THE DEVELOPMENT OF FORMS OF INTENSIFICATION OF THE TRAINING OF LIBRARY SPECIALIST IN THE CONDITIONS OF SOCIAL TRANSFORMATIONS (the second half of the 20th century and the 21st century)

Authors

  • Alla Sydorenko Mykolaiv branch of Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2018.169976

Keywords:

future librarians, information society, higher education, intensification of the education process, forms and methods of training, pedagogical interaction, informational and educational environment

Abstract

The purpose of the work is to study the transformation of forms of intensification of training of future librarians in the conditions of the information society. The methodology of the research is to apply the methods of historical-comparative analysis, generalization. The scientific novelty of the work is the analysis of the use of various forms of intensification of librarians’ training in the conditions of the information society in the context of the second half of the 20th century and the 21st century; the increase of knowledge about the impact of new interactive forms of education on the level of intensification of training of modern specialists in the information fild in the speciality “Information, Library and Archival Affairs”. Conclusions. Higher education has undergone significant changes in the process of socio-cultural transformation. In the 21st century there is an active search for new forms of education and the replacement of old ones. Modern information society requires a new graduate of a higher school, able to work in various document and communication structures in conditions of the active use of information technologies, new approaches to the creation, processing, dissemination of information in the knowledge society, ready for change, to successful work in the fild. Intensification on the training of modern employees of the information sphere is associated with the search and implementation of new interactive forms of preparation: business game, role play, case studies, active programmed learning, game design, web quest, training, workshop, writing projects.

Author Biography

Alla Sydorenko, Mykolaiv branch of Kyiv National University of Culture and Arts

Candidate of Pedagogic Sciences, Associate Professor

References

Активные методы преподавания специальных дисциплин на библиотечных факультетах вузов культуры: межвуз. сб. науч. тр. Москва, 1987. 160 с.

Активные формы и методы обучения в вузах культуры : науч.-метод. реком. / Николаевский филиал Киевского государственного института культуры. Николаев, 1989. 77 с.

Гич Г. М. Професійні настанови бібліотекарів як фактор впливу на формування читацької аудиторії публічних бібліотек : автореф. дис…. к.п.н., спец. 07.00.08. Київ : КНУКіМ, 2001. 21 с.

Гончар О. В. Форми і методи педагогічної взаємодії учасників навчального процесу в системі вищої школи другої половини ХХ століття. Педагогічні науки. 2011. Вип. 2. С. 49-54.

Демешко І. Застосування інноваційної методики в курсі «Інформаційно-аналітична діяльність». Наукові записки Кіровоградського державного пед. університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. №147. С. 57-62.

Карты программированного машинного контроля по курсу «Aлфавитный каталог» и методические указания к их использованию / сост.: П. Е. Коломиeц, Э. И. Рудая, Т. Г. Горбачевская и др. Київ : КГИК, 1987. 32 с.

Лекция визуализация. URL: http://helpiks.org/8-78991.html. (дата звернення: квітень 2018).

Трубавіна І. М., Рижкова А. Ю. Інтенсифікація навчання студентів у ВНЗ як основа вимог до оновлення підручників. URL: http://ipvid.org.ua/upload/iblock/a29/a2901dfb7f5da0a52d3aaadcee63c75b. pdf(дата звернення: квітень 2018).

Чачко А. Концепція кафедри бібліотекознавства: основні положення та коментар. Вісник Книжкової палати. 1999. №4. С. 21-23.

Шейко В., Кушнаренко Н. Підготовка нової генерації бібліотечних фахівців: стан та перспективи. Вісник Книжкової палати. 1999. №4. С. 19-21.

Шемаєва А. В. Інноваційна модель бібліотечної освіти: перспектива реалізації. Вісник ХДАК : зб. наук. пр. Харків, 2013. Вип.40. С. 42-48.

Шуляр В. Медіаосвіта: стратегія й тактика співпраці медіапедагогів і бібліотекарів. Від медіаграмотності до медіакультури: стратегії, проблеми, перспективи: тези доповідей міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (м. Миколаїв, 27 квіт. 2016 р.). Миколаїв: ОІППО, 2016. С.116-118.

Active methods of teaching special disciplines at the library faculties of universities of culture. (1987). interuniversity Sat scientific papers. . Moscow [in Russian].

Active forms and methods of teaching in higher educational institutions of culture (1989). scientific-method. the river. Mykolaiv [in Ukrainian].

Hych H.M. (2001). Professional guidelines of librarians as a factor influencing the formation of the readership of public libraries. Candidat’s tesis. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv [in Ukrainian].

Honchar O. V. (2011). Forms and methods of pedagogical interaction of participants in the educational process in the system of higher education of the second half of the twentieth century. Pedahohichni nauky, 2. 49-54 [in Ukrainian].

Demeshko I. (2016). Application of innovative methodology in the course «Informational and analytical activity». Scientific notes of the Kirovograd State Ped. the university. Series: Pedahohichni nauky, 147, 57-62. [in Ukrainian].

Programmed machine control cards for the course «Alphabetical Catalog» and guidelines for their use (1987). Kyiv [in Ukrainian].

Lecture visualization. Retrieved from http://helpiks.org/8-78991.html [in Ukrainian].

Trubavina I. M. & Ryzhkova, A.Yu. Intensification of students’ training in higher educational institutions as the basis for the requirements for updating textbooks. Retrieved from http://ipvid.org.ua/upload/iblock/a29/ a2901dfb7f5da0a52d3aaadcee63c75b.pdf [in Ukrainian].

Chachko A. (1999). The concept of the Department of Library Science: the main provisions and commentary. Visn. Knyzh. Palaty, 4, 21-23 [in Ukrainian].

Sheiko V. & Kushnarenko, N. (1999). Preparation of a new generation of library specialists: state and perspectives. Visn. Knyzh. Palaty, 4, 19-21 [in Ukrainian].

Shemaieva A. V. (2013). Innovative model of library education: the prospect of implementation. Visnyk KhDAK : zb. nauk. pr. Vyp. 40, pp. 42-48. Kharkiv [in Ukrainian].

Shuliar V. (2016). Media education: the strategy and tactics of cooperation between media educators and librarians. «From media literacy to media culture: strategies, problems, prospects»: abstracts international science-practice internet conf. (pp. 116-118). Mykolaiv [in Ukrainian].

Published

2018-11-27

Issue

Section

Статті