Educational component "History of Physical Culture" as a foundation for professional training of specialists in physical culture and sports

Authors

Keywords:

history of physical culture, educational component, higher education students, physical education teacher, personal development

Abstract

The article analyzes the significance of the educational component "History of Physical Culture" in the professional training of specialists in the field of physical education and sports. Its role in understanding the evolution of physical practices, their impact on society, and the formation of modern teaching approaches is discussed. Attention is given to historical aspects of the development of physical culture and the importance of this component in addressing current issues such as sedentary lifestyles, digital challenges, and the need to foster holistic health. Purpose. To analyze the role of the educational component "History of Physical Culture" as a foundation for the professional training of future physical education and sports specialists. Research Methods. To achieve the purpose of the study, a set of scientific methods was used: analysis of scientific literature; pedagogical observation; student surveys; statistical data analysis. Conclusions. The survey results allow us to conclude that higher education students generally have a positive assessment of the role of the educational component "History of Physical Culture" in their professional and personal development. The most significant qualities shaped through the study of the history of physical culture, according to students, are professional identity and value orientation.

Author Biography

Oleksandr Lyvatskyi, Taras Shevchenko National University of Luhansk

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Гайдук, О. В. (2020). Тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання у Німеччині (Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук). Інститут професійно-технічної освіти НАПН України]. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731261/1/dis_Haiduk.pdf

Іщук, О. А., Карабанова, Н. С., Томащук, О. Г., & Іванюк, О. А. (2023). Історія фізичної культури. Волинський нац. ун-т ім. Лесі Українки.

Маріонда, І. І., Сивохоп, Е. М., & Товт, В. А. (2016). Формування професійно-особистісних компетентностей фахівця фізичної культури у процесі занять фізичною підготовкою і спортом (Монографія). ПП «АУТДОР-ШАРК». https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/7777/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.pdf

Освiтньо-професiйна програма «Фізична культура» Перший (бакалаврський) рівень вищоi освiти. Галузi знань 01 Освіта/Педагогiка. Спецiальнiсть 014 Середня освіта (Фізична культура). (2020). https://luguniv.edu.ua/wp-content/uploads/2020/07/op_014_so_fizkult_2020_bac.pdf

Пелипась, Д. С. (2023). Методичні рекомендації до практичного вивчення курсу «Історія фізичної культури та основи олімпійської освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/9836

Тищенко, В.О., Товстоп’ятко, Ф. Ф., & Парій, С. Б. (2024). Історія фізичної культури. Запорізький національний університет. https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/1224683/mod_resource/content/1/%D0%86%D0%A4%D0%9A%20%D0%BD%D0%BC%D0%BF%20014%202024.pdf

Published

2025-03-28

How to Cite

Lyvatskyi, O. (2025). Educational component "History of Physical Culture" as a foundation for professional training of specialists in physical culture and sports. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 52–59. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325435

Issue

Section

Статті