BASIC DIRECTIONS OF CREATIVE COLLABORATION OF KHARKOV AND KYIV SCIENTIFICALLY-EDUCATIONAL SCHOOLS

Authors

  • Tetyana Novalska Kiev National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2018.169907

Keywords:

scientific school, scientists, library scientifically-educational school, library-informative education, establishments of higher education, Kharkov state academy of culture, Kyiv national university of culture and arts.

Abstract

Purpose of Article is to define and analyse basic directions of collaboration of representatives Kharkov and Kyiv library scientifically-educational schools. The methodology of socio-communicative approach, used for the ground of communication connections between representatives Kharkov and Kyiv library scientifically-educational schools, and also method, assisted gaining end of research to the analysis and synthesis terminological and historiography approaches. Scientific Novelty. The scientific novelty of work consists of those basic directions of the collaboration of representatives are first satisfied and analyzed Kharkov and Kyiv library scientifically-educational schools. Determination of term is offered “library scientifically-educational school”. Conclusions. By basic directions of creative collaboration of representatives Kharkov and Kyiv library scientifically-educational schools there is scientific and organizational activity, namely preparation and edition of textbooks, train aid, participating in editing of curricula, programs, determination and concordance of variant part of curricula, attestation of scientific shots of higher qualification, opposing of candidate’s and doctoral dissertations, preparation of expert conclusions, reviews on the abstracts of thesis and criticizing of scientific monographs, participating in research and practice conferences and others like that. Thus, by important conformity to law of development of collaboration Kharkov and Kyiv scientific schools is their permanent of communication copulas, captures by the new channels of communication co-operation that assists to development of theoretical, scientific and production and scientifically-educational activity of educational establishments of higher education in industry of culture.

Author Biography

Tetyana Novalska, Kiev National University of Culture and Arts

Doctor of Historical Sciences, Professor , Head of the Department of Information Technology

References

Анохин П. К. Верю таланту. Наука сегодня. Москва: Наука, 1969. С. 257–260.

Родный Н. И. Очерки истории и теории развития науки. Москва: Наука, 1969. – 422 с.

Шейко В. М., Каністратенко М., Кушнаренко Н. Ідентифікація наукових шкіл культурологічно-мистецького та бібліотечно-інформаційного профілю: постановка проблеми. Вісник Книжкової пала-ти. 2011. № 8. С. 41–43; № 9. С. 43–47.

Березюк Н. М. К. И. Рубинский и Л. Б. Хавкина – основоположники харьковской библиотечной школы: фрагменты истории. Научные и технические библиотеки. 2009. № 5. С. 93–103.

Драган Р. А. Розвиток бібліотекознавчої думки. Харківська школа (поч. ХХ ст. – 20-ті рр.). Вісник Харківської державної академії культури : зб. наук. пр. 2000. Вип. 2.

Кушнаренко Н. Н., Соляник А. А. Научные школы книговедческого и библиотечно-информационного профиля: признаки идентификации. Научные и технические библиотеки. 2011. № 12. С. 45–54.

Кушнаренко Н. М. Фундатор бібліотечної освіти в Україні. Вісник Харківської державної акаде-мії культури : зб. наук. пр. 2000. Вип. 2. С. 110–123.

Соляник А. А. Флагман бібліотечно-інформаційної освіти України. Вісник Харківської держав-

ної академії культури : зб. наук. пр. 2009. Вип. 27. С. 74–83.

Фридьева Н. Подготовка библиотечных кадров на Украине : [библ. отд-ние ин-та политпросвета

в Харькове]. Красный библиотекарь. 1930. № 10. С. 42–45.

Харківська державна академія культури: до 80-річчя з дня заснування : монографія. Харків: ХДАК, 2009. 196 с.

Cлободяник М. С. Бібліотечна наука в Україні : до підсумків десятирічного досвіду. Бібліотеч-на планета. 2002. № 1. С. 6–13.

Новальська Т. В. Формування та розвиток Київської наукової бібліотечної школи. Київський національний університет культури і мистецтв у 2013 році : знаменні дати, славні ювілеї : календар. Київ : Видавн. Центр КНУКІМ, 2013. С. 18–22.

Литвинова Л. А. Дисертаційні дослідження з бібліотекознавства та бібліографознавства в Укра-їні (2008 – 2011). Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2011. №4. С. 16–22.

Медведєва В. М. Книгознавча школа Київського національного університету культури і мис-

тецтв : еволюція, традиції та комунікація / В. М. Медведєва. – Книгознавча школа: антологія. 2-ге вид.,

випр. та допов. Київ : Видавництво Ліра, 2018. С. 13–21.

Київський національний університет культури і мистецтв / М. М. Поплавський, В. М. Медве-дєва, О. І. Скнар, А. І. Гурбанська та інш. Київ : КНУКІМ, 2013. 384 с.

Шейко В. М., Кушнаренко Н. М., Соляник А. А. Харківська наукова школа книгознавства, бібліо-текознавства та бібліографознавства: система комунікаційних зв’язків. Вісник Книжкової палати. 2012. № 10. С. 45-48.

Березюк Н., Соляник А. Покоління фундаторів бібліотечної освіти в Україні: до 110-річчя Олек-сандра Артемовича Майбороди. Вісник Книжкової палати. 2013. №9. С. 36-39.

