ФОРМУВАННЯ МЕДІА- ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПУБЛІЧНИХ БІБЛІОТЕК
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2019.189845Keywords:
медіаосвіта, медіаграмотність, інформаційна грамотність, медіа культура, інформаційна культура, публічна бібліотека.Abstract
Мета роботи. Дослідження побудоване на вивченні зарубіжного досвіду діяльності публічнихбібліотек щодо формування медіа- та інформаційної культури користувачів. Методологія. У процесі
дослідження застосовано такі загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, узагальнення, що дало змогу
проаналізувати діяльність публічних бібліотек, які долучаються до медіаосвітніх процесів, виходячи із
вимог членів спільноти окремо взятих країн, узагальнити результати даного напряму роботи. Наукова
новизна роботи полягає у визначені напрямів вдосконалення діяльності вітчизняних бібліотек щодо
формування медіа- та інформаційної культури із врахуванням зарубіжного досвіду. Обґрунтовано
положення, що на сучасному етапі розвитку суспільства бібліотеки покликані розповсюджувати та
популяризувати інформацію про важливість цифрової грамотності серед населення країни, сприяти
формуванню відповідних компетенцій у користувачів. Висновки. Публічні бібліотеки Австралії та
Фінляндії займають вагоме місце у формуванні медіаосвіти та медійної культури своїх користувачів.
Це засвідчує наявність спільних проектів бібліотек із загальнодержавними установами медіаосвіти
та активна позиція бібліотечних асоціацій щодо даної сфери діяльності. Вирішальне значення мають
нормативно-правові документи, що регулюють на державному рівні питання медіа- та інформаційної
грамотності. Система заходів вітчизняних бібліотек має бути спрямована на навчання членів
суспільства протягом всього життя, з використанням комплексу різноманітних інноваційних засобів
і методів, які відповідають викликам сьогодення.
References
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник / 2-е вид., доп. і випр.
Рівне: Волинські обереги, 2011. 552 с.
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. А. Найдьонової, М.
М. Слюсаревського. Київ, 2016. 16 с. URL: http://mediaosvita.org.ua/book/kontseptsiya-vprovadzhennyamediaosvity/
Острянська Н. В. Особливості формування інформаційної культури у студентів вищих
навчальних закладів. Сучасні аспекти виховання студентської молоді. Міжнар. наук.-практ. конф. : тези
доповідей. Харків : ХНУМГ, 2013. С. 183-185. URL: http://eprints.kname.edu. ua/30767/1/105.pdf
Печинкина, О. В. Медиаобразование в школах Северных стран : монография / Федер. гос. авт.
образоват. учреждение высш. проф. образования «Сев. (Аркт.) федер. Ун-т имени М. В. Ломоносова».
Архангельск, 2012.122 с.
Примеры продвижения библиотеками цифровой грамотности. Новости Международной федерации библиотечных ассоциаций и учреждений. 2017. № 2(111). С. 26-28.
Федоров А. В. Медиаобразование в зарубежных странах. Таганрог, 2003. 238 c.
Alice Springs Public Library : website. URL: http://www.alicesprings.nt.gov.au/services/library
Australian Communications and Media Authority : website. URL: https://www.acma.gov.au/
Australian libraries the digital economy within everyone’s reach. Publisher The Australian Library and
Information Association, Canberra ACT, November 2017. URL: https://read.alia.org.au/australian-librariesdigital-
economy-within-everyone%E2%80%99s-reach
Australian Library and Information Association : website. URL: https://www.alia.org.au/
Finnish media education policies: approaches in culture and education / Editor Anniina Lundvall, Finnish
Society on Media Education / Published by: Finnish Society on Media Education / Translated from Finnish
by: Linguatrix/Tanja-Kristiina Saarinen. Painotalo Seiska, Iisalmi, Finland. 2009. 19p. URL: http://fomp.se/
admin/wp-content/uploads/2010/03/finnish-media-education-policies.pdf
Finnish Media Education. Promoting Media and Information Literacy in Finland / Published by National
Audiovisual Institute, Finland. URL: https://kavi.fi/sites/default/files/documents/mil_in_finland.pdf
Finnish media education: best practises. / Editor Anniina Lundvall / Published by: Finnish Society on
Media Education / Translated from Finnish by: Linguatrix/Tanja-Kristiina Saarinen. URL: http://mediakasvatus.
fi/wp-content/uploads/2018/06/bestpractises.pdf
Good Media Literacy; National Policy Guidelines 2013–2016 / Publications of the Ministry of Education
and Culture, Finland 2013:13. 35 p. URL: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-222-7
Hakari Anu. Tampere City Public Library promotes books and supports media literacy skills. 2013. URL:
http://hdl.handle.net/11089/28086
Helsinki Central Library Oodi : website. URL: https://www.oodihelsinki.fi
IFLA public library service guidelines. 2nd, completely rev. ed. / edited by Christie Koontz and Barbara
Gubbin. Berlin; New York: De Gruyter/Saur, 2010. 149 p.
In Finland libraries are a free-of-charge basic service for everyone // The Finnish Public Libraries Statistics
of the Ministry of Education and Culture. 2018. 11p. URL: https://www.libraries.fi/sites/default/files/content/
in-finland-libraries-are-basic-service-for-everyone-brochure-web_0.pdf
Library services of Adelaide City Libraries. URL: https://www.cityofadelaide.com.au/community/libraryservices/
Macquarie University: website. URL: http://www.dmc.mq.edu.au/
Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era. UNESCO. 2014. URL: http://
www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/newsand-in-focus-articles/in-focusarticles/
/paris-declaration-on-media-andinformation-literacy-adopted/
Reading and literacy for all: Adult literacy –victorian public libraries in action / State Library Victoria
and Public Libraries Victoria Network. 2016. URL: https://www.slv.vic.gov.au/sites/default/files/Readingand-
literacy-for-all-adult-literacy-libraries_0.pdf
The Australian Public Libraries Statistical Report 2016-2017. URL: https://www.nsla.org.au/news/latestaustralian-
public-library-statistics
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Тетяна, Надія Яворська, Щусь
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).