Модель аналізу модерністської новели у процесі підготовки студентів освітніх спеціальностей до викладання в середній школі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.02

Ключові слова:

модель аналізу літературного твору, студенти освітніх спеціальностей, модерністська новела, художній стиль, художній напрям, жанр

Анотація

У статті представлено модель аналізу літературного твору, зокрема модерністської новели, що варто запропонувати студентам освітніх спеціальностей під час університетської підготовки до роботи в середній школі. На прикладі новели Володимира Винниченка "Момент" продемонстровано модель вивчення зразків малої прози межі XIX–XX ст. на шкільних уроках української літератури. Описано схему аналізу новели, яка враховує поетологічні особливості твору, зумовлені загальними естетичним тенденціями доби й специфікою індивідуально-авторської картини світу. Спеціальну увагу приділено проблемам літературної генерики, які не охоплені шкільною програмою, проте необхідні для майбутнього вчителя: визначенню жанрових меж новели, її структурним типам, особливостям композиції. Окреслено можливі шляхи актуалізації теоретико-літературних понять (пейзаж, художня деталь, ідея) під час вивчення новели на уроках української літератури. Обґрунтовано необхідність цілісного аналізу твору, шо враховує взаємозв'язок усіх його художніх елементів, описано способи застосування моделі у шкільній лекції. Представлена навчальна модель спирається на визнання первинності художнього твору як головного складника літературного процесу, що визначає естетичні тенденції певної культурної епохи.

Біографія автора

Ольга Башкирова, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор філологічних наук, доцент, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Посилання

Astrakhan, N. (2014). Buttia literaturnoho tvoru: Analitychne ta interpretatsiine modeliuvannia [Genesis of a literary work: Analytical and interpretive modeling]. Akademvydav (in Ukrainian).

Blihar, V. S., Kozlovets, M. A., Gorokhova, L. V., Fedorenko, V. O., & Fedorenko, V. (2020). Filosofiia: slovnyk terminiv ta personalii [Philosophy: A dictionary of terms and personalities]. KVITs (in Ukrainian).

Denysiuk, I. (1999). Rozvytok ukrainskoi maloi prozy XIX – poch. XX stolittia [Development of Ukrainian small prose XIX – beginning 20th century]. Naukovo-vydavnyche tovarystvo "Akademichnyi ekspres" (in Ukrainian).

Franko, I. (1984). Zibrannia tvoriv u 50-ty tomakh [Selected works in 50 volumes] [t. 41] (pp. 471-530). Naukova dumka (in Ukrainian).

Halych, O., Nazarets, V., & Vasylliev, V. (2008). Teoriia literatury. Pidruchnyk [Theory of literature. Textbook]. Lybid (in Ukrainian).

Holovchenko, N. (2020a, April 17-18). Zastosuvannia strukturno-stylovoho analizu khudozhnoho tekstu na urokakh ukrainskoi literatury v litsei yak chynnyk pedahohichnoi maisternosti vchytelia [The use of structural and stylistic analysis of artistic text in the lessons of Ukrainian literature in the lyceum as a factor of the teacher's pedagogical skill] [Conference proceedings]. Pedahohika i psykholohiia: Napriamky ta tendentsii rozvytku v Ukraini ta sviti. Zbirnyk naukovykh robit uchasnykiv mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 46-50) https://bit.ly/3OCjo50 (in Ukrainian).

Holovchenko, N. (2020b, May 12-18). Opanuvannia poniat z teorii literatury shliakhom mizhpredmetnoi vzaiemodii na urokakh ukrainskoi literatury [Mastering concepts from the theory of literature through interdisciplinary interaction in the lessons of Ukrainian literature] [Conference proceedings]. Materialy VI Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi konferentsii "Neperervna osvita novoho storichchia: dosiahnennia ta perspektyvy" https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/721020/ (in Ukrainian).

Holovchenko, N. (2012). Teoretyko-metodolohichni zasady vyvchennia khudozhnoho tekstu z urakhuvanniam styliu [Theoretical and methodological principles of the study of the artistic text taking into account the style] Informatsiia i Pravo, 1(4), 98-107 (in Ukrainian).

Holovchenko, N. (2011). Literatura modernizmu: khudozhnii styl, metodyka vyvchennia. Navchalnyi posibnyk [Modernist literature: artistic style, study method. Study guide]. Osvita Ukrainy (in Ukrainian).

Humeniuk, T. (2010). Modeliuvannia v pedahohichnii diialnosti [Modeling in pedagogical activity]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 13: Problemy Trudovoi ta Profesiinoi Pidhotovky, 7, 66-72. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_013_2010_7_15 (in Ukrainian).

Holovchenko, N. (2009). Strukturno-stylovyi analiz khudozhnoho tekstu v starshykh klasakh zahalnoosvitnoi shkoly. [Structural and stylistic analysis of the artistic text in the senior classes of the secondary school] [PhD thesis]. Instytut pedahohiky APN Ukrainy. https://mydisser.com/dfiles/50245301.doc (in Ukrainian).

