TRANSFORMATION OF CULTURAL AND LEISURE ACTIVITIES OF PUBLIC LIBRARIES OF THE SOUTH OF UKRAINE IN THE 90’s OF THE 20th CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2018.150433Keywords:
cultural and educational activities, cultural and leisure activities, mass work, public library, forms of cultural and leisure activities, South of UkraineAbstract
Purpose of Article. The research raises questions of analysis and generalization of the experience of public libraries of the South of Ukraine in the 90's of the 20th century in cultural and leisure activities. Мethodology. The methodological basis of the research is the socio-communicative approach, general theoretical methods, comparative analysis, which allowed to investigate the transformational processes of cultural and leisure activities of the specified period. The scientific novelty of the work consists in the study of cultural and entertainment events, based on the principles of complexity, differential approach, and continuity. Conclusions. Cultural and leisure activities of libraries, formed in the 90's of the 20's century, are a deliberate process of creating conditions for a motivated personality choice of substantive action; a communicative process that promotes the assimilation, production, and distribution of spiritual and material values in the field of leisure. The stimulation, improvisation, the method of equal interaction, as well as game methods, are used by public libraries in the South of Ukraine in cultural and entertainment activities of the 90's of the 20th century. Cultural and leisure activities of the specified period are characterized by the use of traditional forms and the introduction of new ones.
References
Гречко Г. C. Детские библиотеки в поисках новых путей / Г. С. Гречко, Н. В. Семилет // Библиотековедение. – 1997. – №3. – С. 41–54.
Жаркова Л. С. Методика организации работы библиотеки в сфере социально-культурной деятельности : науч.-практ. пособие / Л. С. Жаркова. – Москва : Литера, 2009. – 111 с.
Звіт Одеської Централізованої бібліотеки для дітей за 1998 рік. – Одеса, 1999. – 72 с.
Ким Т. Х. Традиции и обновление массовой работы / Т. Х. Ким // Мир библиотек сегодня : науч.- инф. сб. – Москва, 1997. – Вып.1. – С. 29–43.
Киселева Т. Г. Социально-культурная деятельность: учебник / Т. Г. Киселева, Ю. Д. Красильников. – Москва : МГУКИ, 2004. – 539 с.
Миколаївська державна обласна універсальна наукова бібліотека ім. О. Гмирьова. 130 років (1881-2011) : путівник / ред. кол.: Н. Ф. Богза (гол. ред.), Т. С Астапенко, Л. М. Трегуб, Н. В. Моїсєєва, Л. М. Голубенко; пер. на англ.. Н. А. Тищенко. – Миколаїв : Шамрай, 2011. – 54 с.
Миколаївська обласна бібліотека для дітей ім. В. Лягіна [Електронний ресурс] [Веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу : http://laginlib.org.ua/. – Назва з екрана.
Одеська національна наукова бібліотека ім. М. Горького [Електронний ресурс] [Веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: http://odnb.odessa.ua/. – Назва з екрана.
Одеська Центральна бібліотека ім. І. Франка [Електронний ресурс] [Веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: http://biblioteka-franka.edu.kh.ua/uk/. – Назва з екрана.
Основні показники роботи ЦБС для дорослих м. Миколаєва за 1998 р. – Миколаїв, 1999. – [23 с].
Основні показники роботи ЦБС для дорослих м. Миколаєва за 1999 р. – Миколаїв, 2000. – [23 с].
Основні показники роботи ЦБС для дорослих м. Миколаєва за 2000 р. – Миколаїв, 2001. – 32с.
Печена А. В. До становлення масової роботи вітчизняних бібліотек: суспільно-історичний аспект / А. В. Печена // Вісник Харківської державної академії культури : зб. наук. пр. – Харків : ХДАК, 2011. – Вип. 34. – С.156–163.
Публічні бібліотеки України в контексті соціокультурного простору регіону: аналітична записка за підсумками соціологічного дослідження 2007 року. – Київ, 2007. – 17 с.
