ТЕОРЕТИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК БАНДУРНОГО ВИКОНАВСТВА: XIX - початок XX століття

Автор(и)

  • Lesya Pavlenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148216

Ключові слова:

кобзарство, бандурне виконавство, фольклористика, професійність, бандурист-концертант

Анотація

Мета роботи полягає в дослідженні історичної ретроспективи теоретичних наукових розвідок та власне самого бандурного виконавства в XIX - на початку XX ст. Методологія полягає в застосуванні загального наукового принципу об'єктивності, історико-логічного, аналітичного та культурологічного методів у аналізі та систематизації теоретичних узагальнень щодо розвитку бандурного виконавства, а також визначенні соціокультурних та мистецьких передумов формування нової моделі бандуриста - концертного виконавця. Наукова новизна роботи полягає в комплексному розгляді теоретичних засад та культурних явищ у розвитку бандурного виконавства, що постає як цілісне художньо-музичне явище у перебігу свого розвитку в період XIX - початку XX ст. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що перші теоретичні дослідження бандурного (кобзарського) виконавства здійснювалися у межах фольклористичних та етнографічних досліджень народної культури українців; доведено, що під впливом творчої еліти та інтелігенції розпочався процес виходу кобзарства та бандурного виконавства на концерту естраду, що в подальшому сприяло професіоналізації виконавства.


Біографія автора

Lesya Pavlenko

аспірантка Київського національного унверситету культури і мистецтв

Посилання

Беценко Т. П. Феноменологічна природа словесно-образної організації українських народних дум / Беценко Т. П. //Лінгвістичні дослідження: зб. наук. праць ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. - 2014. - Вип. 37. - С. 122-29.

Бобечко О. Ю. Місце і роль мистецької діяльності Лесі Українки в розвитку бандурного мистецтва в Україні / Бобечко О. Ю. // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - 2014. - Випуск 20 (т.2). - С.243-247.

Габрук А. До питання професіоналізму в українській кобзарсько-лірницькій традиції / Габрук А. // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. - 2007. - Вип. 7. - С.15-21.

Грица С. Думи в синтезі слова, музики та виконавства // Українські народні думи. У 5 т. Т. 1. Думи раннього козацького періоду / [за заг. ред. М. К. Дмитренка, С. Й. Грици ; відп. ред. Г. А. Скрипник]. - К. : ІМФЕ НАН України, 2009. - С.33-118.

Грица С. Фольклор у просторі та часі / Грица С. - Тернопіль: Астон, 2000. - 228 с.

Дмитренко М. К. Українська фольклористика другої половини XIX століття: методологічний дискурс: автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.07 / М. К. Дмитренко ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - К., 2006. - 36 с.

Єременко О. В. Історичні і літературні параметри кобзарства як культурологічного феномена: Шевче- нкова інтерпретація / О.В.Єременко // Київ і кияни у соціокультурному просторі XIX—XXI століть: Шевченкознавчий дискурс (до 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка) : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., 29 трав. 2014 р., м. Київ. - К., 2014. - С. 142-148.

Зінків І. Бандурна творчість Гната Хоткевича: між традицією і модернізмом / І. Зінків // Педагогічна освіта: теорія і практика. - 2012. - Вип. 12. - С. 337-342.

Квітка К. Професіональні народні співці й музиканти на Україні: Програма для досліду їх діяльності й побуту. - К.: Друк. У. А. Н., 1924. - 114 с. / Квітка К. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://elib.nplu.org/view.html?&id=188.

Людкевич С. Відродження бандури / Людкевич С. // Дослідження, статті, рецензії, виступи. - Львів: Дивосвіт, 2000. - Т.2. - С.182-184.

Колесса Ф. М. Мелодії українських народних дум / Колесса Ф. М. - К: Наукова думка, 1969. - 598 с.

Мацієвська В. Розвиток ідей Климента Квітки у сучасній комплексно-апробаційній та когнитивній методиці дослідження інструментальної музичної традиції / Мацієвська В. // Проблеми етномузикології. - 2014. - Вип. 9. - С. 218- 225.

Мороз В. С. Д. І. Яворницький і кобзарі / Мороз В. С. // Наддніпрянська Україна: історичні процеси, події, постаті. - 2010. - Вип. 8. - С.82- 89.

