Characteristics of mental fitness as a modern means of healthy movement activity of students

Authors

Keywords:

students, physical activity, mental fitness, health improvement

Abstract

The article presents a list of types of health-oriented physical activities for working with students in higher education institutions. An overview of mental fitness practices is provided: Pilates, stretching, yoga, and wushu. Purpose. To characterize modern types of health-oriented physical activities, particularly in the area of mental fitness. Methods. Analysis of scientific, methodological, and specialized literature. Results. Types of mental fitness health activities were analyzed, including stretching, yoga, Pilates, tai chi, and wushu. These activities have specific effects on the body, influencing physical fitness, functional state, and psycho-emotional well-being of participants. Conclusions. The content of modern health-oriented activities in mental fitness is revealed.

Author Biographies

Tetiana Synytsya, National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic"

Candidate of Sciences in Physical Education, Associate Professor

Sergiy Synytsya, Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University

Candidate of Sciences in Physical Education, Associate Professor

References

Болотникова, Т. Г., Резнічук, І. А., Кушніренко, А. О., Хрон, А. М., & Степанчук, В. В. (2024). Ментальний фітнес як сучасний напрямок фізичної культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 4 (174), 25–29.

Воловик, Н. І. (2025). Фітнес-йога для правильної постави.

Воловик, Н. І., & Підвальна, О. В. (2023). Ментальний фітнес–як засіб здоров’язбережувальної технології в здобувачів вищої освіти (Doctoral dissertation). Видавництво «Алатон».

Гончар, Г., & Власенко, С. (2025). Нетрадиційні засоби фізичного виховання в рекреації різних груп населення. Суспільство та національні інтереси, 1(9).

Жамардій, В. О. (2023) Фітнес-технології у фізичному вихованні студентів: теорія і практика. Львів.

Індиченко, Л. С., Черевко, С. В., & Могильний, І. М. (2025). Значимість впровадження фітнес-технологій на заняттях з фізичної культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 1(186). 69–74.

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.01(186).14

Лаврентьєв, О. М., Буток, О. В., Євтушенко, І. М., Деркач, О. В., & Тарасенко, Д. В. (2025). Формування рухової активності студентів віком 17-25 років засобами функціонального фітнесу. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 1(186), 81–86 https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.01(186).16

Подрігало, Л. В., & Подрігало, О. О. (2025). Медико-біологічний супровід програм фізкультурно-оздоровчого та спортивного спрямування. Навчальний посібник.

Синиця, С., Синиця, Т., & Корносенко, O. (2021) Оцінка готовності майбутніх тренерів до використання фітнес-технологій у професійній діяльності. Фізичне виховання та спорт, 4, 65–71.

Синиця, Т. О. (2023). Використання засобів ментального фітнесу під час комбінованих занять зі студентками. Національний університет "Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка", 311–313.

Gunathunga, W. (2025). Meditation: Re-discovered tool for the health of mind and body. Journal of the College of Community Physicians of Sri Lanka, 30(4).

Yosifova, L., Vladeva, E., Koleva, K., & Stoyanova, S. (2024, September). The Pilates system-essence and benefits. Varna Medical Forum, 13(2).

Published

2025-03-28

How to Cite

Synytsya, T., & Synytsya, S. (2025). Characteristics of mental fitness as a modern means of healthy movement activity of students. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 83–90. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325261

Issue

Section

Статті