ПРАКТИКООРІЄНТОВАНЕ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ІНФОРМАЦІЙНО- АНАЛІТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ» ЯК СПОСІБ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ІНФОРМАЦІЙНОЇ, БІБЛІОТЕЧНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2017.150334Ключові слова:
інформаційно-аналітична діяльність, аналітичний документ, методи інформаційної аналітики, практикоорієнтоване навчання, інформаційно-аналітичне дослідженняАнотація
Стаття присвячена впровадженню практикоорієнтованих методів викладання курсу «Інформаційно-аналітична діяльність» студентам спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Запропоновано тематичну структуру та зміст навчальної програми із зазначеної дисципліни. Мета статті передбачає обґрунтування ефективності виконання практичних вправ і застосування інноваційних форм проведення занять з «Інформаційно-аналітичної діяльності». На думку автора, такий підхід реалізує завдання соціальної комунікації, формує у майбутніх фахівців здатність компетентно управляти інформацією і раціонально її використовувати. Методологія дослідження полягає в застосуванні структурно-функціонального аналізу, аналізу документальних інформаційних потоків, вивчення первинної документації, інформаційного моделювання. Зазначений методологічний інструментарій дає змогу піддати аналізу та схарактеризувати процес викладання фахових дисциплін, його вплив на формування професійної компетентності у випускників спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Науковою новизною роботи є розроблена рекомендована структура навчальної програми з курсу «Інформаційно-аналітична діяльність». Висновки. Впровадження практичних способів викладання в освітній процес підготовки фахівців соціокультурної сфери сприятиме тому, що після закінчення вищого навчального закладу випускники на достатньому рівні володітимуть прийомами і методами інформаційної аналітики, вмітимуть їх практично застосовувати, будуть готові до роботи в аналітичних центрах, службах, агентствах.
Посилання
Антоненко І. Є. Кваліфікаційні вимоги до фахівців у сфері керування документаційними проце- сами (досвід Австралії) // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2006. № 3. С. 61–63.
Белоус К. 3D-технологии в организации учебного процесса студентов // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів VIII Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 10-12 вересня 2015 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 436–441.
Бірюкова Т. Л. «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» у світлі модернізації підготовки фахівців документно-інформаційної діяльності // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 126–132.
Демешко І. М. Застосування інноваційної методики в курсі «Інформаційно-аналітична діяль- ність» // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. Вип. 147. С. 57–62.
Єрмолаєва Г. Самостійна робота студентів у професійному становленні майбутнього фахівця документно-інформаційній діяльності 2017 // Інформація, комунікація, суспільство 2017 : матеріали 6-ої Міжнародної наукової конференції ІКС-2017, Славське, 18-20 травня 2017 р. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. С. 341–342.
Жданова-Неділько О., Якименко Н. Функціонування педагогічної системи дистанційного на- вчання у процесі підготовки фахівців із документознавства та інформаційної діяльності // Документно- інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи : матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол. : І. Г. Передерій, А. А. Соляник та ін. Полтава : ПолтНТУ, 2016. С. 41–42.
Крохмаль І. М. Компоненти професійної готовності фахівця з документознавства та інформацій- ної діяльності // Педагогічний альманах. 2011. Вип. 12. Частина 3. С. 124–131.
Кушнаренко Н. М. Складові змісту спеціальності «Документознавство та інформаційна діяльність»: питання методології // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2004. № 1. С.15–21.
Малик Г. Професійна карта як елемент реалізації компетентніс-ного підходу в інформаційно- комунікативній підготовці документознавця: вітчизняний і міжнародний виміри // Вісник Книжкової палати. 2011. № 4. С. 26–33.
Настенко Л.Г., Свердлик З.М. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з документознавства та інформаційної діяльності // Інформація, комунікація, суспільство 2017 : між- нар. наук. конф. ІКС-2017 (18–21 травня 2017 р, м. Львів). Л. : Вид-во Львівської політехніки, 2017. С. 342–343.
Петренко Л. М. Теорія і методика розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівни- ків професійно-технічних навчальних закладів : дис. … д-ра пед. наук : 13. 00. 04 / Інститут професійно- технічної освіти НАПН України. К., 2014. 583 с.
Прокопенко Л. С. Наукова робота студентів як складова підготовки фахівців за спеціальністю «029 – Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 48–53.
Робоча програма з «Інформаційно-аналітичної діяльності» для студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», з галузі знань 02 «Культура і мистецтво»; затверджена 1 вересня 2017 р. / розробник: З. М. Свердлик. К., 2017. 52 с.
Саранча В., Рудакова Т. Дисціпліна «Інформаційна діяльність в державних установах»: зміст і місце в підготовці магістрів зі спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» // Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи : матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол. : І. Г. Передерій, А. А. Соляник та ін. Полтава : ПолтНТУ, 2016. С. 49–50.
Свердлик З. М. Роль архівних матеріалів з історії міського самоврядування Києва кін. XIX – поч. XX ст. у професійній підготовці документознавців // Історико-культурна спадщина: збереження, доступ, використання : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 7–9 квітня 2015 р. / редкол. Тюрмен- ко І. І. та ін. К. : Талком, 2015. С. 370–373.
