INFORMATION COMPOSITION IN THE STRUCTURE OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE DOCUMENTATION
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2018.170608Keywords:
professional competence, information competence, future specialists in information, library and archive.Abstract
Purpose of Article research of the problem of the formation of professional competences for future specialists in the information, library and archives, the allocation of information competence in their structure. Methodology. The research methodology consists in comparing different approaches to the problem of the formation of professional competences, the use of methods of abstraction and generalization. Scientific Novelty of work: the information competence in the structure of professional competences future specialists of the information, library and archival business is determined, its relevance is substantiated. Conclusions. The concept of information competence researchers associates with the phenomenon of the information society, with the technological revolution, the emergence and spread of electronic information and communication technologies. Therefore, the formation of information competence among future specialists in information, library and archives is a topical issue.
References
Баловсяк Н. Інформаційна компетентність фахівця. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2004. № 5. С. 21-28.
Бєлікова Н., Зозуля Н. Сучасні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців з докумен-тознавства та інформаційної діяльності. Украинский научный журнал «Образование региона» 2014. 1-2 URL: http://social-science.com.ua/article/1251 (дата звернення 09.06.2018).
Гендина Н. И. Информационная культура личности: диагностика, технология формирования: учебно-методическое пособие. Ч. 1. Кемерово : КемГАКИ, 1999. 146 с.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативная целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 32 с.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики : монографія / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: К.І.С., 2004. 112 с.
Крайнова Е. А. Профессиональная подготовка будущих инженеров-механиков в области информа-ционных технологий: автореф. дисс. на соиск. науч. степени канд.пед. наук. Нижний Новгород, 2007. 20 с.
Малик Г. Д. Педагогічні умови реалізації компетентнісного підходу у професійній підготовці майбут-нього документознавця : автореф. дис... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. К., 2011. 20 с.
Матукова Г. І. Теоретико-методологічні засади розвитку підприємницької компетентності у майбутніх фахівців економічного профілю : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. К., 2016. 670 с.
Миронова О. І. Формування інформаційної компетентності студентів як умова ефективного здійснення інформаційної діяльності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Львів, 2010. № 17 (204). С. 165-175.
Овчарук О. В. Інформаційно-комунікаційна компетентність як предмет обговорення: міжнародні підходи. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2013. №7. С.3-6.
Information Literacy Competency Standards for Higher Education : URL http://www.ala.org/ala/acrl/ acrlstandards/informationliteracycompetency.ht m. (дата звернення 08.10.2018).
Glossary. Quality in education and training. European Centre for the Development of Vocational Training, 2011. (Р.23–24) (157 р.).
Balovsiak, N. (2004). Information competence of a specialist, Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. 5, 21–28. [in Ukrainian].
Bielikova, N., Zozulia, N. (2014). Modern trends of professional training of future specialists in document science and information activities. Ukraynskyi nauchnыi zhurnal Оbrazovanye rehyona. 1-2. Retrieved from http://social-science.com.ua/article/1251 [in Ukrainian].
Hendyna, N. Y. (1999). Information culture of the person: diagnostics, technology of formation. Kemerovo, KemHAKY. [іn Russian].
Zymniaia, Y. A. (2004). Key competencies as an effective target basis of a competence-based approach in education. Author’s version. Moscow: Yssledovatelskyi tsentr problem kachestva podhotovky spetsyalystov [in Russian].
Ovcharuk, O. V. (2004). Competent approach to in modern education: personal development and Ukrainian perspectives. Library for Educational Policy [Valuable educational discourse] Kyiv, K. I. S. [in Ukrainian].
Krainova, E. A. (2007). Professional training of future engineer mechanics in the field of information technology. Nizhny Novgorod [in Russian].
Malyk, H. D. (2011). Pedagogical conditions for the implementation of the competence approach in the training of the future document scientist. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Kyiv [in Ukrainian].
Matukova, H. I. (2016). Theoretical and methodological principles of entrepreneurial competence development for future specialists of the economic profile. Dys. … d-ra ped. nauk 13.00.04. Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPNU. Kyiv [in Ukrainian].
Myronova, O. I. (2010). Formation of informational competence of students as a condition for effective information activities. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, vol. 17 (204) Kyiv [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (2013). Information and communication competence as a subject of discussion: international approaches Kompiuter u shkoli ta simi, 7, 3 – 6. [in Ukrainian].
Information Literacy Competency Standards for Higher Education Retrieved from http://www.ala. org/ala/acrl/acrlstandards/informationliteracy competency.ht m. [in English].
Glossary. (2011). Quality in education and training. European Centre for the Development of Vocational Training. [in English].
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Tetiana Yavorska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).