Формування інституційних механізмів природоохоронного землекористування в України
DOI:
https://doi.org/10.33730/2310-4678.3.2025.342531Ключові слова:
просторове планування, врядування земель, нормативно-правове регулювання, моніторинг земельних ресурсів, екологічна мережаАнотація
У статті визначено та проаналізовано теоретичні й практичні засади інституційного забезпечення природоохоронного землекористування в Україні як ключового компонента сталого розвитку в умовах земельної реформи. Розкрито зміст інституційного середовища як комплексної регуляторної системи взаємодії екосистем, землекористування та суспільства, орієнтованої на оптимізацію використання земель з урахуванням чинних інституційних обмежень і цілей соціально-економічного розвитку громад. Виявлено ключові дисфункції: відсутність узгодженої системи норм і правил, високий рівень корупції, недосконалість роботи виконавчої та судової влади, дисбаланси перерозподілу земельної ренти. Показано, що загальний стан інституційного забезпечення природоохоронного землекористування залишається незадовільним. Обґрунтовано напрями реформ і методи реалізації: узгоджене впровадження еколого-економічних імперативів у такій послідовності: імперативи → стратегія → концепція → програма → закони → підзаконні акти → норми/стандарти → схеми та проєкти землеустрою, а також посилення контролю, моніторингу, кадастру, просторового планування та формування екомережі. Доведено, що реалізація зазначених інституційних інструментів здатна оптимізувати структуру агроландшафтів, скоротити розораність і деградаційні процеси, забезпечити збереження біорізноманіття та наблизити досягнення нейтрального рівня деградації земель. Розроблено практичні рекомендації для органів влади та громад щодо інституціоналізації природоохоронного землекористування через оновлення нормативно-правової бази, програмування, економічне стимулювання та землевпорядні заходи.
Посилання
Law of Ukraine No. 2818-VI “On the Basic Principles (Strategy) of the State Environmental Policy of Ukraine for the Period Until 2020”. (2010, December). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2818-17#Text
Law of Ukraine No. 2697-VIII “On the Basic Principles (Strategy) of the State Environmental Policy of Ukraine for the Period Until 2030”. (2019, February). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text
Constitution of Ukraine. (1996, June). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text
Law of Ukraine No. 1264-XII “On Environmental Protection”. (1991, June). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1264-12#Text
Land Code of Ukraine. (2001, October). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text
Law of Ukraine No. 1864-IV “On Ecological Network of Ukraine”. (2004, June). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1864-15#Text
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 70-r “On Approval of the Concept of the National Target Program for Land Use and Protection”. (2022, January). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/70-2022-р#Text
Water Framework Directive of the European Parliament and of the Council 2000/60/EC. (2000, October). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_962#Text
Tretiak, A.M., Tretiak, V.M., & Kapinos, N.O. (2021). Conceptual aspects and the essence of the terms “land management” and “land organization” in Ukraine. Land Management Bulletin, 4, 18–23.
Sumy Regional Council. (2020, December). Strategy for regional development of Sumy region for 2021–2027 and action plan for 2020–2023 for implementation of the strategy for regional development of Sumy region for 2021–2027. Retrieved from https://sm.dsns.gov.ua/upload/1/1/7/0/6/8/4/2021-12-1-documents-strategiya2027.pdf
Tretiak, A. M., Tretiak, V. M., Skliar, Yu. L., Kapinos, N. O., & Tretiak, N. A. (2020). Concept of the state program for the development of land relations in Ukraine for the period until 2030. Agrosvit, 19–20, 24–31. doi: 10.32702/2306-6792.2020.19-20.24
Tretiak, A. M., Tretiak, V. M., & Tretiak, N. A. (2017). Land reform in Ukraine: Trends and consequences in the context of quality of life and population security (A. M. Tretiak, Ed.). Kherson: Hrin D. S.
Tretiak, V. M., Kapinos, N. O., & Volska, A. O. (2022). Methodological features of land parcel inventory and identification of rights not recorded in land registration. In Scientific Space: Current Issues, Achievements and Innovations: Proceedings of the III International Scientific Conference (pp. 28–31). Vinnytsia: Yevropeiska Naukova Platforma.
Tretiak, V. M., Skliar, Yu. L., & Kapinos, N. O. (2020). Current aspects of the conceptual foundations of land relations development in Ukraine. In Modern Problems in Science: The VIII International Scientific and Practical Conference (pp. 167–171). Prague.
Tretiak, A. M., Tretiak, V. M., & Priadka, T. M. (2021). Legislative and regulatory introduction of land zoning by types of land use to replace the existing land categories. Land Management Bulletin, 2, 16–20. Retrieved from https://surl.li/bjaasp
United States Agency for International Development (USAID). (2012). Management evaluation module. Kyiv.
Dorosh, O. S. (2013). Methodological principles for forming the institutional environment of territorial land-use planning in Ukraine. Land Management, Cadastre and Land Monitoring, 1–2, 13–18.
Law of Ukraine No. 1989-III “On the National Program for Formation of the National Ecological Network of Ukraine for 2000–2015”. (2000, September). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1989-14#Text
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).