Модернізація режиму винятків та обмежень з авторського права ЄС для цифрової та транскордонної педагогічної діяльності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2022.269814

Анотація

Мета статті – розкрити обов’язковий освітній виняток ст. 5 Директиви ЄС про авторське право на єдиному цифровому ринку (Директива DSM), що дає змогу викладачам і здобувачам у формальному освітньому середовищі використовувати в цифровому вигляді матеріали, захищені авторським правом, без необхідності попередньо отримувати дозвіл у власників авторських прав. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано комплекс загальнонаукових методів дослідження: теоретичні (аналіз, узагальнення, синтез) та емпіричні (огляд електронних джерел, вивчення результатів діяльності). Наукова новизна. Констатовано, що обов’язковий виняток для освіти, передбачений ст. 5 Директиви DSM, вирішить деякі проблеми, з якими стикаються викладачі та студенти в ЄС, та дасть можливість використовувати в цифровій формі твори, що охороняються авторським правом, в освітніх цілях при дотриманні певних встановлених умов (організований навчальний процес та захищена електронна мережа). Виявлено недоліки деяких положень ст. 5 Директиви DSM. Зокрема, вони можуть змусити школи та інші заклади освіти укладати ліцензійні угоди й виплачувати винагороду авторам та іншим правовласникам (наприклад видавцям) за використання творів авторського права в навчальних аудиторіях. Такі ліцензії ляжуть значним фінансовим тягарем на державні та приватні заклади освіти й змусять їх вести переговори з організаціями колективного управління. Відзначено, що виняток для освіти повинен поширюватися на всю некомерційну педагогічну діяльність викладачів і студентів як частину навчального процесу, який може відбуватися в різних середовищах (цифрових і нецифрових), а також різних формах (використання творів повністю або частково, в оригінальному, перекладеному чи зміненому вигляді). Підкреслено, що виняток також має поширюватись на інші суб’єкти, які здійснюють некомерційну педагогічну діяльність (бібліотеки, музеї, науково-дослідні установи, постачальники послуг дистанційного навчання тощо). Висновки. Ст. 5 Директиви DSM вперше створює основу для цифрового використання творів, що охороняються авторським правом, у педагогічній діяльності під відповідальність закладу освіти. Держави-члени ЄС можуть уникнути запровадження винятку, коли правовласники (наприклад видавці) пропонують закладам освіти легкодоступні, але платні ліцензії. Крім того, держави-члени ЄС, як і раніше, можуть надавати правовласникам справедливу компенсацію за цифрове використання їх творів. Для гармонізації в транскордонному контексті Директива DSM запроваджує принципи, відповідно до яких санкціоновані дії щодо цього винятку мають місце лише в державі-члені ЄС, де знаходиться відповідний заклад освіти.

Ключові слова: авторське право ЄС, винятки та обмеження, освіта й викладання, заклад освіти, освітній виняток, бібліотека.

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Номер

Розділ

Статті