Characteristics of mental fitness as a modern means of healthy movement activity of students
Keywords:
students, physical activity, mental fitness, health improvementAbstract
The article presents a list of types of health-oriented physical activities for working with students in higher education institutions. An overview of mental fitness practices is provided: Pilates, stretching, yoga, and wushu. Purpose. To characterize modern types of health-oriented physical activities, particularly in the area of mental fitness. Methods. Analysis of scientific, methodological, and specialized literature. Results. Types of mental fitness health activities were analyzed, including stretching, yoga, Pilates, tai chi, and wushu. These activities have specific effects on the body, influencing physical fitness, functional state, and psycho-emotional well-being of participants. Conclusions. The content of modern health-oriented activities in mental fitness is revealed.
References
Болотникова, Т. Г., Резнічук, І. А., Кушніренко, А. О., Хрон, А. М., & Степанчук, В. В. (2024). Ментальний фітнес як сучасний напрямок фізичної культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 4 (174), 25–29.
Воловик, Н. І. (2025). Фітнес-йога для правильної постави.
Воловик, Н. І., & Підвальна, О. В. (2023). Ментальний фітнес–як засіб здоров’язбережувальної технології в здобувачів вищої освіти (Doctoral dissertation). Видавництво «Алатон».
Гончар, Г., & Власенко, С. (2025). Нетрадиційні засоби фізичного виховання в рекреації різних груп населення. Суспільство та національні інтереси, 1(9).
Жамардій, В. О. (2023) Фітнес-технології у фізичному вихованні студентів: теорія і практика. Львів.
Індиченко, Л. С., Черевко, С. В., & Могильний, І. М. (2025). Значимість впровадження фітнес-технологій на заняттях з фізичної культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 1(186). 69–74.
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.01(186).14
Лаврентьєв, О. М., Буток, О. В., Євтушенко, І. М., Деркач, О. В., & Тарасенко, Д. В. (2025). Формування рухової активності студентів віком 17-25 років засобами функціонального фітнесу. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, 1(186), 81–86 https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.01(186).16
Подрігало, Л. В., & Подрігало, О. О. (2025). Медико-біологічний супровід програм фізкультурно-оздоровчого та спортивного спрямування. Навчальний посібник.
Синиця, С., Синиця, Т., & Корносенко, O. (2021) Оцінка готовності майбутніх тренерів до використання фітнес-технологій у професійній діяльності. Фізичне виховання та спорт, 4, 65–71.
Синиця, Т. О. (2023). Використання засобів ментального фітнесу під час комбінованих занять зі студентками. Національний університет "Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка", 311–313.
Gunathunga, W. (2025). Meditation: Re-discovered tool for the health of mind and body. Journal of the College of Community Physicians of Sri Lanka, 30(4).
Yosifova, L., Vladeva, E., Koleva, K., & Stoyanova, S. (2024, September). The Pilates system-essence and benefits. Varna Medical Forum, 13(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Тетяна Синиця , Сергій Синиця

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.