МОЗАЇКА "ЖЕРТВОПРИНЕСЕННЯ АВЕЛЯ, МЕЛЬХІСЕДЕКА Й АВРААМА": МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ ДІЙСТВА, СИМВОЛІКА ЗАВІС
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2018.148192Ключові слова:
Жертвопринесення, Авель, Мельхіседек, Авраам, ківорій, завіси, вівтар, Царство Небесне, ЄвхаристіяАнотація
Мета роботи – виявити символічну роль завіс у сцені "Жертвопринесення Авеля, Мельхіседека й Авраама" як художніх, символічних та традиційно-культурних об’єктів. Проаналізувати, чи мали зображення архітектурних деталей і тканин реальні прототипи у церковному обряді того часу, чи на мозаїках вони використовуються як лише декоративні об’єкти, що не мають зв’язку з обрядом i сенсом зображення. Методологія дослідження полягає у застосуванні формального, компаративного, історичного, іконографічного та семіотичного методів. Наукова новизна – нове розкриття ролі архітектурних і текстильних об’єктів як зображень, що не тільки сприяли стабільності та декоративності композиції, а і відображали реальні історичні предмети церковного побуту та тісно корелювали з авторитетними християнськими текстами того часу. Вони надихали образи, втілені у сюжеті мозаїки й у деталях стафажу, таких як завіси і символічне зображення ківорію. Ці предмети мали велике символічне значення. Вони вказували на: 1) те, що в сюжеті зображено християнський престол, де відбувається дійство; 2) цінність Євхаристичної Жертви як шляху до зв’язку із Богом; 3) відкриття у дійстві Царства Небесного через розкриті завіси; 4) Христа як Перлину, що Сам є Царство Небесне, через символ мушлі, розташований на ківорії; 5) зв’язок ківорія з образами печери Різдва та Гробу. Висновки. У сцені "Жертвопринесення Авеля, Мельхіседека й Авраама" зображення завіс та ківорію відбивають реальні предмети церковного ритуалу, які дають нам відомості про багатогранне богословське осмислення сюжету через використання їх як символів, пов’язаних із багатьма авторитетними християнськими текстами.
Посилання
Аверинцев С. С. Переводы: Многоценная жемчужина / Ред.: Н. П. Аверинцева, К. Б. Сигова / Пер. сирийского и греческого: С. С. Аверинцев. – Київ : Дух і літера, 2004. – 456 c.
Бесіда святителя Іоана Златоустого в день Різдва Спасителя нашого Ісуса Христа (дата звернення 20.06.2018) http://paraskeva.lviv.ua/?info=157.
Герман Константинопольский, свт. Сказание о Церкви и рассмотрение таинств / Герман Констан-тинпольский ; вступ. ст. П. И. Мейендорфа ; пер. и пред. Е. М. Ломизе. – М. : Мартис, 1995. – 87 с. – ISBN 5– 7248–0032–2.
Лазарев В. Н. История византийской живописи. / В. Н. Лазарев. – М.: Искусство, 1986. – 332 с.
Попова О. С. Пути византийского искусства. / О. С. Попова. – М. : ГАММА-ПРЕСС, 2013. – 460 с.
Редин Е. К. Мозаики Равеннских церквей. / Е. К. Редин. – СПб.: Типография И. Н. Скороходова, 1896. – 243 с.
Bovini G. Ravenna. Art and History. Ravenna : Longo Publisher. 1991 – 160 p
Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. / Ed. : J. P. Migne. – Paris, 1862. – T. 61. – 804 p.
Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. / Ed. : J. P. Migne. – Paris, 1862. – T. 62. – 784 p.
Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. / Ed. : J. P. Migne. – Paris, 1864. – T. 85. – 1864 p.
Wessel K. Ciborium / K. Wessel // Reallexikon zur byzantinischen Kunst. Unter Mitwirkung von Marcel Restle Herausgegeben von Klaus Wessel. Band 1. Stuttgart: Anton Hierseman, 1966. Sp. 1055 – 1068.
Averintzev S. S. (2004). Translates: The Precious Perl. Kiev : Duch i Litera . [In Russian].
Conversation of St. John Chrysostom on the day of the Nativity of our Savior Jesus Christ (20.06.2018). Retrieved from http://paraskeva.lviv.ua/?info=157. [In Ukrainian].
German Konstantinopol'skiy, svt. patriarh (1995). The Tale of the Church and the Consideration of the Sacraments. Ye. M. Lomize (trans). Moscow : Martis. [In Russian].
Lazarev, V. N. (1986). History of Byzantine Painting. Moscow : Iskusstvo. [In Russian].
Popova, O. S. (2013). Ways of Byzantine Art. Moscow : GAMMA-PRESS, 2013. [In Russian].
Redin, E. K. (1896). Mosaics of the Ravenna Churches. Saint-Petersburg : Tipografiia I. N. Skorochodo-va. [In Russian].
Bovini G. (1991). Ravenna. Art and History. Ravenna : Longo Publisher. [In English].
Migne, J. P. (Ed.). (1862). Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. (Vol. 61). Paris. [In Latin, in Greek].
Migne, J. P. (Ed.). (1862). Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. (Vol. 62). Paris. [In Latin, in Greek].
Migne, J. P. (Ed.). (1864). Patrologia curcus completes. Ser. Graeca. (Vol. 85). Paris. [In Latin, in Greek].
Wessel, K. (1973). Ciborium. Reallexikon zur byzantinischen Kunst / Unter Mitwirkung von Marcel Restle Herausgegeben von Klaus Wessel. Band 1. Stuttgart. [In German].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.