APPLICATION OF PR-TECHNOLOGY WITHIN FORMATION OF IMAGE OF SOCIO-CULTURAL SPHERE HIGHER EDUCATION

Authors

  • Marina Zatserkivna postgraduate of Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2018.150436

Keywords:

PR-technologies, image formation, higher education institution

Abstract

Purpose of Article. The work aims to establish the specifics of the process of forming the image of higher education institutions in the sociocultural sphere using PR technologies. Methodology. To efficiently achieve the aim of the research, an analytical method was used that allowed to analyze and determine the processes of formation of the image of higher education institutions using PR technologies. Scientific novelty. The effectiveness and suitability of using PR-technologies in the creation of the image of higher educational institutions were investigated. Conclusions. The image is a social image that strives for efficiency. Formation of a compelling vision of the more senior educational institution and its support influence the strengthening of positions in the market of educational services, and also shows the level of development of education in the region and the country, strongly influences the image of Ukrainian education. An effective strategy for building a positive model of a higher education institution is an instrument of shaping the perception of higher education institutions by various participants and stakeholder groups and increases the potential for its competitiveness.

References

Блажнов Е. А. Public Relations. Приглашение в мир цивилизованных рыночных и общественных отношений. – М. : изд-во «ЭКСМО», 1994. – 152 с.

Браун Л. Имидж – путь к успеху. – СПб. : Питер, 1996. – 188 с.

Бусыгина Т. А. Имидж преподавателя вуза // Профессор-профессия: теория проектирования образования преподавателя вуза. – Самара : Перспектива, 2003. – 200 с.

Водзинская В. В. Ориентация на профессии // Социальные проблемы труда и производства. М. : Мысль, 1970. –158 с.

Гришунина Е.В. Психологические технологии как средство формирования имиджа организации. – М. : Мысль, 1995 – 212 с.

Егорова-Гантман Е. В. Имидж лидера. Психологическое пособие для политиков – М. : Об-во «Знание» России, 1994. – 265 с.

Карнаух А. Вплив соціально-гуманітарних дисциплін у вищій школі на формування політичної культури студентської молоді / А. Карнаух // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. – 2009. – Вип. 1. – С. 76–80.

Корчагина Л. А. Маркетинговые инструменты в управлении вузом: формирование товарной политики //Высшее образование сегодня: 2007. – №9. – С. 18.

Кузин Ф. А. Современный имидж делового человека, бизнесмена, политика. – М. : Ось-89, 2002. – 511 с.

Манякина Е. И. Политический лидер: Процесс формирования имиджа: диссертация кандидата политических наук: 23.00.02. – М. :Ассоциация, 1994. – 228 с.

Матвєєв С. О. Політична психологія: Навч. посібник. – Київ : ЦУЛ, 2003. – 216 с.

Моисеева Н. К. Маркетинг и конкурентоспособность образовательного учреждения. – 1999. – № 5. – с. 77

Наумова Н. Б. Создание имиджа учебного заведения (школы) // Развитие личности как стратегия современной системы образования. – 2016. – С. 180-184.

Поплавський М. М. Ідеальний імідж вищого навчального закладу культури і мистецтв як запорука його успіху. – КНУКіМ, 2013 – с. 116-121

Почепцов Г. Г. Имиджелогия / Г. Г. Почепцов. – [2-е изд., испр. и доп.]. – К. : Ваклер, 2001. – 698 с.

Сагинова О. В., Сагинов Л. Д. Проблема подготовки специалистов по маркетингу для международных компаний в России. Маркетинг в России и за рубежом, сентябрь, октябрь. – №8. – 1997. – С. 92.

Ушаков Б. Г. Имидж как социально-психологическая проблема. – Екатеринбург, 1995. – 156 с.

Фурс Р. Ф. Имидж политического лидера:Психол. структура и пути оптимизации. – М. : Ассоциация, 1996. – 254 с.

Хаминіч С. Ю. Теоретичні аспекти маркетингової діяльності вищих навчальних закладів / С. Ю. Хаминіч, О. В. Пирог // Проблеми науки. – 2012. – №7. – С. 39-45.

Шейн Э. Г. Организационная культура и лидерство. – СПб : Питер, 2002. – 336 с.

Шепель В.М. Имиджелогия: секреты личного обаяния. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2005. – 472 с.

Blazhnov, E. A. (1994). Public Relations: Invitation to the World of Civilization of Market and Public Relations. Moskva : IMA-press [in Russian].

Braun, L. (1996). Image – the path to success. Sankt-Peterburg : Piter [in Russian].

Busygina,T. A. (2003). Image of the teacher of the university/ Professor-profession: the theory of designing the education of the teacher of the university. Samara: Perspektiva. [in Russian].

Vodzinskaya, V. V. (1970). Orientation to the profession // Social problems of labor and production. Moskva : Mysl. [in Russian].

Gryshunina,E. V. (1995). Psychological technologies asameans of forming an organization' simage. Moskva: Mysl [in Russian].

Egorova-Gantman, E. V. (1994). Image of the leader. Psychological guide for politicians. Moskva: Znanie [in Russian].

Karnauh,A.(2009). Influence of social and humanitarian disciplines in high school on formation of political culture of studenty outh. Scientific journal of the National Academy of Sciences of Ukraine. MP Drahomanov, vol. 1,p.76-80. [in Russian].

Korchagina, L. A. (2007). Marketing tools in university management: formation of commodity policy. Higher education today, vol. 9, p. 18 [in Russian].

Kuzin, F. A. (2002). Modern image of a businessman, businessman, politician. Moskva : Os. [in Russian].

Manyakina,E. I. (1994). Politicalleader: Process of formationo fimage: the dissertation of the candidate of political sciences: 23.00.02. Moskva: Associaciya. [in Russian].

Matveev, S. O. (2003). Political psychology. Kyiv : CUL. [inUkrainian].

Moiseeva, N. K. (1999). Marketing and competitiveness of an educational institution, vol.5, p. 77 [in Russian].

Naumova, N. B. (2016). Creating an image of an educational institution (school). Personality development as a strategy of the modern education system, p. 180-184 [in Russian].

Poplavskiy, M. M. (2013). The ideal image of the higher educational institution of culture and arts as a guarantee of its success. KNUKiM, p. 116-121.[in Ukrainian].

Pochepcov, G. G. (2001). Image. Kyiv: Vakler [in Russian].

Sagivova, O.V., Saginov, L. D. (1997). The problem of training specialists in marketing for international companies in Russia. Marketing in Russia and abroad, September, October, vol. 8, p. 92 [in Russian].

Ushakov, B. G. (1995). Image as a socio-psychological problem. Ekaterinburg [in Russian].

Furs, R. F. Фурс Р. Ф. (1996). Image of the political leader: Psychological structure and ways of optimization. Moskva : Associaciya.[in Russian].

Haminich, S.Y. (2012). Theoretical aspects of the marketing of higher education. Problems of science, vol. 7, p. 39–45. [in Ukrainian].

Shein, E. G. (2002). Organizational culture and leadership. Sankt-Peterburg : Piter. [in Russian].

Shepel, V. M. (2005). Image: thesecretsofpersonalcharm. Rostov-na-Donu : Feniks [in Russian].

Issue

Section

Статті