PROBLEMS OF INCLUSIVE EDUCATION UNDER THE CONDITIONS OF MODERN SCHOOL
Keywords:
inclusive education, integration, adaptation, children with special needs, psychophysical development, communication.Abstract
The article outlines the main principles of an inclusive school. The analysis of concepts and the specifics of integrated and inclusive education are given. As a result of the theoretical study, the difficulties of introducing inclusive education in Ukraine are described in detail. The specifics of raising children in closed educational institutions are revealed. Also, there are some factors that need to be taken into account for the effective development of inclusive education.
References
Батова А.В. Социально-педагогические условия интеграции детей-инвалидов в социальную среду: дис. канд. пед. наук : 13.00.02. / Батова Анастасия Вениаминовна. – М., 2001. – 211 с.
Вавіна Л. Створення інноваційного навчально-виховного середовища як головна умова комплексної реабілітації дітей із розладами зору / Л. Вавіна // Дефектологія. – 2001. – № 4. – С. 11-13.
Егорова Т.В. Педагогическая поддержка социальной интеграции детей с ограниченными возможностями: дис. канд. пед. наук : 13.00.01 / Егорова Татьяна Викторовна. – С., 2000. – 172 с.
Колупаева А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи : [монографія] / Колупаєва А.А. – К.: «Самміт-Книга», 2009. – 272 с.
Кондратьев М.Ю. Подросток в замкнутом круге общения: учебное пособие / М.Ю. Кондратьев. – Москва : Институт практической психологи; Воронеж : МОДЭК, 1997. – 336 с.
Лабунская В.А. Психология затрудненного общения / Лабунская В. А., Менджерицкая Ю. А., Бреус Е. Д. – М.: Изд. центр Академия, 2001. – 288 с.
Лемківський К. Якісна освіта- запорука самореалізації особистості / К. Лемківський // Вища школа. – 2010. – № 3. – С. 5-14.
Малофеев Н.Н. Западноевропейский опыт сопровождения учащихся с особыми образовательными потребностями в условиях интегрированного обучения (по материалам Доклада Европейского агентства по развитию специального образования) / Н.Н. Малофеев // Дефектология. – 2005. – № 5. – С. 3-18.
Шматко Н.Д. Для кого может быть эффективным интегрированное обучение // Дефектология. – 1999. – № 1. – С. 41-46.
Biewer G. Inclusive Education – Was können internationale Konzepte und Erfahrungen für den Auf- bzw. Ausbau eines inklusiven Angebots für blinde und sehbehinderte Kinder in Deutschland und in Österreich beisteuern/ Gottfried Biewer. // Edition Bentheim Würzburg, 2009. – P. 209-217.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Є.А. Клопота, Н.О. Воронська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).