Level of coordination ability development in high school students

Authors

Keywords:

physical education, motor activity, physical qualities, schoolchildren

Abstract

The article presents the results of a study on the level of coordination ability development in high school students. The analysis of the data was conducted in terms of age and gender aspects. The findings revealed a below-average level of coordination abilities in 16-17-year-old students. In terms of gender, boys demonstrated significantly higher indicators compared to girls. Regarding age, 17-year-old students showed predominantly better results, which were statistically significant.

Author Biographies

Artur Puzira, Kharkiv State Academy of Physical Culture

student

Marharyta Mameshina, Kharkiv State Academy of Physical Culture

PhD in Physical Education

References

Ажиппо, О. Ю., Коновалов, В. В., Приходько, В. В., Дорофєєва, Т. І., Табінська, С. О., & Жук, В. О. (2017). Вступ до вищої фізкультурної освіти: навчальний посібник для студентів ВНЗ. Харків: ХДАФК.

Бала, Т., & Жук, В. (2023). Відповідність способу життя студентської молоді до рекомендацій МОЗ. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 176-183.

Кузьменко, І. О. (2015). Вплив спеціально спрямованих вправ на показники динамічної рівноваги школярів 7–8-х класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 61-64.

Мамешина, М. А. (2018). Динаміка показників розвитку координаційних здібностей школярів 7−9-х класів під впливом багаторівневої системи диференційованого навчання. У Арзютов Г. М. (Ред.), Науковий часопис Нац пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Збірник наукових праць, 10(104), 49−55.

Масляк, І. П., & Мамешина, М. А. (2023). Динаміка показників рівня розвитку спритності учнів 8-9-х класів під впливом різних видів рухової діяльності. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 151-158.

Масляк, І. П., Мамешина, М. А., & Іванова, Ю. А. (2024). Організовані форми фізичного виховання школярів продовж навчального дня під час дистанційного навчання. Наука та освіта під впливом глобальних викликів: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. 238-240.

Петрова, А., & Бала, Т. (2020). Стан кардіореспіраторної системи хлопців 10–11 класів після впровадження варіативного модуля «КРОСФІТ». Слобожанський науково-спортивний вісник, 27-46.

Сергієнко, Л. П. (2010). Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти. Київ: КНТ.

Kyzmenko, I., Ostrowski, A., & Zhuk, V. (2022). Influence of fitball aerobics on the development of individual coordinating abilities of girls 14–15 years old. Slobozhanskyi Herald of Science & Sport, 2, 35-40.

Masliak, I., Mameshina, M., & Jagiello, M. (2023). Physical activity and cardiovascular function in 9-year-old schoolchildren: implications for health and well-being. Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2(1), 18-23.

Petrova, A., Bala, T., Masliak, I., & Mameshina, M. (2022). The effect of CrossFit exercises on the physical health level of 16-17-year-old boys. Journal of Physical Education and Sport, 22(4), 955-961. https://doi.org/10.7752/jpes.2022.04121

Published

2024-05-31

How to Cite

Puzira, A., & Mameshina, M. . (2024). Level of coordination ability development in high school students. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 118–125. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/317805

Issue

Section

Статті