Assessment of functional parameters of the cardiovascular system in 10-year-old students

Authors

  • Dmytro Hudziienko Kharkiv State Academy of Physical Culture, Ukraine image/svg+xml

Keywords:

physical health, functional state, body systems, primary school students

Abstract

The article provides indicators of blood pressure and heart rate in 10-year-old students. Purpose. To determine the regulatory state of the cardiovascular system in 10-year-old schoolchildren. Materials and Methods. The study examined 27 schoolchildren aged 10 (14 boys and 13 girls). Research methods included analysis and synthesis of scientific and methodological literature; biomedical methods (tonometry, pulse measurement); and methods of mathematical statistics. Results. A comparative analysis by sex was conducted, revealing no statistically significant differences. It was determined that the Robinson index values in 10-year-old students correspond to a score of 3 points. Conclusions. An average level of cardiovascular regulation was established in 10-year-old schoolchildren. No significant sex-based differences were found in the indicators between boys and girls.

Author Biography

Dmytro Hudziienko, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Higher education applicant

References

Ажиппо, О., Михайленко, А. (2021). Рівень розвитку силових здібностей учнів 4-х класів Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 6–11.

Боднар, І. (2014). Інтегративне фізичне виховання школярів різних медичних груп. Монографія. 315 с.

Коломоєць, Г. А., & Малечко, Т. А. (2023). Аналіз стану здоров’я учнів та учениць закладів загальної середньої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 1(159), 83–86. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).21

Мамешина, М. А., Масляк, І. П., & Коломоєць, Г. А. (2024). Система диференційованого навчання у фізичному вихованні закладів загальної середньої освіти на основі моніторингу фізичного стану учнів. Навчально-методичний посібник. Харків: ФОП Бровін О. В.

Мамешина, М., Масляк, І., & Чередниченко, А. (2024). Динаміка показників функціонального стану серцево-судинної системи школярів 9-х класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 15–19. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/305767

Мамешина, М., & Масляк, І. (2021). Функціональний стан серцево-судинної системи учнів початкової школи. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 92–97.

Сергієнко, Л. П. (2010). Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти: підручник. К.: КНТ,

Masliak, I., Mameshina, M., & Jagiello, M. (2023). Physical Activity and cardiovascular function in 9-year-old schoolchildren: implications for health and well-being. Physical Culture, Recreation and Rehabilitation, 2(1), 18–23. https://doi.org/10.15561/physcult.2023.0103

Published

2025-03-28

How to Cite

Hudziienko, D. (2025). Assessment of functional parameters of the cardiovascular system in 10-year-old students. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 91–95. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325439

Issue

Section

Статті