Сидоренко, А.І.Формування документного потоку для публічних бібліотек мовами національних меншин: етнорегіональний аспект : дис. … канд. пед. наук : 07.00.08 / А. І. Сидоренко; Київський національний університет культури і мистецтв. – Київ, 2002. – 285 с.
Твердая Т. В. Место Центральной библиотеки для взрослых им. М. Л. Кропивницкого г. Николаева в жизни городской общины (к 100-летию библиотеки) / Т. В. Твердая // Бібліотеки та асоціації в світі, що змінюється: нові технології та нові форми співробітництва : матер. конф. – Судак, 2000. – Т.2. – С. 251–253.
Херсонська центральна бібліотека ім.Л.Українки [Електронний ресурс] [Веб-сайт]. – Електронні дані.– Режим доступу : http://cls.ks.ua/. – Назва з екрана.
Шульга О. Посилення культурно-просвітницької та виховної функції бібліотек / О. Шульга // Вища освіта України. – 2008. – №1. – С. 64–71.
Grechko, G.C. &Semillet, N.V. (1997). Children's libraries in search of new ways.Bibliotekovedenie, 3. 41-54[in Russian].
Zharkova, L. S. (2009). Methodology of organization of work of the library in the sphere of social and cultural activity. Scientific practical. allowance. Moscow [in Russian].
Report of the Odessa Centralized Library for Children in 1998. (1999). Odessa [in Ukrainian].
Kim, T. H. (1997). Traditions and renewal of mass work. Mir bibliotek segodnya. Nauch.-inf. sb. Vyp.1. Moscow [in Russian].
Kiseleva, T.G. & Krasilnikov U.D. (2004). Socio-cultural activity: a textbook. Moscow: MGUKI[in Russian].
Bogza, N. F. (Ed.). (2011). Mykolaiv State Regional Universal Scientific Library O. Hmyryov 130 years (1881-2011): guide. Mykolaiv: Shamray [in Ukrainian].
Mykolaiv Regional Library for Children named after. V. Lyagin [Website]. Retrieved from http:// laginlib.org.ua/ [in Ukrainian].
Odessa National Scientific Library named after. M. Gorky [Website]. Retrieved from http://odnb.odessa. ua/ [in Ukrainian].
Odessa Central Library them. I. Frank [Website]. Retrieved from http://biblioteka-franka.edu.kh.ua/uk/ [in Ukrainian].
Basic performance of the Central Library for adults in the city of Mykolaiv for 1998 (1999). Mykolaiv [in Ukrainian].
Basic performance of the Central Library for adults in the city of Mykolaiv for 1999 (2000). Mykolaiv [in Ukrainian].
Basic performance of the Central Library for adults in the city of Mykolaiv for 2000 (2001). Mykolaiv [in Ukrainian].
Pechena, A. V. (2011). Prior to the mass work of domestic libraries: the socio-historical aspect. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury :zb. nauk. pr. Vyp. 3. Kharkiv :KhDAK. [in Ukrainian].
Public libraries of Ukraine in the context of the socio-cultural space of the region: an analytical note on the results of the sociological survey of 2007 (2007). Kyiv [in Ukrainian].
Sydorenko, A. I. (2002). Formation of the document flow for public libraries in the languages of national minorities: ethno-regional aspect.Candidat’s tesis. Kyiv:Kyivsky i natsionalnyi universytet kultury i mystetstv [in Ukrainian].
Tverdaya, T. V. (2000). Place of the Central Library for Adults. ML Kropivnitskogo city of Nikolaev in the life of the city community (on the 100th anniversary of the library).Libraries and Associations in a Changing World: new technologies and new forms of collaboration: mater. conf.Vol. 2. Sudak [in Ukrainian].
Kherson Central Library. L. Ukrainka [Website]. Retrieved from http://cls.ks.ua/[in Ukrainian].
Shulha, O.(2008). Strengthening the educational, cultural and educational functions of libraries. Vyshchaosvita Ukrainy. 1. 64-71 [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Tаtiana Sydorenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).