КОНЦЕПТУАЛЬНА МОДЕЛЬ БІБЛІОТЕКИ В СЕРЕДОВИЩІ ЦИФРОВОЇ НАУКИ

Автор(и)

  • Вікторія Копанєва

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2019.189840

Ключові слова:

цифрова наука, бібліотека, концептуальна модель, синергія, віртуальна лабора- торія.

Анотація

Мета роботи – дослідження спрямоване на визначення та концентроване представлення
функціональної структури бібліотеки, основне призначення якої полягає в забезпеченні системно-
інтеграційної взаємодії науково-дослідної і бібліотечно-інформаційної діяльності в середовищі цифро-
вої науки. Методологічним базисом роботи обрано тріаду, що включає синергетичний, когнітивний
і системний підходи та принципи до визначення концептуальних засад функціонування бібліотеки як
одного з елементів цифрової науки. Перший з них (синергетичний) спрямований на визначення інте-
граційних тенденцій взаємодії бібліотеки і цифрової науки, другий (когнітивний) – на сприяння обміну
знаннями між вченими в наукових комунікаціях, а третій (системний) – на трансформацію бібліоте-
ки з інфраструктурного елемента науки в учасника дослідницької діяльності на всіх її етапах – від
формування первинних даних до отримання та поширення нових знань. Наукова новизна роботи по-
лягає в системному аналізі інтеграційних тенденцій розвитку науково-дослідної та бібліотечно-
інформаційної діяльності й обґрунтуванні принципової необхідності участі бібліотеки в формуванні
первинних дослідницьких даних і розвитку інформаційно-аналітичних досліджень у цифрових ресурсах
бібліотек для виявлення в них латентних закономірностей і отримання нових знань. Новими є підходи
до поглиблення уявлень щодо організації в бібліотеках віртуальних інфометричних лабораторій та
когнітивна концепція організації взаємодії в системі «цифрова наука – бібліотека – дослідник». Осно-
вний науковий результат – концептуальна модель бібліотеки в середовищі цифрової науки розкриває в
концентрованому вигляді закладені підходи до теоретико-методологічного обґрунтування стратегії
її структурно-функціональних трансформацій. Висновки. Головний висновок – необхідність спряму-
вання вектора розвитку бібліотеки в середовищі цифрової науки на активізацію участі в дослідниць-
ких процесах, запровадження високотехнологічних схем формування інформаційної бази цифрової на-
уки та проведення в ній бібліо-, наукометричних та інфометричних досліджень.

Посилання

Закон України Про бібліотеки і бібліотечну справу [Електронний ресурс]: за станом на 27 січня

року. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/32/95-вр. – Назва з екрана.

The Library of Alexandria: Centre of Learning in the Ancient World / Roy М. (ed.). New York :

I.B.Tauris Publishers, 2004. 196 p.

Карташов Н. С. Формирование библиотечно-территориальных комплексов. Новосибирск :

Наука, 1978. 238 с.

Окінавська хартія глобального інформаційного суспільства: за станом на 22 липня 2000 року.

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_163 (дата звернення: листопад 2019)

Женевська Декларація принципів: за станом на 12 грудня 2003 року. URL: https://informationsociety.

wordpress.com/basics/wsis_outcomes/dp/ (дата звернення: листопад 2019)

Туніська програма для інформаційного суспільства: за станом на 18 листопада 2005 року. URL:

http://old.apitu.org.ua/wsis/tp (дата звернення: листопад 2019)

Соколов А. В. Миражи. Россия. 2045. Библиофутурологическая лекция. Научные и технические

библиотеки. 2015. № 10. С. 53-66.

К обществам знания: Всемирный доклад ЮНЕСКО. Париж: Изд-во ЮНЕСКО, 2005. 240 с.

Соловяненко Д. Академічні бібліотеки в новому соціотехнічному вимірі: Частина четверта.

Сучасний рівень дискурсу академічного бібліотекознавства та поступ е-науки. Бібліотечний вісник.

№ 11. С. 8–24.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Номер

Розділ

Статті