GENERAL CHARACTERISTICS OF THE LINGUISTIC COMPONENT OF SPEECH ACTIVITY IN THE WORKS OF Y. SOBOTOVICH

Authors

  • Євгенія Линдіна Berdiansk State Pedagogical University, Ukraine

Keywords:

linguistic component, language, speech, speech activity, linguistic competence, semantic structure.

Abstract

The article describes the main aspects of the linguistic component of speech activity that was studied by Y. Sobotovich in their research and teaching activities. In order to study in detail this problem, the scientist first analyzed the concepts of language, speech and speech activity. This allowed her to reach conclusions regarding speech activity and find the optimal ways of its formation. In addition, it analyses other concepts, by which linguistic and communicative components of speech activity are distinguished.

Author Biography

Євгенія Линдіна, Berdiansk State Pedagogical University

senior lecturer of the Department of Applied Psychology and Speech Therapy

References

Березин Ф. М., Головин Б. Н. (1979). Общее языкознание.

Дефектологічний словник: навчальний посібник (2011)

Зимняя А. И. (1989). Психология обучения неродному языку.

Соботович Е. Ф. (1989). Структура речевой деятельности и ее формирование. Изучение и коррекция обучения и воспитания детей с нарушениями слуха и речи.

Соботович Е. Ф. (1989). Психолингвистическая периодизация речевого развития ребенка (формирование лексической строя речи). Методика выявления речевых нарушений у детей и диагностика их готовности к школьному обучению.

Соботович Е. Ф. (1989). Психологическая структура речевой деятельности и ее формирование в процессе нормального онтогенеза. Изучение и коррекция обучения и воспитания детей с нарушениями слуха и речи.

Соботович Е. Ф. , Соботович И. Э. (1989). Особенности формирования речевого сознания у детей дошкольного возраста в процессе спонтанного речевого развития. Изучение и коррекция обучения и воспитания детей с нарушениями слуха и речи.

Соботович Е. Ф. (2004). Психолінгвістична періодизація мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку. Теорія і практика сучасної логопедії: Збірник наукових праць, 1, 2–19.

Леонтьев А.А. (1997). Основы психолингвистики.

Леонтьев А. А. (2001). Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологи.

Шахнарович А. М., Юрьева Н. М. (1990). Психолингвистический анализ семантики и граматики.

Published

2015-12-31