PRACTICE-ORIENTED TEACHING OF THE ACADEMIC DISCIPLINE “INFORMATIONAL AND ANALYTICAL ACTIVITY” AS A WAY OF FORMING PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS IN INFORMATION, LIBRARY AND ARCHIVAL STUDIES

Authors

  • Zoriana Sverdlyk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2017.150334

Keywords:

information analytics, analytical report, methods of information analytics, practice-oriented teaching, information-and-analytical research

Abstract

The article deals with to the implementation of practice-oriented methods of teaching the course «Information Analytics» to the students of the specialty 029 «Information, library and archival studies». It offers the thematic structure and content of the curriculum of the above-mentioned academic discipline. The purpose of the research is to justify the effectiveness of the implementation of practical exercises and the use of innovative forms of training while teaching «Information Analytics». According to the author, this approach realizes the task of social communication and shapes the competence of future specialists to manage information and use it rationally. The methodology of the study involves using structural-and-functional analysis, analysis of documentary information flows, study of primary documentation and information modeling. The indicated methodological set of tools allows analyzing and characterizing the process of teaching vocation-related subjects, and its influence on the development of professional competence of graduates in the specialty «Information, library and archival studies». The scientific novelty of the work is the developed and recommended structure of the curriculum of the course «Information Analytics». Conclusions. Implementation of practical ways of teaching into the educational process of specialists of socio-cultural sphere will contribute to the fact that, after graduation from higher educational institutions, graduates will have sufficient techniques and methods of information analytics, will be able to apply them practically and will be ready to work in analytical centers, services and agencies.


References

Антоненко І. Є. Кваліфікаційні вимоги до фахівців у сфері керування документаційними проце- сами (досвід Австралії) // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2006. № 3. С. 61–63.

Белоус К. 3D-технологии в организации учебного процесса студентов // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів VIII Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 10-12 вересня 2015 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 436–441.

Бірюкова Т. Л. «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» у світлі модернізації підготовки фахівців документно-інформаційної діяльності // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 126–132.

Демешко І. М. Застосування інноваційної методики в курсі «Інформаційно-аналітична діяль- ність» // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. Вип. 147. С. 57–62.

Єрмолаєва Г. Самостійна робота студентів у професійному становленні майбутнього фахівця документно-інформаційній діяльності 2017 // Інформація, комунікація, суспільство 2017 : матеріали 6-ої Міжнародної наукової конференції ІКС-2017, Славське, 18-20 травня 2017 р. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. С. 341–342.

Жданова-Неділько О., Якименко Н. Функціонування педагогічної системи дистанційного на- вчання у процесі підготовки фахівців із документознавства та інформаційної діяльності // Документно- інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи : матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол. : І. Г. Передерій, А. А. Соляник та ін. Полтава : ПолтНТУ, 2016. С. 41–42.

Крохмаль І. М. Компоненти професійної готовності фахівця з документознавства та інформацій- ної діяльності // Педагогічний альманах. 2011. Вип. 12. Частина 3. С. 124–131.

Кушнаренко Н. М. Складові змісту спеціальності «Документознавство та інформаційна діяльність»: питання методології // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2004. № 1. С.15–21.

Малик Г. Професійна карта як елемент реалізації компетентніс-ного підходу в інформаційно- комунікативній підготовці документознавця: вітчизняний і міжнародний виміри // Вісник Книжкової палати. 2011. № 4. С. 26–33.

Настенко Л.Г., Свердлик З.М. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з документознавства та інформаційної діяльності // Інформація, комунікація, суспільство 2017 : між- нар. наук. конф. ІКС-2017 (18–21 травня 2017 р, м. Львів). Л. : Вид-во Львівської політехніки, 2017. С. 342–343.

Петренко Л. М. Теорія і методика розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівни- ків професійно-технічних навчальних закладів : дис. … д-ра пед. наук : 13. 00. 04 / Інститут професійно- технічної освіти НАПН України. К., 2014. 583 с.

Прокопенко Л. С. Наукова робота студентів як складова підготовки фахівців за спеціальністю «029 – Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 48–53.

Робоча програма з «Інформаційно-аналітичної діяльності» для студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», з галузі знань 02 «Культура і мистецтво»; затверджена 1 вересня 2017 р. / розробник: З. М. Свердлик. К., 2017. 52 с.

Саранча В., Рудакова Т. Дисціпліна «Інформаційна діяльність в державних установах»: зміст і місце в підготовці магістрів зі спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» // Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи : матеріали ІІ Всеукраїн. наук.-практ. Інтернет-конф., м. Полтава, 23 листопада 2016 р. / редкол. : І. Г. Передерій, А. А. Соляник та ін. Полтава : ПолтНТУ, 2016. С. 49–50.

Свердлик З. М. Роль архівних матеріалів з історії міського самоврядування Києва кін. XIX – поч. XX ст. у професійній підготовці документознавців // Історико-культурна спадщина: збереження, доступ, використання : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 7–9 квітня 2015 р. / редкол. Тюрмен- ко І. І. та ін. К. : Талком, 2015. С. 370–373.

Спориніна Т. Т. Проектна діяльність як фактор формування компетентнісної освіти // Інфор- маційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.- практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 254–259.

