Functional state of the respiratory and cardiovascular systems of 5th–6th grade schoolchildren
Keywords:
physical health, physical education, physical development, breath-holding, lower secondary school studentsAbstract
The article presents indicators of breath-holding time after a normal inhalation (Stange test) and breath-holding time after exhalation in 11–12-year-old students. A comparative analysis of the obtained data was conducted with regard to sex and age differences. Purpose. To assess the functioning of the respiratory and cardiovascular systems in 5th–6th grade schoolchildren. Materials and Methods. The study involved 48 schoolchildren from the 5th and 6th grades. The following methods were used: analysis and synthesis of scientific and methodological literature; biomedical methods (Stange test, Genchi test); and methods of mathematical statistics. Results. It was found that sex- and age-related differences were generally evident, except for the Genchi test, where age-related differences were not statistically significant. Conclusions. The obtained data indicate a below-average level of functioning of the respiratory and cardiovascular systems in the examined group.
References
Ажиппо, О., Мамешина, М., & Масляк, І. (2021). Диференціація змісту уроків фізичної культури з урахуванням показників стану кардіореспіраторної системи учнів основної школи. Слобожанський науково-спортивний вісник, 3(83), 5–12. https://shssjournal.com/
Гакман, А. (2024). Роль рухової активності для дітей постраждалих унаслідок воєнних дій. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Випуск 12(185), 77–81.
Коломоєць, Г. А., & Малечко, Т. А. (2023). Аналіз стану здоров’я учнів та учениць закладів загальної середньої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 1(159), 83–86. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).21
Мамешина, М. А., Масляк, І. П., & Коломоєць, Г. А. (2024). Система диференційованого навчання у фізичному вихованні закладів загальної середньої освіти на основі моніторингу фізичного стану учнів: навчально-методичний посібник. Харків: ФОП Бровін О. В.
Сергієнко, Л. П. (2010). Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти: підручник. К.: КНТ.
Krivoruchko, N., Masliak, I., Bala, T., Shesterova, L., Mameshina, M., Kuzmenko, I., & Kotliar, S. (2018). Physical health assessment of 10–16 year old schoolgirls of the Kharkiv Region of Ukraine. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, 9(4), 1498–1506.
Masliak, I., Mameshina, M., & Jagiello, M. (2023). Physical Activity and cardiovascular function in 9-year-old schoolchildren: implications for health and well-being. Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2(1), 18–23. https://doi.org/10.15561/physcult.2023.0103
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.