ОСНОВНІ НАПРЯМИ ТВОРЧОЇ СПІВПРАЦІ ХАРКІВСЬКОЇ ТА КИЇВСЬКОЇ БІБЛІОТЕЧНИХ НАУКОВО-ОСВІТНІХ ШКІЛ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2018.169907Ключові слова:
наукова школа, науковці, бібліотечна науково-освітня школа, бібліотечно-інформаційна освіта, заклади вищої освіти, Харківська державна академія культури, Київський на-ціональний університет культури і мистецтвАнотація
Мета роботи – виявити та проаналізувати основні напрями творчої співпраці харківської та київської бібліотечних науково-освітніх шкіл, накреслити перспективи їх подальшого розвитку. Досяг-ненню мети дослідження сприяла методологія соціокомунікативного підходу використана для обґрун-тування комунікаційних зв’язків між представниками харківської та київської наукових шкіл, а також методів аналізу, синтезу, термінологічного, джерелознавчого та історіографічного підходів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше визначено та проаналізовано основні напрями творчої співпраці представників харківської та київської бібліотечних науково-освітніх шкіл. Запропоновано визначення терміну «бібліотечна науково-освітня школа». Висновки. Основними напрямами твор-чої співпраці представників харківської та київської бібліотечних науково-освітніх шкіл є навчально-методична, наукова та організаційна діяльність, а саме : підготовка та видання у співавторстві під-ручників, навчальних посібників їх наукове редагування та рецензування, розробка навчальних планів, визначення та узгодження їх інваріативної складової, робочих програм, рецензування програм навчаль-них дисциплін ; атестація наукових кадрів вищої кваліфікації, опанування кандидатських та доктор-ських дисертацій, підготовка експертних висновків, відгуків на автореферати та рецензування науко-вих монографій; організація та участь у науково-практичних конференціях, семінарах, круглих столах тощо. Таким чином, важливою закономірністю розвитку співпраці харківської та київської наукових шкіл є їх постійні комунікаційні зв’язки, опанування нових каналів комунікаційної взаємодії, що сприяє розвитку науково-теоретичної, науково-виробничої та науково-освітньої діяльності навчальних за-кладів вищої освіти в галузі культури.
Посилання
Анохин П. К. Верю таланту. Наука сегодня. Москва: Наука, 1969. С. 257–260.
Родный Н. И. Очерки истории и теории развития науки. Москва: Наука, 1969. – 422 с.
Шейко В. М., Каністратенко М., Кушнаренко Н. Ідентифікація наукових шкіл культурологічно-мистецького та бібліотечно-інформаційного профілю: постановка проблеми. Вісник Книжкової пала-ти. 2011. № 8. С. 41–43; № 9. С. 43–47.
Березюк Н. М. К. И. Рубинский и Л. Б. Хавкина – основоположники харьковской библиотечной школы: фрагменты истории. Научные и технические библиотеки. 2009. № 5. С. 93–103.
Драган Р. А. Розвиток бібліотекознавчої думки. Харківська школа (поч. ХХ ст. – 20-ті рр.). Вісник Харківської державної академії культури : зб. наук. пр. 2000. Вип. 2.
Кушнаренко Н. Н., Соляник А. А. Научные школы книговедческого и библиотечно-информационного профиля: признаки идентификации. Научные и технические библиотеки. 2011. № 12. С. 45–54.
Кушнаренко Н. М. Фундатор бібліотечної освіти в Україні. Вісник Харківської державної акаде-мії культури : зб. наук. пр. 2000. Вип. 2. С. 110–123.
Соляник А. А. Флагман бібліотечно-інформаційної освіти України. Вісник Харківської держав-
ної академії культури : зб. наук. пр. 2009. Вип. 27. С. 74–83.
Фридьева Н. Подготовка библиотечных кадров на Украине : [библ. отд-ние ин-та политпросвета
в Харькове]. Красный библиотекарь. 1930. № 10. С. 42–45.
Харківська державна академія культури: до 80-річчя з дня заснування : монографія. Харків: ХДАК, 2009. 196 с.
Cлободяник М. С. Бібліотечна наука в Україні : до підсумків десятирічного досвіду. Бібліотеч-на планета. 2002. № 1. С. 6–13.
Новальська Т. В. Формування та розвиток Київської наукової бібліотечної школи. Київський національний університет культури і мистецтв у 2013 році : знаменні дати, славні ювілеї : календар. Київ : Видавн. Центр КНУКІМ, 2013. С. 18–22.
Литвинова Л. А. Дисертаційні дослідження з бібліотекознавства та бібліографознавства в Укра-їні (2008 – 2011). Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2011. №4. С. 16–22.
Медведєва В. М. Книгознавча школа Київського національного університету культури і мис-
тецтв : еволюція, традиції та комунікація / В. М. Медведєва. – Книгознавча школа: антологія. 2-ге вид.,
випр. та допов. Київ : Видавництво Ліра, 2018. С. 13–21.
Київський національний університет культури і мистецтв / М. М. Поплавський, В. М. Медве-дєва, О. І. Скнар, А. І. Гурбанська та інш. Київ : КНУКІМ, 2013. 384 с.
Шейко В. М., Кушнаренко Н. М., Соляник А. А. Харківська наукова школа книгознавства, бібліо-текознавства та бібліографознавства: система комунікаційних зв’язків. Вісник Книжкової палати. 2012. № 10. С. 45-48.
