ОСНОВНІ НАПРЯМИ ТВОРЧОЇ СПІВПРАЦІ ХАРКІВСЬКОЇ ТА КИЇВСЬКОЇ БІБЛІОТЕЧНИХ НАУКОВО-ОСВІТНІХ ШКІЛ

Автор(и)

  • Tetyana Novalska Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2018.169907

Ключові слова:

наукова школа, науковці, бібліотечна науково-освітня школа, бібліотечно-інформаційна освіта, заклади вищої освіти, Харківська державна академія культури, Київський на-ціональний університет культури і мистецтв

Анотація

Мета роботи виявити та проаналізувати основні напрями творчої співпраці харківської та київської бібліотечних науково-освітніх шкіл, накреслити перспективи їх подальшого розвитку. Досяг-ненню мети дослідження сприяла методологія соціокомунікативного підходу використана для обґрун-тування комунікаційних зв’язків між представниками харківської та київської наукових шкіл, а також методів аналізу, синтезу, термінологічного, джерелознавчого та історіографічного підходів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше визначено та проаналізовано основні напрями творчої співпраці представників харківської та київської бібліотечних науково-освітніх шкіл. Запропоновано визначення терміну «бібліотечна науково-освітня школа». Висновки. Основними напрямами твор-чої співпраці представників харківської та київської бібліотечних науково-освітніх шкіл є навчально-методична, наукова та організаційна діяльність, а саме : підготовка та видання у співавторстві під-ручників, навчальних посібників їх наукове редагування та рецензування, розробка навчальних планів, визначення та узгодження їх інваріативної складової, робочих програм, рецензування програм навчаль-них дисциплін ; атестація наукових кадрів вищої кваліфікації, опанування кандидатських та доктор-ських дисертацій, підготовка експертних висновків, відгуків на автореферати та рецензування науко-вих монографій; організація та участь у науково-практичних конференціях, семінарах, круглих столах тощо. Таким чином, важливою закономірністю розвитку співпраці харківської та київської наукових шкіл є їх постійні комунікаційні зв’язки, опанування нових каналів комунікаційної взаємодії, що сприяє розвитку науково-теоретичної, науково-виробничої та науково-освітньої діяльності навчальних за-кладів вищої освіти в галузі культури.

Біографія автора

Tetyana Novalska, Київський національний університет культури і мистецтв

доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри інформаційних технологій

Посилання

Анохин П. К. Верю таланту. Наука сегодня. Москва: Наука, 1969. С. 257–260.

Родный Н. И. Очерки истории и теории развития науки. Москва: Наука, 1969. – 422 с.

Шейко В. М., Каністратенко М., Кушнаренко Н. Ідентифікація наукових шкіл культурологічно-мистецького та бібліотечно-інформаційного профілю: постановка проблеми. Вісник Книжкової пала-ти. 2011. № 8. С. 41–43; № 9. С. 43–47.

Березюк Н. М. К. И. Рубинский и Л. Б. Хавкина – основоположники харьковской библиотечной школы: фрагменты истории. Научные и технические библиотеки. 2009. № 5. С. 93–103.

Драган Р. А. Розвиток бібліотекознавчої думки. Харківська школа (поч. ХХ ст. – 20-ті рр.). Вісник Харківської державної академії культури : зб. наук. пр. 2000. Вип. 2.

Кушнаренко Н. Н., Соляник А. А. Научные школы книговедческого и библиотечно-информационного профиля: признаки идентификации. Научные и технические библиотеки. 2011. № 12. С. 45–54.

Кушнаренко Н. М. Фундатор бібліотечної освіти в Україні. Вісник Харківської державної акаде-мії культури : зб. наук. пр. 2000. Вип. 2. С. 110–123.

Соляник А. А. Флагман бібліотечно-інформаційної освіти України. Вісник Харківської держав-

ної академії культури : зб. наук. пр. 2009. Вип. 27. С. 74–83.

Фридьева Н. Подготовка библиотечных кадров на Украине : [библ. отд-ние ин-та политпросвета

в Харькове]. Красный библиотекарь. 1930. № 10. С. 42–45.

Харківська державна академія культури: до 80-річчя з дня заснування : монографія. Харків: ХДАК, 2009. 196 с.

Cлободяник М. С. Бібліотечна наука в Україні : до підсумків десятирічного досвіду. Бібліотеч-на планета. 2002. № 1. С. 6–13.

Новальська Т. В. Формування та розвиток Київської наукової бібліотечної школи. Київський національний університет культури і мистецтв у 2013 році : знаменні дати, славні ювілеї : календар. Київ : Видавн. Центр КНУКІМ, 2013. С. 18–22.

Литвинова Л. А. Дисертаційні дослідження з бібліотекознавства та бібліографознавства в Укра-їні (2008 – 2011). Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2011. №4. С. 16–22.

Медведєва В. М. Книгознавча школа Київського національного університету культури і мис-

тецтв : еволюція, традиції та комунікація / В. М. Медведєва. – Книгознавча школа: антологія. 2-ге вид.,

випр. та допов. Київ : Видавництво Ліра, 2018. С. 13–21.

Київський національний університет культури і мистецтв / М. М. Поплавський, В. М. Медве-дєва, О. І. Скнар, А. І. Гурбанська та інш. Київ : КНУКІМ, 2013. 384 с.

Шейко В. М., Кушнаренко Н. М., Соляник А. А. Харківська наукова школа книгознавства, бібліо-текознавства та бібліографознавства: система комунікаційних зв’язків. Вісник Книжкової палати. 2012. № 10. С. 45-48.

