INFORMATION COMPOSITION IN THE STRUCTURE OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE DOCUMENTATION

Authors

  • Tetiana Yavorska Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2018.170608

Keywords:

professional competence, information competence, future specialists in information, library and archive.

Abstract

Purpose of Article research of the problem of the formation of professional competences for future specialists in the information, library and archives, the allocation of information competence in their structure. Methodology. The research methodology consists in comparing different approaches to the problem of the formation of professional competences, the use of methods of abstraction and generalization. Scientific Novelty of work: the information competence in the structure of professional competences future specialists of the information, library and archival business is determined, its relevance is substantiated. Conclusions. The concept of information competence researchers associates with the phenomenon of the information society, with the technological revolution, the emergence and spread of electronic information and communication technologies. Therefore, the formation of information competence among future specialists in information, library and archives is a topical issue.

Author Biography

Tetiana Yavorska, Vasyl’ Stus Donetsk National University

Pedagogical Sciences Candidate, Associate Professor

Department of Information Systems Management

References

Баловсяк Н. Інформаційна компетентність фахівця. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2004. № 5. С. 21-28.

Бєлікова Н., Зозуля Н. Сучасні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців з докумен-тознавства та інформаційної діяльності. Украинский научный журнал «Образование региона» 2014. 1-2 URL: http://social-science.com.ua/article/1251 (дата звернення 09.06.2018).

Гендина Н. И. Информационная культура личности: диагностика, технология формирования: учебно-методическое пособие. Ч. 1. Кемерово : КемГАКИ, 1999. 146 с.

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативная целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 32 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики : монографія / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: К.І.С., 2004. 112 с.

Крайнова Е. А. Профессиональная подготовка будущих инженеров-механиков в области информа-ционных технологий: автореф. дисс. на соиск. науч. степени канд.пед. наук. Нижний Новгород, 2007. 20 с.

Малик Г. Д. Педагогічні умови реалізації компетентнісного підходу у професійній підготовці майбут-нього документознавця : автореф. дис... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. К., 2011. 20 с.

Матукова Г. І. Теоретико-методологічні засади розвитку підприємницької компетентності у майбутніх фахівців економічного профілю : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. К., 2016. 670 с.

Миронова О. І. Формування інформаційної компетентності студентів як умова ефективного здійснення інформаційної діяльності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Львів, 2010. № 17 (204). С. 165-175.

Овчарук О. В. Інформаційно-комунікаційна компетентність як предмет обговорення: міжнародні підходи. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2013. №7. С.3-6.

Information Literacy Competency Standards for Higher Education : URL http://www.ala.org/ala/acrl/ acrlstandards/informationliteracycompetency.ht m. (дата звернення 08.10.2018).

Glossary. Quality in education and training. European Centre for the Development of Vocational Training, 2011. (Р.23–24) (157 р.).

Balovsiak, N. (2004). Information competence of a specialist, Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. 5, 21–28. [in Ukrainian].

Bielikova, N., Zozulia, N. (2014). Modern trends of professional training of future specialists in document science and information activities. Ukraynskyi nauchnыi zhurnal Оbrazovanye rehyona. 1-2. Retrieved from http://social-science.com.ua/article/1251 [in Ukrainian].

Hendyna, N. Y. (1999). Information culture of the person: diagnostics, technology of formation. Kemerovo, KemHAKY. [іn Russian].

Zymniaia, Y. A. (2004). Key competencies as an effective target basis of a competence-based approach in education. Author’s version. Moscow: Yssledovatelskyi tsentr problem kachestva podhotovky spetsyalystov [in Russian].

Ovcharuk, O. V. (2004). Competent approach to in modern education: personal development and Ukrainian perspectives. Library for Educational Policy [Valuable educational discourse] Kyiv, K. I. S. [in Ukrainian].

Krainova, E. A. (2007). Professional training of future engineer mechanics in the field of information technology. Nizhny Novgorod [in Russian].

Malyk, H. D. (2011). Pedagogical conditions for the implementation of the competence approach in the training of the future document scientist. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Kyiv [in Ukrainian].

Matukova, H. I. (2016). Theoretical and methodological principles of entrepreneurial competence development for future specialists of the economic profile. Dys. … d-ra ped. nauk 13.00.04. Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPNU. Kyiv [in Ukrainian].

Myronova, O. I. (2010). Formation of informational competence of students as a condition for effective information activities. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, vol. 17 (204) Kyiv [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. V. (2013). Information and communication competence as a subject of discussion: international approaches Kompiuter u shkoli ta simi, 7, 3 – 6. [in Ukrainian].

Information Literacy Competency Standards for Higher Education Retrieved from http://www.ala. org/ala/acrl/acrlstandards/informationliteracy competency.ht m. [in English].

Glossary. (2011). Quality in education and training. European Centre for the Development of Vocational Training. [in English].

Published

2018-11-27

Issue

Section

Статті