Сокальський О. С., Туров В. М. Організація бібліотечних фондів і каталогів : методичні вказів-ки для заочників. Харків : Вид-во Кн. палати УРСР, 1951. 96 с.

Сокальський О. С., Тамм Є. П., Туров В. М. Бібліотечні фонди і каталоги : підручник для культурно-освітніх училищ. Вища школа. 1971.

Бібліотекознавство: теорія, історія, організація діяльності бібліотек: Підручник / За ред. М. С. Сло-бодяника, В. О. Ільганаєвої. Харків: Основа, 1993. 176 с.

Сєдих В. В. Історія бібліотечної справи в Україні: навч. посіб. / В. В. Сєдих; наук. ред. Н. М. Кушна-ренко; ред. Т. В. Новальська; ХДАК. Харків, 2013.213 с.

Кобижча Н. І., Штефан І. П. Універсальна десяткова класифікація (УДК) як міжнародна інформаційно-пошукова мова класифікаційного типу: лекції для студентів спеціальності 029 Інформа-ційна, бібліотечна та архівна справа. Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2017. – 84 с.

Anokhin, P.K. (1969). I believe in talent. Science today. Moscow: Science, p. 257-260. [in Russian].

Rodnii N. I. (1969). Essays on history and theory of science development. Moscow: Science. [in Russian].

Shaiko, V.M. & Kanistraenko, M. & Kushnarenko N. (2011). Identification of scientific schools of cultural-artistic and library-informational profile: problem statement. Herald of the Book Chamber, 8, 41-43; 9, 43-47. [in Ukrainian].

Berezyuk, N.M. (2009). K. I. Rubinsky and L. B. Havkin - founders of the Kharkov library school: fragments of history. Scientific and technical libraries, 5, 93-103.

Dragan, R. A. (2000) Development of Library Science Thought. Kharkiv school (beginning of the twentieth century - 20th years). Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 2. [in Ukrainian].

Kushnarenko, N. N. & Solyanik, A.A. (2011). Scientific schools of bibliographic and library information

profile: signs of identification. Scientific and technical libraries, 12, 45-54. [in Ukrainian].

Kushnarenko, N.M. (2000). Fundamentalist of Library Education in Ukraine. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 2, 110-123. [in Ukrainian].

Solyanik, A.A. (2009). The flagship of library and information education of Ukraine. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture, vol. 27, 74-83. [in Ukrainian].

Friedieva, N. (1930). Preparation of library cadres in Ukraine: [bibl. otd-tion of in-th politprosvet in Kharkov]. Red librarian, 10, 42-45.

Sheiko, V. M. & Kanistratenko, M. & Kushnarenko, N. M. (2009). Kharkiv State Academy of Culture: to the 80th anniversary from the day of its foundation. Kharkiv: KDAK. [in Ukrainian].

Slobodyanyk, M.S. (2002). Library Science in Ukraine: the results of a decade of experience. Library Planet, 1, 6-13. [in Ukrainian].

Novalska, T. V. (2013). Formation and development of Kyiv scientific library school. Kyiv National University of Culture and Arts in 2013: Significant dates, glorious anniversaries: calendar. Kiev: Publishing. Center of KNUCIM, 18-22. [in Ukrainian].

Litvinova, L. A. (2011). Dissertational studies on librarianship and bibliography in Ukraine (2008 - 2011). Library Science. Record Studies. Informology, 4, 16-22. [in Ukrainian].

Medvedeva, V. M. (2018). Bookstore School of Kyiv National University of Culture and Arts: Evolution, Traditions and Communication. Kyiv: Lyra, 13-21. [in Ukrainian].

Poplavsky, M. M. & Medvedev, V. M. & Sknar, A. I. & Gurbanskaya, A. I. (2013). Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv: KNUCIM. [in Ukrainian].

Shaiko, V.M. & Kushnarenko, N.M. & Solyanik, A. A. (2012). Kharkiv Scientific School of Book Science, Library Science and Bibliography: A System of Communication Communications. Herald of the Book Chamber, 10, 45-48. [in Ukrainian].

Berezyuk, N. & Solyanik, A. (2013). Generation of the founders of library education in Ukraine: to the 110th anniversary of Alexander Artemovich Mayboroda. Herald of the Book Chamber, 9, 36-39. [in Ukrainian].

Sokalsky, O. S. & Turov, V.N. (1951). Organization of library collections and catalogs. Kharkiv: View of the Kn. Chamber of Ukrainian SSR.

Sokalsky, O. S. & Tamm Ye.P. & Turov V.M. (1971). Library Funds and Directories. High school.

Slobodyanyk, M.S. & Ilhanaeva, V.O. (Eds.). (1993). Library Science: Theory, History, Organization of Libraries. Kharkiv: Basis. [in Ukrainian].

Sedykh, V.V. (2013). History of Library Business in Ukraine. N. M. Kushnarenko (sciences Ed.). T.

V. Noval’skaya (Ed.); Kharkiv: KDAK. [in Ukrainian].

Kobizhcha, N.I. & Stefan, I.P. (2017). Universal decimal classification (UDC) as an international information-search language of the classification type: lectures for students of the specialty 029 Information, library and archival affairs. Kiev: Nats. Unity of Culture and Arts. [in Ukrainian].

Published

2018-11-27

Issue

Section

Статті