SOCIAL NETWORKS OF INTERNET AS A MEANS OF COMMUNICATION BY POLITICAL LEADER (FOR EXAMPLE, SOCIAL NETWORK OF THE PRESIDENT OF UKRAINE)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2017.150208Keywords:
Internet social networks, political communication, Internet communicationAbstract
The purpose of the work. The specificity of political communications in Internet social networks is considered and provided recommendations to improve their effectiveness in the article. Research methodology is to apply scientific methods such as: synthesis, analysis, comparison, allowed to explore the features, challenges and opportunities of online social networks as a means of communication in politics. For the statistical analysis of the pages of social networking we used the services such as: http://likealyzer.com/,https://hitalama.com/, https://jagajam.com/, http://pr-cy.ru/social/. The scientific novelty lies in the fact that the article summarizes knowledge about research development of social networks, analyzes social networking page of president of Ukraine in the context of their effectiveness and degree of influence, expands opportunities to improve Internet communications using online social networks. Conclusions. Social networks have prospects to become one of the most powerful tools in communication between politicians and potential voters, which necessitates further scientific research. To improve the efficiency of communications using online social networks, politicians should focus more on promotion tools, communicate actively, keep in touch with their target audiences, create a platform for working with voters, disseminate high-quality content, and stimulate a sense of joint involvement in important affairs.
References
Агафонова Г. С. Доцільність використання SMM у оптимізації функціонування політичних
партій в Україні [Електронний ресурс] / Г. С. Агафонова // Політологічні записки. – 2013. – № 7. –
Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Polzap_2013_7_10.
Боднарчук О. В. Політична самоорганізація громадян України у соціальних мережах / О. В. Боднарчук
// Грані. – 2014. – № 6. – С. 121-125.
Денисюк С. Г. «Новімас-медіа» як чинник впливу на сучасні політичні комунікації / С. Г. Денисюк
// Гілея: науковий вісник. – 2015. – Вип. 94. – С. 395-398.
Дубняк К. В. Соціальні мережі Інтернет як засіб обміну інформацією / К. В. Дубняк // Держава
та регіони. Серія : Соціальні комунікації. – 2014. – № 3. – С. 122-126.
Іващук Л. Соціальні мережі Інтернету в сучасній політичній комунікації / Л. Іващук // Наук. праці
Нац. бібліотеки України ім. В. І. Вернадського / НАН України, Нац. б-ка Україниім. В. І. Вернадського,
Асоц. б-к України. – Київ, 2011. – Вип. 32. – С. 63–70.
Коноплицький С. М. Соціальні аспекти комунікації в мережі Інтернет: феноменологічний аналіз :
дис. канд. соціол. наук: 22.00.01 / НАН України; Інститут соціології. – К., 2006. – 154 c.
Морено Я. Л. Социометрия: эксперементальный метод и наука об обществе / Я. Л. Морено. –
Москва : Акад. проект, 2004. – 320 с.
Неприцька Т. І. Політична комунікація у соціальній мережі Facebook / Т. І. Неприцька // Гілея:
науковий вісник. – 2015. – Вип. 94. – С. 372-375.
Соціально-політичні настрої жителів України та рейтинг підтримки партій і політичних лідерів:
травень-червень 2016 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=r
eports&id=628.
Соціальні мережі інтернету як засіб комунікації політичного лідера... 65
Тоффлер Э. Третья волна / Э. Тоффлер. – Москва : АСТ, 1999. – 664 с.
Фісенко Т. В. Соціальні інтернет-мережі як засіб задоволення інформаційних потреб
[Електронний ресурс] // Наукові записки Інституту журналістики : науковий збірник. – К., 2010. – Т.41.
– С. 190-194. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/nzizh/2010_41/Fisenko.pdf.
Barnes J. A. Class committees in a Norwegian island parish / J. A. Barnes // Eugene Garfields, Ph.D.