Березюк Н., Соляник А. Покоління фундаторів бібліотечної освіти в Україні: до 110-річчя Олек-сандра Артемовича Майбороди. Вісник Книжкової палати. 2013. №9. С. 36-39.
Сокальський О. С., Туров В. М. Організація бібліотечних фондів і каталогів : методичні вказів-ки для заочників. Харків : Вид-во Кн. палати УРСР, 1951. 96 с.
Сокальський О. С., Тамм Є. П., Туров В. М. Бібліотечні фонди і каталоги : підручник для культурно-освітніх училищ. Вища школа. 1971.
Бібліотекознавство: теорія, історія, організація діяльності бібліотек: Підручник / За ред. М. С. Сло-бодяника, В. О. Ільганаєвої. Харків: Основа, 1993. 176 с.
Сєдих В. В. Історія бібліотечної справи в Україні: навч. посіб. / В. В. Сєдих; наук. ред. Н. М. Кушна-ренко; ред. Т. В. Новальська; ХДАК. Харків, 2013.213 с.
Кобижча Н. І., Штефан І. П. Універсальна десяткова класифікація (УДК) як міжнародна інформаційно-пошукова мова класифікаційного типу: лекції для студентів спеціальності 029 Інформа-ційна, бібліотечна та архівна справа. Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2017. – 84 с.
Anokhin, P.K. (1969). I believe in talent. Science today. Moscow: Science, p. 257-260. [in Russian].
Rodnii N. I. (1969). Essays on history and theory of science development. Moscow: Science. [in Russian].
Shaiko, V.M. & Kanistraenko, M. & Kushnarenko N. (2011). Identification of scientific schools of cultural-artistic and library-informational profile: problem statement. Herald of the Book Chamber, 8, 41-43; 9, 43-47. [in Ukrainian].
Berezyuk, N.M. (2009). K. I. Rubinsky and L. B. Havkin - founders of the Kharkov library school: fragments of history. Scientific and technical libraries, 5, 93-103.
Dragan, R. A. (2000) Development of Library Science Thought. Kharkiv school (beginning of the twentieth century - 20th years). Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 2. [in Ukrainian].
Kushnarenko, N. N. & Solyanik, A.A. (2011). Scientific schools of bibliographic and library information
profile: signs of identification. Scientific and technical libraries, 12, 45-54. [in Ukrainian].
Kushnarenko, N.M. (2000). Fundamentalist of Library Education in Ukraine. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 2, 110-123. [in Ukrainian].
Solyanik, A.A. (2009). The flagship of library and information education of Ukraine. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 27, 74-83. [in Ukrainian].
Friedieva, N. (1930). Preparation of library cadres in Ukraine: [bibl. otd-tion of in-th politprosvet in Kharkov]. Red librarian, 10, 42-45.
Sheiko, V. M. & Kanistratenko, M. & Kushnarenko, N. M. (2009). Kharkiv State Academy of Culture: to the 80th anniversary from the day of its foundation. Kharkiv: KDAK. [in Ukrainian].
Slobodyanyk, M.S. (2002). Library Science in Ukraine: the results of a decade of experience. Library Planet, 1, 6-13. [in Ukrainian].
Novalska, T. V. (2013). Formation and development of Kyiv scientific library school. Kyiv National University of Culture and Arts in 2013: Significant dates, glorious anniversaries: calendar. Kiev: Publishing. Center of KNUCIM, 18-22. [in Ukrainian].
Litvinova, L. A. (2011). Dissertational studies on librarianship and bibliography in Ukraine (2008 - 2011). Library Science. Record Studies. Informology, 4, 16-22. [in Ukrainian].
Medvedeva, V. M. (2018). Bookstore School of Kyiv National University of Culture and Arts: Evolution, Traditions and Communication. Kyiv: Lyra, 13-21. [in Ukrainian].
Poplavsky, M. M. & Medvedev, V. M. & Sknar, A. I. & Gurbanskaya, A. I. (2013). Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv: KNUCIM. [in Ukrainian].
Shaiko, V.M. & Kushnarenko, N.M. & Solyanik, A. A. (2012). Kharkiv Scientific School of Book Science, Library Science and Bibliography: A System of Communication Communications. Herald of the Book Chamber, 10, 45-48. [in Ukrainian].
Berezyuk, N. & Solyanik, A. (2013). Generation of the founders of library education in Ukraine: to the 110th anniversary of Alexander Artemovich Mayboroda. Herald of the Book Chamber, 9, 36-39. [in Ukrainian].
Sokalsky, O. S. & Turov, V.N. (1951). Organization of library collections and catalogs. Kharkiv: View of the Kn. Chamber of Ukrainian SSR.
Sokalsky, O. S. & Tamm Ye.P. & Turov V.M. (1971). Library Funds and Directories. High school.
Slobodyanyk, M.S. & Ilhanaeva, V.O. (Eds.). (1993). Library Science: Theory, History, Organization of Libraries. Kharkiv: Basis. [in Ukrainian].
Sedykh, V.V. (2013). History of Library Business in Ukraine. N. M. Kushnarenko (sciences Ed.). T.
V. Noval’skaya (Ed.); Kharkiv: KDAK. [in Ukrainian].
Kobizhcha, N.I. & Stefan, I.P. (2017). Universal decimal classification (UDC) as an international information-search language of the classification type: lectures for students of the specialty 029 Information, library and archival affairs. Kiev: Nats. Unity of Culture and Arts. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Tetyana Novalska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.