Hundorova, T. (2009). ProIavlennia slova. Dyskursiia rannoho ukrainskoho modernizmu [Manifestation of the word. Discourse of early Ukrainian modernism]. Krytyka (in Ukrainian).

Kachurovskyi, I. (2008). Generyka i arkhitektonika [t. 2]. [Generics and architectonics. [v. 2]. Vydavnychyi dim "Kyievo-Mohylianska akademiia" (in Ukrainian).

Kuznetsov, Y. (1995). Impresionizm v ukrainskii prozi kintsia XIX – pochatku XX st.: Problemy estetyky i poetyky [Impressionism in Ukrainian prose of the late 19th and early 20th centuries: Problems of aesthetics and poetics]. Zodiak-eko (in Ukrainian).

Naienko, M. (2008). Khudozhnia literatura Ukrainy [Fiction of Ukraine]. Vydavnychyi tsentr "Prosvita" (in Ukrainian).

Nezhyva, L. (2017). Teoretychni i metodychni zasady vyvchennia literaturnykh napriamiv ukrainskoho pysmenstva u starshykh klasakh zahalnoosvitnoi shkoly. Avtoreferat dysertatsii… doktora pedahohichnykh nauk [Theoretical and methodological principles of the study of literary directions of Ukrainian writing in senior classes of a comprehensive school] [Abstract of the PhD thesis]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M.P. Drahomanova (in Ukrainian).

Osadchyi, H. (2016). Pedahohichne modeliuvannia: shcho vazhlyvo znaty pedahohu? [Pedagogical modeling: What is important for a teacher to know?] Narodna Osvita, 1, 60-68 (in Ukrainian).

Pavlychko, S. (2024). Dyskurs modernizmu v ukrainskii literature [Discourse of modernism in Ukrainian literature]. Osnovy (in Ukrainian).

Palamar, S. (2005). Formuvannia teoretykoliteraturnoi kompetentsii u protsesi vyvchennia ukrainskoi literatury v osnovnii shkoli [Formation of theoretical and literary competence in the process of studying Ukrainian literature in primary school]. Pedahohichna Osvita: Teoriia i Praktyka, 12, 238-241 (in Ukrainian).

Pasichnyk, Y. (2000). Metodyka vykladannia ukrainskoi literatury v serednikh navchalnykh zakladakh [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary schools]. Lenvit (in Ukrainian).

Semenovoi, A.V. (Ed.). (2006). Slovnyk-dovidnyk z profesiinoi pedahohiky [Dictionary-handbook of professional pedagogy]. Palmira (in Ukrainian).

Sytchenko, A. (2005). Teoretyko-metodychni zasady analizu khudozhnoho tvoru v shkilnomu kursi literatury [Theoretical and methodological principles of the analysis of a work of art in a school literature course. Dissertation of the Doctor of Pedagogical Sciences] [PhD thesis]. Mykolaivskyi derzhavnyi universytet imeni V.O. Sukhomlynskoho. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/44413 /Sytchenko_dis.pdf?sequence=1 (in Ukrainian).

Tkachenko, O. (2003). Mystetstvo slova: Vstup do literaturoznavstva [The art of words: Introduction to literary studies]. VPTs "Kyivskyi universytet" (in Ukrainian).

Tokman, H. (2012). Metodyka navchannia ukrainskoi literatury v serednii shkoli [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary school]. Akademiia (in Ukrainian).

Shumylo, N. (2003). Pid znakom natsionalnoi samobutnosti [Under the sign of national identity]. Zadruha (in Ukrainian).

Vynnychenko, V. (2006). Moment. U V. Vynnychenko (Auth.), Zapysky Kyrpatoho Mefistofelia: Roman, povist, opovidannia, piesa. [Moment. In V. Vinnychenko (Auth.), Notes of the curly-haired Mephistopheles: Novel, short story, short story, play] (pp.204-117). Folio (in Ukrainian).

Yatsenko, T. (2006). Osoblyvosti shkilnoho strukturno-stylovoho analizu khudozhnikh tvoriv ukrainskoho modernizmu [Peculiarities of school structural and stylistic analysis of artistic works of Ukrainian modernism]. Pedahohika. Psykholohiia. Filolohiia. Filosofiia, 8, 236-242 (in Ukrainian).

Zaitseva, A. (2017). Model formuvannia khudozhno-komunikatyvnoi kultury maibutnikh uchyteliv muzyky: teoretychnyi aspect [Model of formation of artistic and communicative culture of future music teachers: Theoretical aspect]. Profesionalizm Pedahoha: Teoretychni y Metodychni aspekty, 6, 25-34 (in Ukrainian).

Ziaziun I., & Sahach, H. (1997). Krasa pedahohichnoi dii: navch. posibn [The beauty of pedagogical action. Teaching manual]. Ukrainskofinskyi in-t menedzhmentu i biznesu (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Башкирова, О. (2024). Модель аналізу модерністської новели у процесі підготовки студентів освітніх спеціальностей до викладання в середній школі. ARS LINGUODIDACTICAE, (14(2), 22–38. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.02

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