Hatha yoga as a means of increasing motivation for physical activity among higher education students

Authors

Keywords:

Hatha yoga, motivation, physical activity, students, physical education

Abstract

The article explores Hatha yoga as a means of increasing motivation for physical activity among higher education students. Background. The rationale for the study is driven by the growing need to find effective ways to promote a healthy lifestyle and increase physical activity levels among university youth (Nochovkin & Heta, 2022). Purpose. The aim of the article is to provide a theoretical rationale and experimental verification of the effectiveness of Hatha yoga as a means of increasing motivation for physical activity among higher education students. Materials and Methods. The study employed theoretical methods of analysis and synthesis of scientific literature, as well as experimental methods, including a pedagogical experiment, student surveys, and questionnaires. Results. The research findings showed that regular Hatha yoga practice contributes to increasing students’ motivation for physical activity, improving their physical and psycho-emotional state, and fostering a positive attitude toward a healthy lifestyle. Conclusions. Hatha yoga is considered an effective means of enhancing motivation for physical activity among higher education students, and it can be integrated into the physical education system in universities.

Author Biography

Svitlana Lyvatska, Taras Shevchenko National University of Luhansk

Lecturer

References

Ангелюк, І., Лаврін, Г., & Ковальчук, М. (2023). Сучасні хореографічні форми як інноваційні засоби підвищення мотивації старшокласників до уроків фізичної культури. Шляхи розвитку рухової активності молоді України: матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції м. Дрогобич, 27 квітня 2023 р., 295–311. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/31340/1/Angelyk_Shljaxu_rozvutky.pdf

Ночовкін, Б. О., & Гета, А. В. (2022). Проблеми здоров’я та здорового способу життя сучасної молоді. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту та фізичного виховання: Збірник матеріалів ІІI Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції з міжнародною участю, Полтава, 2022, 141–143. https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/11222/1/%D0%97%D0%B1_01.12.22_%D0%A4%D0%9A%D1%82%D0%B0%D0%A1_%D0%93%D0%B5%D1%82%D0%B0_141.pdf

Освітньо-професійна програма «Спорт». (н.д.). Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка. Спеціальність 017 Фізична культура і спорт. https://drive.google.com/drive/folders/1F9JZw7gyxBuLr9u0hmSHZqRvfbq2yGYi

Самохвалова, І. Ю. (н.д.). Особистісно орієнтований підхід у формуванні фізичної культури студента ВНЗ. https://repo.snau.edu.ua/bitstream/123456789/4138/1/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%85%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%86.%20%D0%AE.%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE-%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%94%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4.pdf

Сичов, С. О., & Сиротинська, О. К. (2020). Впровадження особистісно орієнтованого фізичного виховання студентської молоді у навчальний процес. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): збірник наукових праць, (3 К (123)), 391–394. https://ela.kpi.ua/items/c65629a0-d182-4d1a-97cd-30308ffe0c94

Цимбалюк, С. М. (2016). Особливості розвитку йоги: історичні аспекти та сучасна практика. У Materiały XII Międzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji «Nauka i inowacja 2016» (07-15 października 2016, Przemysl). Volume 4. Pedagogiczne nauki. Fizyczna kultura i sport, 87–90. Przemyśl: Nauka i studia. https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11306

Published

2025-03-28

How to Cite

Lyvatska, S. (2025). Hatha yoga as a means of increasing motivation for physical activity among higher education students. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 20–26. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325430

Issue

Section

Статті