DEVELOPMENT OF PR IN THE SPHERE OF CULTURE: TO THE HISTORIOGRAPHY OF THE QUESTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2018.150619

Keywords:

PR in the sphere of culture, propaganda, E. Burneyz, Ivy Lee, S. Black

Abstract

The purpose of the article is to study, based on the analysis of the works of foreign and Ukrainian scientists, a historiography of the development of such a phenomenon as PR in the sphere of culture. The methodology of the research is based on the use of analytical, systematic, historiographic and comparative methods of analysis, which allows to identify the main stages and characteristic features in the development of the historiography of the PR phenomenon in the sphere of culture on the basis of studying both the foreign body of work and domestic research. Scientific novelty of the work is that for the first time the essential scientific actions on the development of PR activity in the sphere of culture through their historiographic analysis and determination of common trends of foreign and domestic research are summarized. Conclusions. The historical and cultural digression into the development of PR in the sphere of culture allows us to say that the local forms of this phenomenon during all periods of their formation - and up to the period of independence adequately embodied the acquired cultural experience, adapting the general artistic process and acting to some extent as a generator of the new, expressing new worldview changes. To date, the issue of popularizing cultural events and institutions is very relevant from developing a PR strategy. The problems of introducing the services of cultural institutions and related procedures for determining the quality, efficiency, and impact on the needs of the population in cultural goods have become the subject of discussion in the sectoral periodical press and, in general, have entered into the theoretical scientific discourse.


Author Biography

Nadiya Vartsaba

Senior Lecturer Department
of Public Relations and Journalism
Faculty of International Relations and Journalism
Kyiv National University Сulture and arts

References

Андреева М. С. История культурно-просветительной работы в СРСР. Харьков, 1970. Ч. 2 :

Советский период (1917-1969гг.). 494 с.

Балабанова Л.В. Паблік Рілейшнз. Київ: Професіонал. 2008. 528 с.

Галумов Э.А. Основы PR. Москва: Летопись XXI. 2004. 408 с.

Иванченко Г.В. Реальность Паблик рилейшнз. Москва. Смысл. 1999. 153 с.

Лукиева Е.Б. Теория и практика связей с общественностью: учебное пособие. 1-е изд. Томск: Изд-во ТПУ. 2006. 156 с.

Мойсеєв В. А. Паблік Рілейшнз. Київ: Академвидав. 2007. 224 с.

Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Історіографія питання становлення зв’язків з громадськістю в Україні. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppp/2010_10/Litvin. htm (дата звернення: травень 2018).

Парасюк О. О. Конспект лекцій з дисципліни «Паблік Рілейшнз» (для студентів 4 курсу денної та 5 курсу заочної форм навчання за напрямом підготовки 6.030601 – «Менеджмент», спеціальності «Менеджмент організацій»). Харків: ХНАМГ. 2010. 59 с.

Пашкевич М. Ю. Видовищні форми паблік рилейшнз в сучасній українській культурі: дис. канд. культурології. Київ. 2011. 180 с.

Раєвська Ю. Державне регулювання театральною справою. Сучасне мистецтво. 2005. No 2. c. 136-150.

Романко І. І. Розвиток театрального мистецтва України в 1917-1920 рр. НАН України, Інститут історії України. Київ, 1999. 87 c.

Русская Германия. URL: http://www.rg-rb.de/index.php?option=com_rg&task=item&id=5975&Itemid=0 (дата звернення: травень 2018).

Тихомирова Є. Зв’язки з громадськістю. – Київ: НМЦВО. 2001. 560 с.

Уткин Э. А., Баяндаев В.В., Баяндаева М.Л. Управление связями с общественностью. Москва: ТЕИС. 2001. 292 с.

Харрисон Ш. Связи с общественностью: Вводный курс . Пер. с англ. под ред. Г.Е. Алпатова. Санкт-Петербург: Издательский Дом «Нева». Москва: ОЛМА-ПРЕСС Инвест. 2003. 368 с.

Чечель Н. П. Антропологічна перспектива народно-містеріального театру в Україні. Філософський альманах. Київ: Центр духовної культури. 2004. No 39. 238 с.

Шишкин Д.П., Гавра Д.П. Современные теории и стратегии в сфере PR. Санкт-Петербург: НОУ «Невский институт языка и культуры». 2006. 83 с.

Andreeva M.S. (1970). The history of cultural and educational work in the USSR. Part 2: The Soviet period (1917-1969). Kharkiv [in Ukrainian].

Balabanova L.V. (2008). Public Relations. Kiev: Professional [in Ukrainian].

Galumov E.A. (2004). Basics of PR. Moscow: Letopis' XXI [in Russian].

Ivanchenko G.V. (1999). Reality Public Relations. Moscow: Smysl [in Russian].

Lukieva E.B. (2006). Theory and practice of public relations. Tomsk: Publishing TPU [in Russian].

Moiseev V.A. (2007). Public Reliance Kiev: Akademvidav [in Ukrainian].

National Library of Ukraine named after V.I .Vernadsky. Historiography of the issue of establishing relations with the public in Ukraine. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppp/2010_10/Litvin.htm [in Ukrainian].

Parasyuk O.O. (2010). Summary of lectures on discipline «Public Relations» (for students of 4 courses of full-time and 5 courses of correspondence forms of study in the field of preparation 6.030601. «Management», specialty «Management of organizations»). Kharkiv: KHNAMG [in Ukrainian].

Pashkevich M. Yu. (2011).The spectacular forms of public relations in contemporary Ukrainian culture. Candidate of Cultural Studies. Kiev [in Ukrainian].

Raevskaya Yu. (2005). State regulation of theatrical business. Modern Art, 2, 136-150 [in Ukrainian].

Romanko I. I. (1999). Development of theatrical art of Ukraine in 1917-1920. National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of History of Ukraine [in Ukrainian].

Russian Germany. URL: http://www.rg-rb.de/index.php?option=com_rg&task=item&id=5975&Itemid=0

Tikhomirova E. (2001). Public Relations. Kiev: NMCVO [in Ukrainian].

Utkin E. A., Bayandaev V.V., Bayandaeva M.L. (2001). Management of public relations. Moscow: TEIS [in Russian].

Kharrison SH. (2003). Public Relations: Introductory Course (G. E. Alpatova Trans). Sankt-Peterburg: Izdatel'skiy Dom «Neva». Moskva: OLMA-PRESS Invest [in Russian].

Chechel N.P. (2004)Anthropological perspective of the national-mysterious theater in Ukraine. Philosophical Almanac, 39, 238 [in Ukrainian].

Shishkin D.P., Gavra D.P. (2006). Modern theories and strategies in the field of PR. St. Petersburg: NEU «Nevsky Institute of Language and Culture» [in Russian].

Published

2018-08-29

Issue

Section

Статті