Тюрменко І. І. Післядипломна освіта документознавця: виклики інформаційного суспільства // Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття : зб. матеріалів IX Міжнар. наук.-практ. конф., Одеса, 8-9 вересня 2016 р. / під заг. ред. В.Г. Спрінсяна. Одеса : ФОП-Гаража, 2015. С. 192–196.

Університет Грінченка запроваджує нову освітню стратегію [Електронний ресурс] // Педагогіч- на преса: освітній портал. URL: http://pedpresa.ua/184772-universytet-grinchenka-zaprovadzhuye-novuosvitnyu-strategiyu.html. (дата звернення: 09.09.2017)

Antonenko, E. Qualification requirements for specialists in the field of document process management (Australian experience). Library Science. Document science. Informology. 2006, 3, 61-63 [in Ukrainian].

Belous, K. 3D-technology in the organization of the student’s educational process // Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 10-12, 2015 / under the general editorship by V.G.Sprinsian. Odessa: FOP-Garage, 2015, 436-441 [in Russian].

Biryukova, T. L. “Information, Library and Archival Affairs” in the light of modernization of the training of specialists in documentary information activities. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage, 2015, 126-132 [in Ukrainian].

Demeshko, І. M. Application of innovative methodology in the course of “Information and analytical activity” / proceedings of KSPU. Series: Pedagogical Sciences / Ed. staff: V. F. Cherkasov [et al.]. Kirovohrad: KSPU named after V. Vynnychenko, 2016, 147, 57-62 [in Ukrainian].

Yermolayeva, G. Independent work of students in the professional development of the future specialists in document and information activities 2017. Information, communication, society 2017: materials of the 6-th International Scientific Conference ICS-2017, Slavske, May 18-20, 2017. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 2017, 341-342 [in Ukrainian].

Zhdanova-Nedilko, O., Yakimenko, N. Functioning of pedagogical system of distance learning in the process of preparation of specialists in document science and information activity. Document and informational communications in the conditions of globalization: state, problems and prospects: materials of II All-Ukrainian science and practice Internet Conference, Poltava, November 23, 2016 / Ed. staff: I.G. Perederiy, A.A. Solianyk, et al. Poltava: PoltNTU, 2016, 41-42 [in Ukrainian].

Krokhmal, I. M. Components of professional readiness of a specialist in document science and information activity. Pedagogical Almanac, 2011, 12, Part 3, 124-131.

Kushnarenko, N. M. Components of the specialty content “Document science and Information Activity”: Methodology Problems. Library Science. Document science. Informology. 2004, 1. 15-21 [in Ukrainian].

Malyk, G. Professional map as an element of the implementation of a competent approach in the information and communication preparation of a document specialist: domestic and international dimensions. Bulletin of the Book Chamber. 2011, 4. 26-33 [in Ukrainian].

Nastenko, L. G., Sverdlyk, Z. M. Formation of professional competence of future specialists in document science and information activities. Information, communication, society 2017: proceedings of the 6-th International Scientific Conference ICS-2017, May 18-20, 2017. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House. 2017, 342-343 [in Ukrainian].

Petrenko, L. M. Theory and methodology of development of information and analytical competence of heads of vocational and technical educational institutions: diss. for obtaining the sc. degree of Dr. of Education: 13. 00. 04 / Institute of vocational education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv, 2014. 583 p. [in Ukrainian].

Prokopenko, L.S. . Students’ scientific work as the component of specialist training by the speciality “029 – Information, Library and Archival Affairs”. Informational education and professional-and-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 48-53 [in Ukrainian].

Curriculum “Information and analytical activity” for students of specialty 029 “Information, Library and Archival Affairs”, knowledge area 02 “Culture and Art”; approved September 1, 2017 / Developer: Z. M. Sverdlyk. Kyiv, 2017. 52 p. [in Ukrainian].

Sarancha,V, Rudakova,T. Academic discipline “Information activity in state institutions”: content and place in the preparation of masters in the specialty “Information, Library and Archival Affairs”. Document and informational communications in the conditions of globalization: state, problems and prospects: materials of II All-Ukrainian science and practice Internet Conference, Poltava, November 23, 2016 / Ed. staff: I.G. Perederiy, A. A. Solianyk, et al. Poltava: PoltNTU. 2016, 49-50 [in Ukrainian].

Sverdlyk, Z. M. The role of archival materials on the history of municipal self-government in Kiev in late XIX – early XX century in the professional training of document specialists. Historical and cultural heritage: preservation, access, use: proceedings of International science and practice conf., Kyiv, Ukraine, April 7-9, 2015 / Ed. Staff I. I. Tiurmenko et al. K.: Talkom. 2015, 370-373 [in Ukrainian].

Sporynina, T. T. Project activity as a factor for the formation of competence education. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science-practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V.G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 254-259 [in Ukrainian].

Tiurmenko, I. Postgraduate Education of a document specialist: Challenges of the Information Society. Informational education and professional-communicative technologies of the XXI century: source book of VIII International science and practice conference, Odessa, September 8-9, 2016 / under the general editorship by V. G. Sprinsian: Odessa: FOP-Garage. 2015, 192-196 [in Ukrainian].

Borys Grinchenko University is introducing a new educational strategy [Electronic resource]. Pedagogical Press: Educational portal. URL: http://pedpresa.ua/184772-universytet-grinchenka-zaprovadzhuye-novuosvitnyu-strategiyu.html. Access date: 09.09.2017.

Issue

Section

Статті