ЦИФРОВІЗАЦІЯ ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ТРАНСДИСЦИПЛІНАРНОСТІ ВИЩОЇ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2020.224258Анотація
Мета роботи. Дослідження присвячене обґрунтуванню нових методологічних підходів до розвитку когнітивних та аксіологічних складових вищої бібліотечно-інформаційної освіти в умовах розбудови цифрової економіки та суспільства знань. Методологія дослідження. Поєднання дослідницького інструментарію системного, компаративного, трансдисциплінарного підходів дозволило довести об’єктивність процесів посилення інтегративних зв’язків в дисциплінарному полі складових спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», зумовленого цифровою конвергенцією бібліотеки, архіву, центру документації. Наукова новизна. Цифрова революція в технологіях документування та розповсюдження інформації призводить до поступового стирання функціональних меж між різними видами документо-комунікаційних установ, одночасно сприяючи їх поліфункціональності. Це актуалізує необхідність запровадження принципу трансдисциплінарності в змісті та структурі освітніх програм підготовки бібліотечно-інформаційних фахівців, що сприятиме підвищенню їх конкурентоздатності на ринку праці. Висновки. Нові ролі та напрями діяльності бібліотек в умовах цифровізації суспільства виводять їх за межі суто бібліотечної інфраструктури та зумовлюють трансдисциплінарність професійної підготовки бібліотекаря. Така підготовка є запорукою його високої адаптивності та перспективності в суспільстві цифрової культури, гарантією збереження та розвитку бібліотек як привабливих для користувачів багатофункціональних інформаційних та культурно-освітніх медіакомплексів.
Посилання
Bezdrabko, V. V. (2020). Actual problems of Documentation Science in Ukraine. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 1, 26–41 [in Ukrainian].
Boiarynova, O. (2020). Rethinking libraries: the Danish experience. Bibliotechnyi forum: istoriia, teoriia i praktyka, 3, 36–38 [in Ukrainian].
Kalegina, O. A. (2007). Library and information education in the context of world trends: theoretical and methodological aspect. D.Ed., Saint Petersburg State University of Culture and Arts [in Russian].
Kudrina, E. L. & Golubeva, N. L. (2020). Strategy of professional interaction in the training of specialists in the library and information sphere. Nauchnye i tekhnicheskie biblioteki, 2, 79–90 [in Russian].
Levitskii, M. L. (2020). Quality of training of library workers in the context of labor market requirements. Nauchnye i tekhnicheskie biblioteki, 8, 15–26 [in Russian].
Lobuzin, I. (2019). Digital librarians of the e-science and semantic web technologies. Bibliotechnyi visnyk, 6, 18–24 [in Ukrainian].
Matviienko, O. & Tsyvin, M. (2020). “IT-librarians»: finding ways to innovate, job mobility or change the values of the profession?. Visnyk Knyzhkovoi palaty Ukrainy, 3, 25–29 [in Ukrainian].
Matviienko, O. & Tsyvin, M. (2018). The concept of professional orientation in the specialty «Information, library and archival affairs». Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].
Peleshchyshyn, A. M. (2018). Peculiarities of information technologies in library business. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 4, 14–21 [in Ukrainian].
Verkhovna Rada Ukrainy (2006). Recommendation 2006/962/EU of the European Parliament and of the Council (EU) on core competences for lifelong learning dated December 18, 2006. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text [in Ukrainian].
Solyanik, A. A. (2013). Modern trends in the modernization of higher education in library and information in Ukraine. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, 40, 31– 41 [in Russian].
Solianyk, A. (2017). Modern trends in the modernization of higher education in library and information in Ukraine. Visnyk Knyzhkovoi palaty Ukrainy, 1, 21–24 [in Ukrainian].
Cheng, Y. (2020). Human Resources of Public Libraries of China. Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia: materialy vseukrainskoi naukovo-teoretychnoi konferentsii molodykh uchenykh, April 23–24, 2020, Kharkiv [in Ukrainian].
Brochu, L., Burns, J. (2019). Librarians and Research Data Management: Commentary from a Senior Professional and a New Professional Librarian. New Review of Academic Librarianship, 25(1), 49–58 [in English].
Li, Y., Dressel, W., Hersey, D. (2019). Research Data Management : What Can Librarians Really Help? Grey Journal, 15(1), 23–30 [in English].
The 10 Skills You Need to Thrive in the Fourth Industrial Revolution (2016). URL: https://www. weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourthindustrial-revolution. [in English].
Witt, S., Smith, K. (2019). Libraries in times of crisis. International Federation of Library Associations and Institutions, 45(1), 3–6 [in English].
Zemengue, J., Mbila, T. (2019). The competence approach as the basis to form training system for library professionals in the Republic of Cameroon. Bibliosphere, 4, 64–77 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Anatolii Humenchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.