МОЗАЇКА "ЖЕРТВОПРИНЕСЕННЯ АВЕЛЯ, МЕЛЬХІСЕДЕКА Й АВРААМА": МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ДІЙСТВА, СИМВОЛІКА ЗАВІС

Автор(и)

  • Iuliia Matveieiva

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148192

Ключові слова:

Жертвопринесення, Авель, Мельхіседек, Авраам, ківорій, завіси, вівтар, Царство Небесне, Євхаристія

Анотація

Мета роботи – виявити символічну роль завіс у сцені "Жертвопринесення Авеля, Мельхіседека й Авраама" як художніх, символічних та традиційно-культурних об’єктів. Проаналізувати, чи мали зображення архітектурних деталей і тканин реальні прототипи у церковному обряді того часу, чи на мозаїках вони використовуються як лише декоративні об’єкти, що не мають зв’язку з обрядом i сенсом зображення. Методологія дослідження полягає у застосуванні формального, компаративного, історичного, іконографічного та семіотичного методів. Наукова новизна – нове розкриття ролі архітектурних і текстильних об’єктів як зображень, що не тільки сприяли стабільності та декоративності композиції, а і відображали реальні історичні предмети церковного побуту та тісно корелювали з авторитетними християнськими текстами того часу. Вони надихали образи, втілені у сюжеті мозаїки й у деталях стафажу, таких як завіси і символічне зображення ківорію. Ці предмети мали велике символічне значення. Вони вказували на: 1) те, що в сюжеті зображено християнський престол, де відбувається дійство; 2) цінність Євхаристичної Жертви як шляху до зв’язку із Богом; 3) відкриття у дійстві Царства Небесного через розкриті завіси; 4) Христа як Перлину, що Сам є Царство Небесне, через символ мушлі, розташований на ківорії; 5) зв’язок ківорія з образами печери Різдва та Гробу. Висновки. У сцені "Жертвопринесення Авеля, Мельхіседека й Авраама" зображення завіс та ківорію відбивають реальні предмети церковного ритуалу, які дають нам відомості про багатогранне богословське осмислення сюжету через використання їх як символів, пов’язаних із багатьма авторитетними християнськими текстами.

Біографія автора

Iuliia Matveieiva

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри дизайну та образотворчого мистецтва Харківського національного університету міського господарства ім. О. М. Бекетова

Посилання

Аверинцев С. С. Переводы: Многоценная жемчужина / Ред.: Н. П. Аверинцева, К. Б. Сигова / Пер. сирийского и греческого: С. С. Аверинцев. – Київ : Дух і літера, 2004. – 456 c.

Бесіда святителя Іоана Златоустого в день Різдва Спасителя нашого Ісуса Христа (дата звернення 20.06.2018) http://paraskeva.lviv.ua/?info=157.

Герман Константинопольский, свт. Сказание о Церкви и рассмотрение таинств / Герман Констан-тинпольский ; вступ. ст. П. И. Мейендорфа ; пер. и пред. Е. М. Ломизе. – М. : Мартис, 1995. – 87 с. – ISBN 5– 7248–0032–2.

Лазарев В. Н. История византийской живописи. / В. Н. Лазарев. – М.: Искусство, 1986. – 332 с.

Попова О. С. Пути византийского искусства. / О. С. Попова. – М. : ГАММА-ПРЕСС, 2013. – 460 с.

Редин Е. К. Мозаики Равеннских церквей. / Е. К. Редин. – СПб.: Типография И. Н. Скороходова, 1896. – 243 с.

Bovini G. Ravenna. Art and History. Ravenna : Longo Publisher. 1991 – 160 p

Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. / Ed. : J. P. Migne. – Paris, 1862. – T. 61. – 804 p.

Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. / Ed. : J. P. Migne. – Paris, 1862. – T. 62. – 784 p.

Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. / Ed. : J. P. Migne. – Paris, 1864. – T. 85. – 1864 p.

Wessel K. Ciborium / K. Wessel // Reallexikon zur byzantinischen Kunst. Unter Mitwirkung von Marcel Restle Herausgegeben von Klaus Wessel. Band 1. Stuttgart: Anton Hierseman, 1966. Sp. 1055 – 1068.

Averintzev S. S. (2004). Translates: The Precious Perl. Kiev : Duch i Litera . [In Russian].

Conversation of St. John Chrysostom on the day of the Nativity of our Savior Jesus Christ (20.06.2018). Retrieved from http://paraskeva.lviv.ua/?info=157. [In Ukrainian].

German Konstantinopol'skiy, svt. patriarh (1995). The Tale of the Church and the Consideration of the Sacraments. Ye. M. Lomize (trans). Moscow : Martis. [In Russian].

Lazarev, V. N. (1986). History of Byzantine Painting. Moscow : Iskusstvo. [In Russian].

Popova, O. S. (2013). Ways of Byzantine Art. Moscow : GAMMA-PRESS, 2013. [In Russian].

Redin, E. K. (1896). Mosaics of the Ravenna Churches. Saint-Petersburg : Tipografiia I. N. Skorochodo-va. [In Russian].

Bovini G. (1991). Ravenna. Art and History. Ravenna : Longo Publisher. [In English].

Migne, J. P. (Ed.). (1862). Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. (Vol. 61). Paris. [In Latin, in Greek].

Migne, J. P. (Ed.). (1862). Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. (Vol. 62). Paris. [In Latin, in Greek].

Migne, J. P. (Ed.). (1864). Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. (Vol. 85). Paris. [In Latin, in Greek].

Wessel, K. (1973). Ciborium. Reallexikon zur byzantinischen Kunst / Unter Mitwirkung von Marcel Restle Herausgegeben von Klaus Wessel. Band 1. Stuttgart. [In German].

##submission.downloads##