Hatha yoga as a means of increasing motivation for physical activity among higher education students
Keywords:
Hatha yoga, motivation, physical activity, students, physical educationAbstract
The article explores Hatha yoga as a means of increasing motivation for physical activity among higher education students. Background. The rationale for the study is driven by the growing need to find effective ways to promote a healthy lifestyle and increase physical activity levels among university youth (Nochovkin & Heta, 2022). Purpose. The aim of the article is to provide a theoretical rationale and experimental verification of the effectiveness of Hatha yoga as a means of increasing motivation for physical activity among higher education students. Materials and Methods. The study employed theoretical methods of analysis and synthesis of scientific literature, as well as experimental methods, including a pedagogical experiment, student surveys, and questionnaires. Results. The research findings showed that regular Hatha yoga practice contributes to increasing students’ motivation for physical activity, improving their physical and psycho-emotional state, and fostering a positive attitude toward a healthy lifestyle. Conclusions. Hatha yoga is considered an effective means of enhancing motivation for physical activity among higher education students, and it can be integrated into the physical education system in universities.
References
Ангелюк, І., Лаврін, Г., & Ковальчук, М. (2023). Сучасні хореографічні форми як інноваційні засоби підвищення мотивації старшокласників до уроків фізичної культури. Шляхи розвитку рухової активності молоді України: матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції м. Дрогобич, 27 квітня 2023 р., 295–311. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/31340/1/Angelyk_Shljaxu_rozvutky.pdf
Ночовкін, Б. О., & Гета, А. В. (2022). Проблеми здоров’я та здорового способу життя сучасної молоді. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту та фізичного виховання: Збірник матеріалів ІІI Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції з міжнародною участю, Полтава, 2022, 141–143. https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/11222/1/%D0%97%D0%B1_01.12.22_%D0%A4%D0%9A%D1%82%D0%B0%D0%A1_%D0%93%D0%B5%D1%82%D0%B0_141.pdf
Освітньо-професійна програма «Спорт». (н.д.). Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка. Спеціальність 017 Фізична культура і спорт. https://drive.google.com/drive/folders/1F9JZw7gyxBuLr9u0hmSHZqRvfbq2yGYi
Самохвалова, І. Ю. (н.д.). Особистісно орієнтований підхід у формуванні фізичної культури студента ВНЗ. https://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/4138/1/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%85%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%86.%20%D0%AE.%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE-%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%94%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4.pdf
Сичов, С. О., & Сиротинська, О. К. (2020). Впровадження особистісно орієнтованого фізичного виховання студентської молоді у навчальний процес. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): збірник наукових праць, (3 К (123)), 391–394. https://ela.kpi.ua/items/c65629a0-d182-4d1a-97cd-30308ffe0c94
Цимбалюк, С. М. (2016). Особливості розвитку йоги: історичні аспекти та сучасна практика. У Materiały XII Międzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji «Nauka i inowacja 2016» (07-15 października 2016, Przemysl). Volume 4. Pedagogiczne nauki. Fizyczna kultura i sport, 87–90. Przemyśl: Nauka i studia. https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11306
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.