ФОРМУВАННЯ МЕДІА- ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПУБЛІЧНИХ БІБЛІОТЕК
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2019.189845Ключові слова:
медіаосвіта, медіаграмотність, інформаційна грамотність, медіа культура, інформаційна культура, публічна бібліотека.Анотація
Мета роботи. Дослідження побудоване на вивченні зарубіжного досвіду діяльності публічнихбібліотек щодо формування медіа- та інформаційної культури користувачів. Методологія. У процесі
дослідження застосовано такі загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, узагальнення, що дало змогу
проаналізувати діяльність публічних бібліотек, які долучаються до медіаосвітніх процесів, виходячи із
вимог членів спільноти окремо взятих країн, узагальнити результати даного напряму роботи. Наукова
новизна роботи полягає у визначені напрямів вдосконалення діяльності вітчизняних бібліотек щодо
формування медіа- та інформаційної культури із врахуванням зарубіжного досвіду. Обґрунтовано
положення, що на сучасному етапі розвитку суспільства бібліотеки покликані розповсюджувати та
популяризувати інформацію про важливість цифрової грамотності серед населення країни, сприяти
формуванню відповідних компетенцій у користувачів. Висновки. Публічні бібліотеки Австралії та
Фінляндії займають вагоме місце у формуванні медіаосвіти та медійної культури своїх користувачів.
Це засвідчує наявність спільних проектів бібліотек із загальнодержавними установами медіаосвіти
та активна позиція бібліотечних асоціацій щодо даної сфери діяльності. Вирішальне значення мають
нормативно-правові документи, що регулюють на державному рівні питання медіа- та інформаційної
грамотності. Система заходів вітчизняних бібліотек має бути спрямована на навчання членів
суспільства протягом всього життя, з використанням комплексу різноманітних інноваційних засобів
і методів, які відповідають викликам сьогодення.
Посилання
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник / 2-е вид., доп. і випр.
Рівне: Волинські обереги, 2011. 552 с.
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. А. Найдьонової, М.
М. Слюсаревського. Київ, 2016. 16 с. URL: http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennyamediaosvity/
Острянська Н. В. Особливості формування інформаційної культури у студентів вищих
навчальних закладів. Сучасні аспекти виховання студентської молоді. Міжнар. наук.-практ. конф. : тези
доповідей. Харків : ХНУМГ, 2013. С. 183-185. URL: http://eprints.kname.edu. ua/30767/1/105.pdf
Печинкина, О. В. Медиаобразование в школах Северных стран : монография / Федер. гос. авт.
образоват. учреждение высш. проф. образования «Сев. (Аркт.) федер. Ун-т имени М. В. Ломоносова».
Архангельск, 2012.122 с.
Примеры продвижения библиотеками цифровой грамотности. Новости Международной федерации библиотечных ассоциаций и учреждений. 2017. № 2(111). С. 26-28.
Федоров А. В. Медиаобразование в зарубежных странах. Таганрог, 2003. 238 c.
Alice Springs Public Library : website. URL: http://www.alicesprings.nt.gov.au/services/library
Australian Communications and Media Authority : website. URL: https://www.acma.gov.au/
Australian libraries the digital economy within everyone’s reach. Publisher The Australian Library and
Information Association, Canberra ACT, November 2017. URL: https://read.alia.org.au/australian-librariesdigital-
economy-within-everyone%E2%80%99s-reach
Australian Library and Information Association : website. URL: https://www.alia.org.au/
Finnish media education policies: approaches in culture and education / Editor Anniina Lundvall, Finnish
Society on Media Education / Published by: Finnish Society on Media Education / Translated from Finnish
by: Linguatrix/Tanja-Kristiina Saarinen. Painotalo Seiska, Iisalmi, Finland. 2009. 19p. URL: http://fomp.se/
admin/wp-content/uploads/2010/03/finnish-media-education-policies.pdf
Finnish Media Education. Promoting Media and Information Literacy in Finland / Published by National
Audiovisual Institute, Finland. URL: https://kavi.fi/sites/default/files/documents/mil_in_finland.pdf
Finnish media education: best practises. / Editor Anniina Lundvall / Published by: Finnish Society on
Media Education / Translated from Finnish by: Linguatrix/Tanja-Kristiina Saarinen. URL: http://mediakasvatus.
fi/wp-content/uploads/2018/06/bestpractises.pdf
Good Media Literacy; National Policy Guidelines 2013–2016 / Publications of the Ministry of Education
and Culture, Finland 2013:13. 35 p. URL: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-222-7
Hakari Anu. Tampere City Public Library promotes books and supports media literacy skills. 2013. URL:
http://hdl.handle.net/11089/28086
Helsinki Central Library Oodi : website. URL: https://www.oodihelsinki.fi
IFLA public library service guidelines. 2nd, completely rev. ed. / edited by Christie Koontz and Barbara
Gubbin. Berlin; New York: De Gruyter/Saur, 2010. 149 p.
In Finland libraries are a free-of-charge basic service for everyone // The Finnish Public Libraries Statistics
of the Ministry of Education and Culture. 2018. 11p. URL: https://www.libraries.fi/sites/default/files/content/
in-finland-libraries-are-basic-service-for-everyone-brochure-web_0.pdf
Library services of Adelaide City Libraries. URL: https://www.cityofadelaide.com.au/community/libraryservices/
Macquarie University: website. URL: http://www.dmc.mq.edu.au/
Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era. UNESCO. 2014. URL: http://
www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/newsand-in-focus-articles/in-focusarticles/
/paris-declaration-on-media-andinformation-literacy-adopted/
Reading and literacy for all: Adult literacy –victorian public libraries in action / State Library Victoria
and Public Libraries Victoria Network. 2016. URL: https://www.slv.vic.gov.au/sites/default/files/Readingand-
literacy-for-all-adult-literacy-libraries_0.pdf
The Australian Public Libraries Statistical Report 2016-2017. URL: https://www.nsla.org.au/news/latestaustralian-
public-library-statistics
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Тетяна, Надія Яворська, Щусь
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.