Adaptive physical education: essence, principles, tasks and development prospects
Keywords:
адаптивне фізичне виховання, інклюзія, лікувальна фізкультура, фізична активність, фізична реабілітаціяAbstract
У статті висвітлено теоретичні засади адаптивного фізичного виховання як важливого напряму в системі фізичного виховання, освіти та реабілітації. Обґрунтовано актуальність теми з огляду на зростання потреби в інтеграції осіб з особливими потребами у фізкультурно-оздоровчий простір. Метою дослідження є визначення сутності, принципів, основних завдань та напрямів реалізації адаптивного фізичного виховання у сучасному суспільстві. Матеріалом дослідження стали наукові праці вітчизняних та зарубіжних авторів, сучасні нормативно-методичні документи та практичний досвід реалізації адаптивних програм у різних соціальних групах. Методи дослідження включають теоретичний аналіз, систематизацію, порівняльний метод та системно-структурний підхід. Представлено класифікацію основних завдань АФВ (медико-біологічні, психолого-педагогічні, соціальні), описано напрями його реалізації (у закладах освіти, лікувально-фізкультурній практиці, адаптивному спорті та громадському середовищі). У висновках підкреслено необхідність подальшого розвитку інклюзивної фізичної культури, удосконалення науково-методичної бази та впровадження інноваційних технологій у систему адаптивного фізичного виховання.
References
Антіпова, Ж.І., & Кучеренко, Г.В. (2024). Адаптивне фізичне виховання як соціалізація людей з обмеженими можливостями. Європейські орієнтири розвитку України: науково-практичний вимір в умовах викликів, 961.
Гарнусова, В.В., Ракітіна, Т.І., & Оргєєва, С.В. (2021). Адаптивне фізичне виховання для людей з ослабленим здоров’ям. У Фізичне виховання в контексті сучасної освіти: тези доповідей XVI Міжнародної науково-методичної конференції. Київ: Національний авіаційний університет, 53–58.
Гацоєва, Л.С. (2014). Теоретичний аналіз проблем адаптивного фізичного виховання. У Фізичне виховання та спорт у контексті державної програми розвитку фізичної культури в Україні: досвід, проблеми, перспективи, 213–216.
Карпюк, Р.П. (2010). Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з адаптивного фізичного виховання у вищих навчальних закладах Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. Київ: Національному педагогічному університеті імені M.П.Драгоманова.
Ковтун, А., & Михайленко, Ю. (2019). Сучасний стан адаптивного фізичного виховання студентів з інвалідністю в Україні. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 87–95.
Маріонда, І.І., & Мордвінцев, Г.О. (2023). Роль адаптивного фізичного виховання в системі педагогічної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки, 90, 90–93.
Осадченко, Т.М., Семенов, А.А., & Ткаченко, В.Т. (2014). Адаптивне фізичне виховання. Умань: ВПЦ «Візаві».
Павлюк, О.В., & Захлевська, Т В. (2016). Фізична реабілітація та адаптивне фізичне виховання молоді. Черкаси: Видавництво ЧНУ, 309–310.
Рибалко, Л.М., & Білоус, В. (2021). Адаптивне фізичне виховання дітей з порушенням зору (Дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту). Полтава: Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 255–259.
Савенкова, О.В., & Єланська, О.О. (2021, грудень). Адаптивне фізичне виховання як новий напрямок в системі освіти. У 6-та Міжнародна науково-практична конференція “International scientific innovations in human life” Манчестер: Cognum Publishing House, 391.
Турчак, А.Л., & Маркова, О.В. (2024). Адаптивне фізичне виховання і соціальна справедливість. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 214, 339–347.
Форостян, О.І., & Форостян, О. І. (2015). Адаптивне фізичне виховання в корекції рухової сфери дітей молодшого шкільного віку з порушеннями слуху. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 19. 98–101.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.