Physical culture curriculum for vocational pre-higher education institutions: Module “CrossFit”

Authors

Keywords:

CrossFit, physical education, vocational education, exercise complexes, students

Abstract

The article presents the authors’ CrossFit module curriculum designed for vocational pre-higher education institutions. The aim of the study is to develop and scientifically substantiate a CrossFit module for integration into the physical education process at such institutions. A distinctive feature of the program is the integration of various types of physical exercises (gymnastics, weightlifting, track and field, resistance and bodyweight exercises) within a unified methodological framework. Material and Methods: analysis of scientific literature, data systematization, development of the module’s structure and content. Results. The program is structured over three years, divided into three progressive levels (Beginner, Scaled, Advanced). Each academic year includes three clearly defined blocks. The theoretical block covers safety procedures during CrossFit training, history and significance of CrossFit for physical education, and the physiological impact of exercises. The specialized physical training block comprises exercises without weights, resistance exercises, running drills, general developmental exercises, active games, and relays. The technical training block focuses on fundamental CrossFit exercises (with and without resistance) and classic CrossFit workouts (WODs). Additionally, the program includes instructional and judging practice. Progress is evaluated via control tests (benchmarks) at the end of each academic year to assess the mastery of material. Conclusions. The CrossFit module curriculum provides a modern, comprehensive approach for the holistic physical development of students, increases youth motivation for physical activity, and can effectively contribute to fostering a healthy and strong nation capable of addressing contemporary societal challenges.

Author Biographies

Vyacheslav Zhuk, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Senior Lecturer at the Department of Theory and Methods of Physical Education

Iryna Masliak, Kharkiv State Academy of Physical Culture

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, професор, Завідувач кафедри, професор кафедри теорії та методики фізичного виховання

References

Базилевич, Н., Мовчан, В., & Гордієнко, О. (2022). Методика підвищення рухової активності студентів ЗВО засобами Кросфіту. Scientific Collection "InterConf+", 28(137), 460–478. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.047

Бала, Т., & Петрова, А. (2019). Аналіз ставлення школярів старших класів до інноваційних видів рухової діяльності у системі шкільної фізичної освіти. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4(72), 33–37. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-4.006

Жук, В. (2025). Вплив кросфіту на рівень розвитку швидкісно-силових здібностей здобувачів освіти закладів фахової передвищої освіти. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації, 114, 159–162. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/721

Жук, В. О. (2019). Використання сервісу Google Trends для дослідження інтересів населення України у сфері фізичної культури та спорту. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи. 153–154. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/497

Жук, В. О. (2019). Зміни інтересу до різних видів фітнесу в Україні у період 2004–2018 років. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 82–90. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/248599

Жук, В. О. (2024). Виникнення і розвиток кросфіту. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи, 42–43. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/719

Жук, В. О. (2024). Кросфіт у фізичному вихованні закладів освіти. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 126–141. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/321444

Жук, В. О., & Михайленко, А. (2020). Аналіз ставлення здобувачів освіти до уроків фізичної культури та особистої навчальної діяльності у ЗВО. Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи, 23–24. Вилучено з http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/498

Митчик, О. (2023). Особливості використання системи кросфіт у фізичному вихованні студентської молоді. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 3(161), 114–117. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).26

Отравенко, О. (2020). Формування мотивації здобувачів повної загальної середньої освіти до занять кросфіту. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 132–138. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/249697

Петрова, А. (2021). Вплив вправ кросфіту на рівень фізичної підготовленості школярів старшого шкільного віку. Слобожанський науково-спортивний вісник, (2(82), 63–69. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-2.010

Петрова, А., & Бала, Т. (2019). Вплив засобів кросфіту на серцево-судинну систему школярів старших класів. Молода спортивна наука України, 4, 105-106. Вилучено з https://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/msnu/article/view/844

Петрова, А., & Бала, Т. (2020). Стан кардіореспіраторної системи хлопців 10–11 класів після впровадження варіативного модуля «Кросфіт». Слобожанський науково-спортивний вісник, 3(77), 12–19. https://doi.org/10.15391/snsv.2020-3.002

Петрова, А., & Бала, Т. (2022). Динаміка показників рівня розвитку сили школярів старших класів під впливом вправ кросфіту. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6(86), 50–56. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.008

CrossFit Inc. (2019). CrossFit Level 1 Training Guide. Вилучено з https://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_English_Level1_TrainingGuide.pdf

CrossFit Inc. (2019). CrossFit Level 2 Training Guide. Вилучено з https://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_English_L2_TrainingGuide.pdf

CrossFit Inc. (n.d.). CrossFit Movements. Вилучено з https://www.crossfit.com/crossfit-movements

CrossFit Inc. (n.d.). CrossFit Workout. Вилучено з https://www.crossfit.com/workout

Kolomiitseva, O., Prikhodko, I., Prikhodko, A., Anatsky, R., Turchynov, A., Fishev, S., Gungbin, S., & Harkavy, O. (2020). Effectiveness of physical training of students on the basis of motivational choice of the CrossFit program. Physical Activity Review, 8(1), 26–38. https://doi.org/10.16926/par.2020.08.04

Pavlova, T., & Zastavska, O. (2019). Influence of CrossFit classes on the mental state and quality of life of youth. Journal of Health Psychology, 24(6), 812–821. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2019-01-62-70

Petrova, A. (2021). Impact of crossfit exercises on the level of physical preparedness of high school-age pupils. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(2), 109-121. Retrieved from https://journals.uran.ua/sport_herald/article/view/232273

Petrova, A., & Bala, T. (2021). Influence of crossfit exercises on the power abilities of high school pupils. Slobozhanskyi herald of science and sport, 9(6), 86-98. Retrieved from https://journals.uran.ua/sport_herald/article/view/252519

Petrova, A., Bala, T., Masliak, I., & Mameshina, M. (2022). The effect of CrossFit exercises on the physical health level of 16–17-year-old boys. Journal of Physical Education and Sport, 22(4), 955–961. https://doi.org/10.7752/jpes.2022.04121

Published

2025-03-28

How to Cite

Zhuk, V., & Masliak, I. (2025). Physical culture curriculum for vocational pre-higher education institutions: Module “CrossFit”. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 122–138. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/2025-16

Issue

Section

Статті