Спориніна Т. Т. Проектна діяльність як фактор формування компетентнісної освіти // Інфор- маційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.- практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 254–259.
Тюрменко І. І. Післядипломна освіта документознавця: виклики інформаційного суспільства // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 192–196.
Університет Грінченка запроваджує нову освітню стратегію [Електронний ресурс] // Педагогіч- на преса: освітній портал. URL: http://pedpresa.ua/184772-universytet-grinchenka-zaprovadzhuye-novuosvitnyu-strategiyu.html. (дата звернення: 09.09.2017)
Antonenko, E. Qualification requirements for specialists in the field of document process management (Australian experience). Library Science. Document science. Informology. 2006, 3, 61-63 [in Ukrainian].
Belous, K. 3D-technology in the organization of the student’s educational process // Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 10-12, 2015 / under the general editorship by V.G.Sprinsian. Odessa: FOP-Garage, 2015, 436-441 [in Russian].
Biryukova, T. L. “Information, Library and Archival Affairs” in the light of modernization of the training of specialists in documentary information activities. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage, 2015, 126-132 [in Ukrainian].
Demeshko, І. M. Application of innovative methodology in the course of “Information and analytical activity” / proceedings of KSPU. Series: Pedagogical Sciences / Ed. staff: V. F. Cherkasov [et al.]. Kirovohrad: KSPU named after V. Vynnychenko, 2016, 147, 57-62 [in Ukrainian].
Yermolayeva, G. Independent work of students in the professional development of the future specialists in document and information activities 2017. Information, communication, society 2017: materials of the 6-th International Scientific Conference ICS-2017, Slavske, May 18-20, 2017. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 2017, 341-342 [in Ukrainian].
Zhdanova-Nedilko, O., Yakimenko, N. Functioning of pedagogical system of distance learning in the process of preparation of specialists in document science and information activity. Document and informational communications in the conditions of globalization: state, problems and prospects: materials of II All-Ukrainian science and practice Internet Conference, Poltava, November 23, 2016 / Ed. staff: I.G. Perederiy, A.A. Solianyk, et al. Poltava: PoltNTU, 2016, 41-42 [in Ukrainian].
Krokhmal, I. M. Components of professional readiness of a specialist in document science and information activity. Pedagogical Almanac, 2011, 12, Part 3, 124-131.
Kushnarenko, N. M. Components of the specialty content “Document science and Information Activity”: Methodology Problems. Library Science. Document science. Informology. 2004, 1. 15-21 [in Ukrainian].
Malyk, G. Professional map as an element of the implementation of a competent approach in the information and communication preparation of a document specialist: domestic and international dimensions. Bulletin of the Book Chamber. 2011, 4. 26-33 [in Ukrainian].
Nastenko, L. G., Sverdlyk, Z. M. Formation of professional competence of future specialists in document science and information activities. Information, communication, society 2017: proceedings of the 6-th International Scientific Conference ICS-2017, May 18-20, 2017. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House. 2017, 342-343 [in Ukrainian].
Petrenko, L. M. Theory and methodology of development of information and analytical competence of heads of vocational and technical educational institutions: diss. for obtaining the sc. degree of Dr. of Education: 13. 00. 04 / Institute of vocational education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 2014. 583 p. [in Ukrainian].
Prokopenko, L.S. . Students’ scientific work as the component of specialist training by the speciality “029 – Information, Library and Archival Affairs”. Informational education and professional-and-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 48-53 [in Ukrainian].
Curriculum “Information and analytical activity” for students of specialty 029 “Information, Library and Archival Affairs”, knowledge area 02 “Culture and Art”; approved September 1, 2017 / Developer: Z. M. Sverdlyk. Kyiv, 2017. 52 p. [in Ukrainian].
Sarancha,V, Rudakova,T. Academic discipline “Information activity in state institutions”: content and place in the preparation of masters in the specialty “Information, Library and Archival Affairs”. Document and informational communications in the conditions of globalization: state, problems and prospects: materials of II All-Ukrainian science and practice Internet Conference, Poltava, November 23, 2016 / Ed. staff: I.G. Perederiy, A. A. Solianyk, et al. Poltava: PoltNTU. 2016, 49-50 [in Ukrainian].
Sverdlyk, Z. M. The role of archival materials on the history of municipal self-government in Kiev in late XIX – early XX century in the professional training of document specialists. Historical and cultural heritage: preservation, access, use: proceedings of International science and practice conf., Kyiv, Ukraine, April 7-9, 2015 / Ed. Staff I. I. Tiurmenko et al. K.: Talkom. 2015, 370-373 [in Ukrainian].
Sporynina, T. T. Project activity as a factor for the formation of competence education. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science-practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 254-259 [in Ukrainian].
Tiurmenko, I. Postgraduate Education of a document specialist: Challenges of the Information Society. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V. G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 192-196 [in Ukrainian].
Borys Grinchenko University is introducing a new educational strategy [Electronic resource]. Pedagogical Press: Educational portal. URL: http://pedpresa.ua/184772-universytet-grinchenka-zaprovadzhuye-novuosvitnyu-strategiyu.html. Access date: 09.09.2017.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Zoriana Sverdlyk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.