THEORETICAL FRAMEWORK FOR STUDY OF SOCIO-COMMUNICATION SPACE OF CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2019.189867Keywords:
social communications, communication space, socio-communication space, infrastructural, content-related and subject-based constituents, field of culture.Abstract
The purpose of the article is to reveal the theoretical framework of the study of the socio-communicationspace of culture and its constituents: infrastructural, content-related, and subject-based. Methodology of
the study comprises the application of general scientific methods: analysis, synthesis, logical and statistical
methods, study outcome visualization method. Application of analysis, synthesis, logical approach allowed
to substantiate the socio-communication space of culture, as a system. Scientific novelty covers the sociocommunication
space of culture during the mastering of information technologies in the performance review,
as a constituent of the social communication system. The socio-communication area of culture is considered
as a complex system having infrastructural, content-related, and subject-based constituents, which contributes
to any new information and ensures communication in vertical and horizontal slices. Conclusions. The
socio-communication space of culture is a complicated system, which provides communication not only in
the vertical and horizontal slices but also contributes to new information creation, has synergism quality,
and is in a dynamic, sometimes even bifurcation, development. Relatively, the development process makes a
significant impact on global and regional social operations, bears both amenities and substantial risks, without
conscience of the inevitability of which, no further research studies are possible. The socio-communication
space of culture has fundamental functions, infrastructural, content-related, and subject-based constituents
defined by contemporary and advanced capabilities of information technologies, by the need for document
communication development. Complexity and multidimensionality of the socio-communication space of culture
cause the necessity for further development of the theoretical and methodological framework of study thereof.
The study of a new space of culture is a reasonable need for public management that should be implemented
using record management.
References
Балюта П. А. Пространство культуры и культурное пространство: определение, специфика и
взаимодействие. Омский научный вестник. 2014. № 3. С. 68−70.
Василик М.А. Основы теории коммуникации : учебник. Москва : Гардарика, 2003. 615 с.
Горовий В. М. Соціальні інформаційні комунікації, їх наповнення і ресурс : монографія.
Київ, 2010. С. 22.
Дубас О. П. Інформаційно-комунікаційний простір: культурно-політичні детермінанти :
монографія ; ред. О. Дубчак. Київ : Генеза, 2011. 255 c.
Дубас О. П. Інформаційно-комунікаційний простір: поняття, сутність, структура. Сучасна
українська політика. Політики і політологи про неї. Київ, 2010. Вип. 19. С. 223−232.
Ильганаева В. А. Социальные коммуникации (теория, методология, деятельность) : словарь-
справочник. Харьков : КП «Городская типография», 2009. 392 с.
Ільганаєва В. О. Інституалізація соціально-комунікаційної сфери суспільства. Освіта регіону.
Політологія. Психологія. Комунікації. 2008. № 1. С. 148.
Манакова И. Ю. Человек в постиндустриальном мире : автореф. дис. канд. фил. наук:
специальность 09.00.11 – социальная философия. Воронеж, 2008. 24 с.
Різун В. В. Начерки до методології досліджень соціальних комунікацій. Світ соціальних
комунікацій. 2011. Т. 1. C. 7–15.
Соколов А. В. Введение в теорию социальной коммуникации : учеб. пособие. Санкт-
Петербург : СПбГУП, 1996. 320 с.
Холод О. М. Соціальні комунікації : соціо- та психолінгвістичний аналіз : навч. посіб. Львів
: ПАІс, 2011. 288 с.
Холод О. М. Соціальнокомунікаційний інжиніринг як методологія дослідження соціальних
комунікацій. Світ соціальних комунікацій. 2012. Т. 8. С. 7–12.
Шарков Ф. И. Основы теории коммуникации : учебник. Москва : Изд. дом «Соц. отношения»,Перспектива, 2003. 248 с.
Швецова-Водка Г. М. Методи документознавства. Бібліотекознавство. Документознавство.
Інформологія. 2007. № 1. С. 81– 85.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Viktoriya Dobrovolska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).