THEORETICAL FRAMEWORK FOR STUDY OF SOCIO-COMMUNICATION SPACE OF CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2019.189867Ключові слова:
social communications, communication space, socio-communication space, infrastructural, content-related and subject-based constituents, field of culture.Анотація
The purpose of the article is to reveal the theoretical framework of the study of the socio-communicationspace of culture and its constituents: infrastructural, content-related, and subject-based. Methodology of
the study comprises the application of general scientific methods: analysis, synthesis, logical and statistical
methods, study outcome visualization method. Application of analysis, synthesis, logical approach allowed
to substantiate the socio-communication space of culture, as a system. Scientific novelty covers the sociocommunication
space of culture during the mastering of information technologies in the performance review,
as a constituent of the social communication system. The socio-communication area of culture is considered
as a complex system having infrastructural, content-related, and subject-based constituents, which contributes
to any new information and ensures communication in vertical and horizontal slices. Conclusions. The
socio-communication space of culture is a complicated system, which provides communication not only in
the vertical and horizontal slices but also contributes to new information creation, has synergism quality,
and is in a dynamic, sometimes even bifurcation, development. Relatively, the development process makes a
significant impact on global and regional social operations, bears both amenities and substantial risks, without
conscience of the inevitability of which, no further research studies are possible. The socio-communication
space of culture has fundamental functions, infrastructural, content-related, and subject-based constituents
defined by contemporary and advanced capabilities of information technologies, by the need for document
communication development. Complexity and multidimensionality of the socio-communication space of culture
cause the necessity for further development of the theoretical and methodological framework of study thereof.
The study of a new space of culture is a reasonable need for public management that should be implemented
using record management.
Посилання
Балюта П. А. Пространство культуры и культурное пространство: определение, специфика и
взаимодействие. Омский научный вестник. 2014. № 3. С. 68−70.
Василик М.А. Основы теории коммуникации : учебник. Москва : Гардарика, 2003. 615 с.
Горовий В. М. Соціальні інформаційні комунікації, їх наповнення і ресурс : монографія.
Київ, 2010. С. 22.
Дубас О. П. Інформаційно-комунікаційний простір: культурно-політичні детермінанти :
монографія ; ред. О. Дубчак. Київ : Генеза, 2011. 255 c.
Дубас О. П. Інформаційно-комунікаційний простір: поняття, сутність, структура. Сучасна
українська політика. Політики і політологи про неї. Київ, 2010. Вип. 19. С. 223−232.
Ильганаева В. А. Социальные коммуникации (теория, методология, деятельность) : словарь-
справочник. Харьков : КП «Городская типография», 2009. 392 с.
Ільганаєва В. О. Інституалізація соціально-комунікаційної сфери суспільства. Освіта регіону.
Політологія. Психологія. Комунікації. 2008. № 1. С. 148.
Манакова И. Ю. Человек в постиндустриальном мире : автореф. дис. канд. фил. наук:
специальность 09.00.11 – социальная философия. Воронеж, 2008. 24 с.
Різун В. В. Начерки до методології досліджень соціальних комунікацій. Світ соціальних
комунікацій. 2011. Т. 1. C. 7–15.
Соколов А. В. Введение в теорию социальной коммуникации : учеб. пособие. Санкт-
Петербург : СПбГУП, 1996. 320 с.
Холод О. М. Соціальні комунікації : соціо- та психолінгвістичний аналіз : навч. посіб. Львів
: ПАІс, 2011. 288 с.
Холод О. М. Соціальнокомунікаційний інжиніринг як методологія дослідження соціальних
комунікацій. Світ соціальних комунікацій. 2012. Т. 8. С. 7–12.
Шарков Ф. И. Основы теории коммуникации : учебник. Москва : Изд. дом «Соц. отношения»,Перспектива, 2003. 248 с.
Швецова-Водка Г. М. Методи документознавства. Бібліотекознавство. Документознавство.
Інформологія. 2007. № 1. С. 81– 85.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Viktoriya Dobrovolska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.