh zakladakh : modulnyi kurs : posibnyk dlia studentiv ped. universytetiv ta instytutiv [Methods of teaching Ukrainian in secondary school: a manual for students of Teachers' training universities and institutes]. Lenvit (In Ukrainian).
Raphael, T. E., & Kirschner, B. W. (1985). The effects of instruction in compare/contrast text structure on sixth-grade students' reading comprehension and writing products. Research Series, 161.
Sahach, H. (2000). Rytoryka [Rhetoric]. In Yure (In Ukrainian).
Savenkova, L. O. (2009). Pedahohichna rytoryka: navch. Posib [Pedagogical rhetoric: A textbook]. KNEU (In Ukrainian).
Serhieienkova, O. P., Stoliarchuk, O. A., Kokhanova, O. P., & Pasieka, O. V. (2012). Vikova psykholohiia: navchalnyi posibnyk. [Developmental psychology: A textbook]. Tsentr uchbovoi literatury (In Ukrainian).
Shuliar, V. (2008). Formuvannia rytorychnoi kompetentnosti u naukovodoslidnytskii diialnosti [Building rhetorical competence in research activities]. Bibliotechka "Dyvoslova", 8, 47–50 (In Ukrainian).
Tokareva, N. M. (2013). Osnovy vikovoi psykholohii: navch.-metod. posib. [Fundamentals of developmental psychology]. Interservis (In Ukrainian).
Vandyshev, V., & Perslomova, O. (2017). Rytoryka u filosofsko-komunikatyvnomu vymiri: pidruchnyk [Rhetoric in the philosophical and communicative dimension: A textbook]. KondorVydavnytstvo (In Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, що публікують свої статті в журналі "Ars Linguodidacticae" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права:
- Автори зберігають за собою права на авторство своєї статті та надають журналу "Ars Linguodidacticae" право першої публікації рукопису своєї статті на умовах ліцензії Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на автора оригінальної роботи та першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae". Інформація про збереження права на авторство надається на титульній сторінці статті.
- Автори зберігають за собою право укладати окремі угоди на неексклюзивне розповсюдження своєї статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі "Ars Linguodidacticae" (наприклад, розміщувати статтю в електронних бібліотеках, архівах та каталогах або публікувати у складі інститутських збірників та монографій), за умови обов'язкового повного посилання на першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae".
- Політика журналу "Ars Linguodidacticae" дає змогу та заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад в інститутському репозитарії або на персональному сайті) рукопису роботи як до її подання до редакції, так і під час її редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно позначається на оперативності й динаміці цитування статті.
Редакція журналу зберігає за собою видавничі права на:
- зверстані оригінали статей та весь номер журналу;
- оформлення журналу, а також оригінальні ілюстративні та додаткові матеріали;
- репринтні перевидання журналу в друкованому та електронному вигляді.
Політика охорони авторських прав провадиться відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Для отримання додаткової інформації, будь ласка, прочитайте повний текст Публічної ліцензії CC BY-NC 4.0
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.