– Mode of аccess: http:// garfield.library.upenn.edu/classics1987/A1987H444400001.pdf. – Title from the
screen.
Boyd D. M., Ellison. N. B. «Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship» // Journal
of Computer-Mediated Communication, 13 (1), article 11.– Mode of аccess:http://jcmc.indiana.edu/vol13/
issue1/boyd.ellison.html. – 2007.– Title from the screen.
Dutta S., Fraser M. «Throwing Sheep in the Boardroom: How Online Social Networking Will
Transform Your Life, Work and World. – 2008.
Suster M. Social Networking: the past / M. Suster // Tech Crunst. – Mode of аccess: http//techcrunch.
com/2010/12/03/social-networking-past. – Title from the screen.
Tapscott Don Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your World. Jyvaskyla:
WSOYpro Oy, 2010, 256 p.
AghafonovaGh. S. (2013). The expediencyofusing SMM tooptimizethefunctioningofpoliticalpartiesin
Ukraine. Retrievedfrom: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Polzap_2013_7_10 [in Ukrainian].
Bodnarchuk O. V. (2014). Politicalself-organization of Ukrainian citizensinsocialnetworks. Ghrani, 6,
-125 [in Ukrainian].
Denysjuk S. Gh. (2015). «NewMassMedia»as a factorofinfluenceonmodernpoliticalcommunications.
Ghileja, 94, 395-398 [in Ukrainian].
Dubnjak K. V. (2014) Social networksofInternetas a meansofinformationexchange. Derzhava ta regiony,
, 122-126 [in Ukrainian].
Ivashhuk L. (2011) SocialInternetNetworksinmodernpoliticalcommunication.Nauk. praciNac.
bibliotekyUkrajinyim. V. I. Vernadsjkogho, 32, 63-70 [in Ukrainian].
Konoplycjkyj S. M. (2006) Socialaspectsofcommunicationonthe Internet: phenomenologicalanalysis.
Candidate’sthesis. Kyiv: NAN Ukrajiny; Instytutsociologhiji [in Ukrainian].
MorenoYa. L. (2004). Sociometry: experimental methodandthe science of society. Moskva : Akad.
Proekt [in Russian].
Neprycjka T. I. (2015). Political communicationinthe social network Facebook. Ghileja, 94, 372-375
[in Ukrainian].
Socio-politicalmood of Ukraini an people andrating of support of partiesand political leaders: May-
June 2016.Retrievedfrom: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=628 [in Ukrainian].
Toffler E. (1999) Thirdwave. Moskva : AST [in Russian].
Fisenko T. V. SocialInternetNetworksas a way ofsatisfyinginformation needs. Retrievedfrom: http://
www.nbuv.gov.ua/portal/soc_ gum/nzizh/2010_41/Fisenko.pdf [in Ukrainian].
Barnes J. A. Classcommitteesin a Norwegianislandparish / J. A. Barnes // EugeneGarfields, Ph.D. –
Modeofаccess: http:// garfield.library.upenn.edu/classics1987/A1987H444400001.pdf. – Titlefromthescreen.
Boyd D. M., Ellison. N. B. «SocialNetworkSites: Definition, History, andScholarship» //
JournalofComputer-MediatedCommunication, 13 (1), article 11. – Modeofаccess: http://jcmc.indiana.edu/
vol13/issue1/boyd.ellison.html. – 2007. – Titlefromthescreen.
Dutta S., Fraser M. «ThrowingSheepintheBoardroom: How Online Social Networking WillTrans
form Your Life, Workand World. – 2008.
Suster M. Social Networking: thepast / M. Suster // Tech Crunst. – Modeofаccess: http//techcrunch.
com/2010/12/03/social-networking-past. – Titlefromthescreen.
TapscottDonGrownUpDigital: HowtheNetGenerationisChangingYourWorld. Jyvaskyla: WSOYproOy,
, 256 p.
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Igor Parfeniuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).