Functional state of the respiratory and cardiovascular systems of 5th–6th grade schoolchildren

Authors

Keywords:

physical health, physical education, physical development, breath-holding, lower secondary school students

Abstract

The article presents indicators of breath-holding time after a normal inhalation (Stange test) and breath-holding time after exhalation in 11–12-year-old students. A comparative analysis of the obtained data was conducted with regard to sex and age differences. Purpose. To assess the functioning of the respiratory and cardiovascular systems in 5th–6th grade schoolchildren. Materials and Methods. The study involved 48 schoolchildren from the 5th and 6th grades. The following methods were used: analysis and synthesis of scientific and methodological literature; biomedical methods (Stange test, Genchi test); and methods of mathematical statistics. Results. It was found that sex- and age-related differences were generally evident, except for the Genchi test, where age-related differences were not statistically significant. Conclusions. The obtained data indicate a below-average level of functioning of the respiratory and cardiovascular systems in the examined group.

Author Biography

Margarita Mameshina, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Candidate of Sciences in Physical Education and Sports

   

References

Ажиппо, О., Мамешина, М., & Масляк, І. (2021). Диференціація змісту уроків фізичної культури з урахуванням показників стану кардіореспіраторної системи учнів основної школи. Слобожанський науково-спортивний вісник, 3(83), 5–12. https://shssjournal.com/

Гакман, А. (2024). Роль рухової активності для дітей постраждалих унаслідок воєнних дій. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Випуск 12(185), 77–81.

Коломоєць, Г. А., & Малечко, Т. А. (2023). Аналіз стану здоров’я учнів та учениць закладів загальної середньої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 1(159), 83–86. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).21

Мамешина, М. А., Масляк, І. П., & Коломоєць, Г. А. (2024). Система диференційованого навчання у фізичному вихованні закладів загальної середньої освіти на основі моніторингу фізичного стану учнів: навчально-методичний посібник. Харків: ФОП Бровін О. В.

Сергієнко, Л. П. (2010). Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти: підручник. К.: КНТ.

Krivoruchko, N., Masliak, I., Bala, T., Shesterova, L., Mameshina, M., Kuzmenko, I., & Kotliar, S. (2018). Physical health assessment of 10–16 year old schoolgirls of the Kharkiv Region of Ukraine. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, 9(4), 1498–1506.

Masliak, I., Mameshina, M., & Jagiello, M. (2023). Physical Activity and cardiovascular function in 9-year-old schoolchildren: implications for health and well-being. Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2(1), 18–23. https://doi.org/10.15561/physcult.2023.0103

Published

2025-03-28

How to Cite

Mameshina, M. (2025). Functional state of the respiratory and cardiovascular systems of 5th–6th grade schoolchildren. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 13–19. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325429

Issue

Section

Статті