Educational component "History of Physical Culture" as a foundation for professional training of specialists in physical culture and sports
Keywords:
history of physical culture, educational component, higher education students, physical education teacher, personal developmentAbstract
The article analyzes the significance of the educational component "History of Physical Culture" in the professional training of specialists in the field of physical education and sports. Its role in understanding the evolution of physical practices, their impact on society, and the formation of modern teaching approaches is discussed. Attention is given to historical aspects of the development of physical culture and the importance of this component in addressing current issues such as sedentary lifestyles, digital challenges, and the need to foster holistic health. Purpose. To analyze the role of the educational component "History of Physical Culture" as a foundation for the professional training of future physical education and sports specialists. Research Methods. To achieve the purpose of the study, a set of scientific methods was used: analysis of scientific literature; pedagogical observation; student surveys; statistical data analysis. Conclusions. The survey results allow us to conclude that higher education students generally have a positive assessment of the role of the educational component "History of Physical Culture" in their professional and personal development. The most significant qualities shaped through the study of the history of physical culture, according to students, are professional identity and value orientation.
References
Гайдук, О. В. (2020). Тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання у Німеччині (Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук). Інститут професійно-технічної освіти НАПН України]. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731261/1/dis_Haiduk.pdf
Іщук, О. А., Карабанова, Н. С., Томащук, О. Г., & Іванюк, О. А. (2023). Історія фізичної культури. Волинський нац. ун-т ім. Лесі Українки.
Маріонда, І. І., Сивохоп, Е. М., & Товт, В. А. (2016). Формування професійно-особистісних компетентностей фахівця фізичної культури у процесі занять фізичною підготовкою і спортом (Монографія). ПП «АУТДОР-ШАРК». https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/7777/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.pdf
Освiтньо-професiйна програма «Фізична культура» Перший (бакалаврський) рівень вищоi освiти. Галузi знань 01 Освіта/Педагогiка. Спецiальнiсть 014 Середня освіта (Фізична культура). (2020). https://luguniv.edu.ua/wp-content/uploads/2020/07/op_014_so_fizkult_2020_bac.pdf
Пелипась, Д. С. (2023). Методичні рекомендації до практичного вивчення курсу «Історія фізичної культури та основи олімпійської освіти» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/9836
Тищенко, В.О., Товстоп’ятко, Ф. Ф., & Парій, С. Б. (2024). Історія фізичної культури. Запорізький національний університет. https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/1224683/mod_resource/content/1/%D0%86%D0%A4%D0%9A%20%D0%BD%D0%BC%D0%BF%20014%202024.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.