Адаптивне фізичне виховання: сутність, принципи, завдання та перспективи розвитку
Ключові слова:
адаптивне фізичне виховання, інклюзія, лікувальна фізкультура, фізична активність, фізична реабілітаціяАнотація
У статті висвітлено теоретичні засади адаптивного фізичного виховання як важливого напряму в системі фізичного виховання, освіти та реабілітації. Обґрунтовано актуальність теми з огляду на зростання потреби в інтеграції осіб з особливими потребами у фізкультурно-оздоровчий простір. Метою дослідження є визначення сутності, принципів, основних завдань та напрямів реалізації адаптивного фізичного виховання у сучасному суспільстві. Матеріалом дослідження стали наукові праці вітчизняних та зарубіжних авторів, сучасні нормативно-методичні документи та практичний досвід реалізації адаптивних програм у різних соціальних групах. Методи дослідження включають теоретичний аналіз, систематизацію, порівняльний метод та системно-структурний підхід. Представлено класифікацію основних завдань АФВ (медико-біологічні, психолого-педагогічні, соціальні), описано напрями його реалізації (у закладах освіти, лікувально-фізкультурній практиці, адаптивному спорті та громадському середовищі). У висновках підкреслено необхідність подальшого розвитку інклюзивної фізичної культури, удосконалення науково-методичної бази та впровадження інноваційних технологій у систему адаптивного фізичного виховання.
Посилання
Антіпова, Ж.І., & Кучеренко, Г.В. (2024). Адаптивне фізичне виховання як соціалізація людей з обмеженими можливостями. Європейські орієнтири розвитку України: науково-практичний вимір в умовах викликів, 961.
Гарнусова, В.В., Ракітіна, Т.І., & Оргєєва, С.В. (2021). Адаптивне фізичне виховання для людей з ослабленим здоров’ям. У Фізичне виховання в контексті сучасної освіти: тези доповідей XVI Міжнародної науково-методичної конференції. Київ: Національний авіаційний університет, 53–58.
Гацоєва, Л.С. (2014). Теоретичний аналіз проблем адаптивного фізичного виховання. У Фізичне виховання та спорт у контексті державної програми розвитку фізичної культури в Україні: досвід, проблеми, перспективи, 213–216.
Карпюк, Р.П. (2010). Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з адаптивного фізичного виховання у вищих навчальних закладах Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. Київ: Національному педагогічному університеті імені M.П.Драгоманова.
Ковтун, А., & Михайленко, Ю. (2019). Сучасний стан адаптивного фізичного виховання студентів з інвалідністю в Україні. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 87–95.
Маріонда, І.І., & Мордвінцев, Г.О. (2023). Роль адаптивного фізичного виховання в системі педагогічної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки, 90, 90–93.
Осадченко, Т.М., Семенов, А.А., & Ткаченко, В.Т. (2014). Адаптивне фізичне виховання. Умань: ВПЦ «Візаві».
Павлюк, О.В., & Захлевська, Т В. (2016). Фізична реабілітація та адаптивне фізичне виховання молоді. Черкаси: Видавництво ЧНУ, 309–310.
Рибалко, Л.М., & Білоус, В. (2021). Адаптивне фізичне виховання дітей з порушенням зору (Дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту). Полтава: Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 255–259.
Савенкова, О.В., & Єланська, О.О. (2021, грудень). Адаптивне фізичне виховання як новий напрямок в системі освіти. У 6-та Міжнародна науково-практична конференція “International scientific innovations in human life” Манчестер: Cognum Publishing House, 391.
Турчак, А.Л., & Маркова, О.В. (2024). Адаптивне фізичне виховання і соціальна справедливість. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 214, 339–347.
Форостян, О.І., & Форостян, О. І. (2015). Адаптивне фізичне виховання в корекції рухової сфери дітей молодшого шкільного віку з порушеннями слуху. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 19. 98–101.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, зберігають авторські права на свою роботу та надають журналу право першої публікації на умовах зазначеної ліцензії, що дозволяє іншим особам вільно використовувати, розповсюджувати, адаптувати та створювати похідні твори, за умови обов’язкового посилання на авторів та джерело оригінальної публікації.
Автори можуть укладати окремі додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження опублікованої версії роботи (наприклад, розміщення у репозитаріях або в складі монографій), за умови зазначення першої публікації у цьому журналі.
Редакційна політика журналу заохочує попереднє та паралельне розміщення авторами рукописів у відкритих електронних сховищах або на особистих сайтах, що сприяє розвитку наукової комунікації та підвищує рівень цитування.