Physical culture curriculum for vocational pre-higher education institutions: Module “CrossFit”
Keywords:
CrossFit, physical education, vocational education, exercise complexes, studentsAbstract
The article presents the authors’ CrossFit module curriculum designed for vocational pre-higher education institutions. The aim of the study is to develop and scientifically substantiate a CrossFit module for integration into the physical education process at such institutions. A distinctive feature of the program is the integration of various types of physical exercises (gymnastics, weightlifting, track and field, resistance and bodyweight exercises) within a unified methodological framework. Material and Methods: analysis of scientific literature, data systematization, development of the module’s structure and content. Results. The program is structured over three years, divided into three progressive levels (Beginner, Scaled, Advanced). Each academic year includes three clearly defined blocks. The theoretical block covers safety procedures during CrossFit training, history and significance of CrossFit for physical education, and the physiological impact of exercises. The specialized physical training block comprises exercises without weights, resistance exercises, running drills, general developmental exercises, active games, and relays. The technical training block focuses on fundamental CrossFit exercises (with and without resistance) and classic CrossFit workouts (WODs). Additionally, the program includes instructional and judging practice. Progress is evaluated via control tests (benchmarks) at the end of each academic year to assess the mastery of material. Conclusions. The CrossFit module curriculum provides a modern, comprehensive approach for the holistic physical development of students, increases youth motivation for physical activity, and can effectively contribute to fostering a healthy and strong nation capable of addressing contemporary societal challenges.
References
Базилевич, Н., Мовчан, В., & Гордієнко, О. (2022). Методика підвищення рухової активності студентів ЗВО засобами Кросфіту. Scientific Collection "InterConf+", 28(137), 460–478. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.047
Бала, Т., & Петрова, А. (2019). Аналіз ставлення школярів старших класів до інноваційних видів рухової діяльності у системі шкільної фізичної освіти. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4(72), 33–37. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-4.006
Жук, В. (2025). Вплив кросфіту на рівень розвитку швидкісно-силових здібностей здобувачів освіти закладів фахової передвищої освіти. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації, 114, 159–162. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/721
Жук, В. О. (2019). Використання сервісу Google Trends для дослідження інтересів населення України у сфері фізичної культури та спорту. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи. 153–154. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/497
Жук, В. О. (2019). Зміни інтересу до різних видів фітнесу в Україні у період 2004–2018 років. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 82–90. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/248599
Жук, В. О. (2024). Виникнення і розвиток кросфіту. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи, 42–43. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/719
Жук, В. О. (2024). Кросфіт у фізичному вихованні закладів освіти. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 126–141. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/321444
Жук, В. О., & Михайленко, А. (2020). Аналіз ставлення здобувачів освіти до уроків фізичної культури та особистої навчальної діяльності у ЗВО. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи, 23–24. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/498
Митчик, О. (2023). Особливості використання системи кросфіт у фізичному вихованні студентської молоді. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 3(161), 114–117. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).26
Отравенко, О. (2020). Формування мотивації здобувачів повної загальної середньої освіти до занять кросфіту. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 132–138. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/249697
Петрова, А. (2021). Вплив вправ кросфіту на рівень фізичної підготовленості школярів старшого шкільного віку. Слобожанський науково-спортивний вісник, (2(82), 63–69. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-2.010
Петрова, А., & Бала, Т. (2019). Вплив засобів кросфіту на серцево-судинну систему школярів старших класів. Молода спортивна наука України, 4, 105-106. Вилучено з https://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/msnu/article/view/844
Петрова, А., & Бала, Т. (2020). Стан кардіореспіраторної системи хлопців 10–11 класів після впровадження варіативного модуля «Кросфіт». Слобожанський науково-спортивний вісник, 3(77), 12–19. https://doi.org/10.15391/snsv.2020-3.002
Петрова, А., & Бала, Т. (2022). Динаміка показників рівня розвитку сили школярів старших класів під впливом вправ кросфіту. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6(86), 50–56. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.008
CrossFit Inc. (2019). CrossFit Level 1 Training Guide. Вилучено з https://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_English_Level1_TrainingGuide.pdf
CrossFit Inc. (2019). CrossFit Level 2 Training Guide. Вилучено з https://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_English_L2_TrainingGuide.pdf
CrossFit Inc. (n.d.). CrossFit Movements. Вилучено з https://www.crossfit.com/crossfit-movements
CrossFit Inc. (n.d.). CrossFit Workout. Вилучено з https://www.crossfit.com/workout
Kolomiitseva, O., Prikhodko, I., Prikhodko, A., Anatsky, R., Turchynov, A., Fishev, S., Gungbin, S., & Harkavy, O. (2020). Effectiveness of physical training of students on the basis of motivational choice of the CrossFit program. Physical Activity Review, 8(1), 26–38. https://doi.org/10.16926/par.2020.08.04
Pavlova, T., & Zastavska, O. (2019). Influence of CrossFit classes on the mental state and quality of life of youth. Journal of Health Psychology, 24(6), 812–821. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2019-01-62-70
Petrova, A. (2021). Impact of crossfit exercises on the level of physical preparedness of high school-age pupils. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(2), 109-121. Retrieved from https://journals.uran.ua/sport_herald/article/view/232273
Petrova, A., & Bala, T. (2021). Influence of crossfit exercises on the power abilities of high school pupils. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(6), 86-98. Retrieved from https://journals.uran.ua/sport_herald/article/view/252519
Petrova, A., Bala, T., Masliak, I., & Mameshina, M. (2022). The effect of CrossFit exercises on the physical health level of 16–17-year-old boys. Journal of Physical Education and Sport, 22(4), 955–961. https://doi.org/10.7752/jpes.2022.04121
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zhuk Vyacheslav Oleksandrovych, Masliak Iryna Pavlivna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.