EDUCATION OF DOCUMENTEES IN UKRAINE: THE PROVISION OF EDUCATIONAL SERVICES IS EXPANDING IN NEW SPECIALTIES
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2019.165311Keywords:
рrofessional education, document studies.Abstract
The purpose of the work is to identify the contradictions available for the purpose of training specialists in the specialty 015.05 Professional Education (Documentation). Methods of research: analysis of the documentary flow of publications on the training of specialists in the specialty 015.05 Professional education (document science), the method of analogy for the identification of common and differences in the training of documentologists in Ukraine; a method of concretization for a detailed study of the phenomenon of training documentologists in the specialty 015 vocational education in the current conditions. The scientific novelty consists in characterizing the revealed contradictions in the preparation of a document scientist within the pedagogical specialty 015 Vocational education. Conclusions. The content and objectives of the training of teachers of vocational education with the specialization “Documentation” require a scientific justification for the specialty 015 Vocational education in accordance with the qualification requirements of the standard of document and information education.
References
Бездрабко В. Документознавство в Україні: інституціоналізація та сучасний розвиток. Київ, Четверта хвиля. 2009. 720 с.
Демуз І. Підготовка фахівців з документознавства у межах спеціальності 015 «Професійна освіта»: виклики сьогодення. Соціум. Документ. Комунікація. Серія: Історичні науки. 2018. Вип. 5. С. 282-295.
Жижко Т.А., Гуменюк Т.Б., Титова Н.М., Субіна О.О. «Освітньо-професійний комплекс: 015 Професійна освіта. Документознавство». Київ : Видавництво Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2017. 192 с.
Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва : Издательский центр «Академия», 2004. 304 с.
Чумаченко Д. В. Основні складові методики навчання електронному діловодству майбутніх бакалаврів професійної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2016. Вип. 54. С.223-227.
Семеног О. Курс академічної культури у підготовці майбутніх фахівців спеціальності 015 «Професійна освіта. Документознавство». Актуальні проблеми вищої професійної освіти України: Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції 20 березня 2018 р. Київ : НАУ, 2018. С.134-138.
Чумаченко Д. В. Аналіз стану підготовки педагогів професійного навчання з документознавства в педагогічних університетах. Освітній дискурс. Гуманітарні науки. 2018. Вип. 7. С. 64-73.
Стандарт вищої освіти України другий (магістерський) рівень, галузь знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальність 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями). URL:https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha- osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti. (дата звернення: 15.12.2018).
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha- osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/029-informatsiyna-bibliotechna-ta-arkhivna-sprava-bakalavr.pdf (дата звернення: 25.12.2018).
Bezdrabko, V. (2009). Documentation in Ukraine: Institutions and Institutions and Successful Development. Kyjiv: Chetverta khvylja [in Ukrainian].
Demuz, I. (2018). Training of Documentation Specialists within the Specialty 015 “Professional Education”: Challenges of the Present. Socium. Dokument. Komunikacija . Serija: : Istorychni nauky, 5, 282- 295 [in Ukrainian]
Zhyzhko, T., &Ghumenjuk, T.,& Tytova, N., Subina, O. (2017). “Educational and professional complex: 015 Professional education. Documentation”. Kyjiv: Vydavnyctvo Nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni M. P. Draghomanova [in Ukrainian]
Klimov, Ye.A. (2004). Psikhologiya professionalnogo samoopredeleniya: Ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ped. ucheb. zavedeniy. M.: Izdatelskiy tsentr «Akademiya» [in Russian].
Chumachenko, D. (2006). The main components of the methodology of teaching e-business to future bachelors of professional education. Naukovyj chasopys NPU imeni M. P. Draghomanova. Serija 5: Pedaghoghichni nauky: realiji ta perspektyvy, 5, 223-227 [in Ukrainian]
Semenogh, O. (2018). The course of academic culture in the training of future specialists specialty 015 “Professional education. Documentation”. Actual problems of higher professional education of Ukraine: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, (pp.134-138). Kyjiv: NAU [in Ukrainian]
Chumachenko, D. (2018). Analysis of the training of teachers of vocational training in document science at pedagogical universities. Osvitnij dyskurs. Ghumanitarni nauky, 7, 64-73 [in Ukrainian]
The standard of higher education of Ukraine is the second (master’s) level, branch of knowledge 01 Education/Pedagogy, specialty 015 Professional education (by specialization) (2018). Retrieved from:https:// mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti- standartiv-vishoyi-osviti [in Ukrainian]
The standard of higher education in the specialty 029 “Information, Library and Archival Affairs” for the first (Bachelor) level of higher education (2018). Retrieved from:https://mon.gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/029-informatsiyna-bibliotechna-ta-arkhivna-sprava-bakalavr. pdf [in Ukrainian]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Oksana Matvienko, Michael Tsyvin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).