Березюк Н., Соляник А. Покоління фундаторів бібліотечної освіти в Україні: до 110-річчя Олек-сандра Артемовича Майбороди. Вісник Книжкової палати. 2013. №9. С. 36-39.

Сокальський О. С., Туров В. М. Організація бібліотечних фондів і каталогів : методичні вказів-ки для заочників. Харків : Вид-во Кн. палати УРСР, 1951. 96 с.

Сокальський О. С., Тамм Є. П., Туров В. М. Бібліотечні фонди і каталоги : підручник для культурно-освітніх училищ. Вища школа. 1971.

Бібліотекознавство: теорія, історія, організація діяльності бібліотек: Підручник / За ред. М. С. Сло-бодяника, В. О. Ільганаєвої. Харків: Основа, 1993. 176 с.

Сєдих В. В. Історія бібліотечної справи в Україні: навч. посіб. / В. В. Сєдих; наук. ред. Н. М. Кушна-ренко; ред. Т. В. Новальська; ХДАК. Харків, 2013.213 с.

Кобижча Н. І., Штефан І. П. Універсальна десяткова класифікація (УДК) як міжнародна інформаційно-пошукова мова класифікаційного типу: лекції для студентів спеціальності 029 Інформа-ційна, бібліотечна та архівна справа. Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2017. – 84 с.

Anokhin, P.K. (1969). I believe in talent. Science today. Moscow: Science, p. 257-260. [in Russian].

Rodnii N. I. (1969). Essays on history and theory of science development. Moscow: Science. [in Russian].

Shaiko, V.M. & Kanistraenko, M. & Kushnarenko N. (2011). Identification of scientific schools of cultural-artistic and library-informational profile: problem statement. Herald of the Book Chamber, 8, 41-43; 9, 43-47. [in Ukrainian].

Berezyuk, N.M. (2009). K. I. Rubinsky and L. B. Havkin - founders of the Kharkov library school: fragments of history. Scientific and technical libraries, 5, 93-103.

Dragan, R. A. (2000) Development of Library Science Thought. Kharkiv school (beginning of the twentieth century - 20th years). Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 2. [in Ukrainian].

Kushnarenko, N. N. & Solyanik, A.A. (2011). Scientific schools of bibliographic and library information

profile: signs of identification. Scientific and technical libraries, 12, 45-54. [in Ukrainian].

Kushnarenko, N.M. (2000). Fundamentalist of Library Education in Ukraine. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 2, 110-123. [in Ukrainian].

Solyanik, A.A. (2009). The flagship of library and information education of Ukraine. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 27, 74-83. [in Ukrainian].

Friedieva, N. (1930). Preparation of library cadres in Ukraine: [bibl. otd-tion of in-th politprosvet in Kharkov]. Red librarian, 10, 42-45.

Sheiko, V. M. & Kanistratenko, M. & Kushnarenko, N. M. (2009). Kharkiv State Academy of Culture: to the 80th anniversary from the day of its foundation. Kharkiv: KDAK. [in Ukrainian].

Slobodyanyk, M.S. (2002). Library Science in Ukraine: the results of a decade of experience. Library Planet, 1, 6-13. [in Ukrainian].

Novalska, T. V. (2013). Formation and development of Kyiv scientific library school. Kyiv National University of Culture and Arts in 2013: Significant dates, glorious anniversaries: calendar. Kiev: Publishing. Center of KNUCIM, 18-22. [in Ukrainian].

Litvinova, L. A. (2011). Dissertational studies on librarianship and bibliography in Ukraine (2008 - 2011). Library Science. Record Studies. Informology, 4, 16-22. [in Ukrainian].

Medvedeva, V. M. (2018). Bookstore School of Kyiv National University of Culture and Arts: Evolution, Traditions and Communication. Kyiv: Lyra, 13-21. [in Ukrainian].

Poplavsky, M. M. & Medvedev, V. M. & Sknar, A. I. & Gurbanskaya, A. I. (2013). Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv: KNUCIM. [in Ukrainian].

Shaiko, V.M. & Kushnarenko, N.M. & Solyanik, A. A. (2012). Kharkiv Scientific School of Book Science, Library Science and Bibliography: A System of Communication Communications. Herald of the Book Chamber, 10, 45-48. [in Ukrainian].

Berezyuk, N. & Solyanik, A. (2013). Generation of the founders of library education in Ukraine: to the 110th anniversary of Alexander Artemovich Mayboroda. Herald of the Book Chamber, 9, 36-39. [in Ukrainian].

Sokalsky, O. S. & Turov, V.N. (1951). Organization of library collections and catalogs. Kharkiv: View of the Kn. Chamber of Ukrainian SSR.

Sokalsky, O. S. & Tamm Ye.P. & Turov V.M. (1971). Library Funds and Directories. High school.

Slobodyanyk, M.S. & Ilhanaeva, V.O. (Eds.). (1993). Library Science: Theory, History, Organization of Libraries. Kharkiv: Basis. [in Ukrainian].

Sedykh, V.V. (2013). History of Library Business in Ukraine. N. M. Kushnarenko (sciences Ed.). T.

V. Noval’skaya (Ed.); Kharkiv: KDAK. [in Ukrainian].

Kobizhcha, N.I. & Stefan, I.P. (2017). Universal decimal classification (UDC) as an international information-search language of the classification type: lectures for students of the specialty 029 Information, library and archival affairs. Kiev: Nats. Unity of Culture and Arts. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27

Номер

Розділ

Статті