Морозевич Н. В. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності: автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Н. В. Морозевич; Одес. держ муз. акад. ім. А. В. Непланової. - Одеса, 2003. - 16 с.

Різник О. Кобзарське мистецтво у світі культурологічної прогностики /Різник О. // Матеріали наук. практ. конференції «Кобзарсько-лірницькі традиції та їх сучасний розвиток». - К., 1994. - С. 21- 23.

Ржевська М. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини XX століття у соціокультурному контексті епохи: монографія /Ржевська М. - К.: Автограф, 2005. - 325 с.

Хай М. Й. Феномен кобзарства в літературній творчості Тараса Шевченка. Етноорганофонічний контекст / Хай М. Й. // Слов'янський світ: зб. наук. пр. - К: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2013. - Вип. 11. - С. 94-114.

Betsenko, T. (2011). Nature improvisational creation doom folk texts (linguistic aspects). Narodna tvorchist' ta etnolohiya, 6, 13-22 [in Ukrainian].

Bobechko, O.Y. (2014). Place and role of art in the development of Lesya Ukrainian bandura art in Ukraine. Ukrayins'ka kul'tura: mynule, suchasne, shlyakhy rozvytku, 20, 243-247 [in Ukrainian].

Habruk, A. (2007). Question of professionalism in the Ukrainian tradition kobza-lirnytskiy. Ukrayins'ke mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennya, retsenziyi, 7, 15-21 [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2009 Thinking in the synthesis of words, music and performance. Ukrainian folk ballads. In 5 t. T1. Thinking young Cossack period, (pp. C.33-118). K. : IMFE NAN Ukrayiny [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2000). Folklore in space and time. Ternopil: Aston [in Ukrainian].

Dmitrenko, M.K. (2006). Ukrainian folklore second half of the nineteenth century: the methodological discourse. Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Ukrainian].

Eremenko, O. (2014 Historical and literary settings kobza a cultural phenomenon: Shevchenko interpretation. Kyyiv i kyyany u sotsiokul'turnomu prostori KhIKh—KhKhI stolit': Shevchenkoznavchyy dyskurs (do 200-richchya vid dnya narodzhennya Tarasa Shevchenka) : mater. Vseukr. nauk.-prakt. konf., 29 trav. 2014 r., m. Kyiv, (pp. 142-148). Kyiv [in Ukrainian].

Zinkiv, I. (2012). Bandura work Gnat Khotkevych: between tradition and modernity. Pedahohichna osvita: teoriya i praktyka, 12, 337-342 [in Ukrainian].

Kvitka, K. (1924). Professional singers and folk musicians in Ukraine: The experiment for their work and life. K.: Druk. U. A. N. Retrieved from http://elib.nplu.org/view.html?&id=188. [in Ukrainian].

Lyudkevych, S. (2000). Doslidzhennya, statti, retsenziyi, vystupy, 2, 182-184. L'viv: Dyvosvit [in Ukrainian].

Kolessa, F. (1969). Melodies of Ukrainian folk thoughts. K.: Naukova dumka [in Ukrainian].

Matsiyevska, W. (2014). Clement development ideas Flowers in modern complex-approbation and cognitive research methods of instrumental musical tradition. Problemy etnomuzykolohiyi, 9, 218- 225 [in Ukrainian].

Moroz, V.S. (2010). D.I. Yavornytsky and minstrels. Naddnipryans'ka Ukrayina: istorychni protsesy, podiyi, postati, 8, 82- 89 [in Ukrainian].

Morozevich, N.V. (2010). Bandura art as a cultural heritage of our time: Extended abstract of candidate's thesis. Odesa [in Ukrainian].

Riznik, O. (1994 Cossack art world cultural prognostics. Materialy nauk. prakt. konferentsiyi «Kobzars'ko- lirnyts'ki tradytsiyi ta yikh suchasnyy rozvytok, (pp. 21- 23) [in Ukrainian].

Rzhevska, M. (2005). At the turn times. Music Dnieper Ukraine in the first third of the XX century in the socio-cultural context of the era. K.: Avtohraf [in Ukrainian].

Khay, M. J. (2013 Kobza phenomenon in the literary works of Taras Shevchenko. Etnoorhanofonichnyy context. Slov"yans'kyy svit: zb. nauk. pr., 11, 94-114. K.: IMFE im. M. T. Ryl's'koho NAN Ukrayiny [in Ukrainian].

##submission.downloads##