ТЕОРЕТИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК БАНДУРНОГО ВИКОНАВСТВА: XIX - початок XX століття
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148216Ключові слова:
кобзарство, бандурне виконавство, фольклористика, професійність, бандурист-концертантАнотація
Мета роботи полягає в дослідженні історичної ретроспективи теоретичних наукових розвідок та власне самого бандурного виконавства в XIX - на початку XX ст. Методологія полягає в застосуванні загального наукового принципу об'єктивності, історико-логічного, аналітичного та культурологічного методів у аналізі та систематизації теоретичних узагальнень щодо розвитку бандурного виконавства, а також визначенні соціокультурних та мистецьких передумов формування нової моделі бандуриста - концертного виконавця. Наукова новизна роботи полягає в комплексному розгляді теоретичних засад та культурних явищ у розвитку бандурного виконавства, що постає як цілісне художньо-музичне явище у перебігу свого розвитку в період XIX - початку XX ст. Висновки. В результаті дослідження встановлено, що перші теоретичні дослідження бандурного (кобзарського) виконавства здійснювалися у межах фольклористичних та етнографічних досліджень народної культури українців; доведено, що під впливом творчої еліти та інтелігенції розпочався процес виходу кобзарства та бандурного виконавства на концерту естраду, що в подальшому сприяло професіоналізації виконавства.
Посилання
Беценко Т. П. Феноменологічна природа словесно-образної організації українських народних дум / Беценко Т. П. //Лінгвістичні дослідження: зб. наук. праць ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. - 2014. - Вип. 37. - С. 122-29.
Бобечко О. Ю. Місце і роль мистецької діяльності Лесі Українки в розвитку бандурного мистецтва в Україні / Бобечко О. Ю. // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - 2014. - Випуск 20 (т.2). - С.243-247.
Габрук А. До питання професіоналізму в українській кобзарсько-лірницькій традиції / Габрук А. // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. - 2007. - Вип. 7. - С.15-21.
Грица С. Думи в синтезі слова, музики та виконавства // Українські народні думи. У 5 т. Т. 1. Думи раннього козацького періоду / [за заг. ред. М. К. Дмитренка, С. Й. Грици ; відп. ред. Г. А. Скрипник]. - К. : ІМФЕ НАН України, 2009. - С.33-118.
Грица С. Фольклор у просторі та часі / Грица С. - Тернопіль: Астон, 2000. - 228 с.
Дмитренко М. К. Українська фольклористика другої половини XIX століття: методологічний дискурс: автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.07 / М. К. Дмитренко ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - К., 2006. - 36 с.
Єременко О. В. Історичні і літературні параметри кобзарства як культурологічного феномена: Шевче- нкова інтерпретація / О.В.Єременко // Київ і кияни у соціокультурному просторі XIX—XXI століть: Шевченкознавчий дискурс (до 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка) : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., 29 трав. 2014 р., м. Київ. - К., 2014. - С. 142-148.
Зінків І. Бандурна творчість Гната Хоткевича: між традицією і модернізмом / І. Зінків // Педагогічна освіта: теорія і практика. - 2012. - Вип. 12. - С. 337-342.
Квітка К. Професіональні народні співці й музиканти на Україні: Програма для досліду їх діяльності й побуту. - К.: Друк. У. А. Н., 1924. - 114 с. / Квітка К. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://elib.nplu.org/view.html?&id=188.
Людкевич С. Відродження бандури / Людкевич С. // Дослідження, статті, рецензії, виступи. - Львів: Дивосвіт, 2000. - Т.2. - С.182-184.
Колесса Ф. М. Мелодії українських народних дум / Колесса Ф. М. - К: Наукова думка, 1969. - 598 с.
Мацієвська В. Розвиток ідей Климента Квітки у сучасній комплексно-апробаційній та когнитивній методиці дослідження інструментальної музичної традиції / Мацієвська В. // Проблеми етномузикології. - 2014. - Вип. 9. - С. 218- 225.
Мороз В. С. Д. І. Яворницький і кобзарі / Мороз В. С. // Наддніпрянська Україна: історичні процеси, події, постаті. - 2010. - Вип. 8. - С.82- 89.
Морозевич Н. В. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності: автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Н. В. Морозевич; Одес. держ муз. акад. ім. А. В. Непланової. - Одеса, 2003. - 16 с.
Різник О. Кобзарське мистецтво у світі культурологічної прогностики /Різник О. // Матеріали наук. практ. конференції «Кобзарсько-лірницькі традиції та їх сучасний розвиток». - К., 1994. - С. 21- 23.
Ржевська М. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини XX століття у соціокультурному контексті епохи: монографія /Ржевська М. - К.: Автограф, 2005. - 325 с.
Хай М. Й. Феномен кобзарства в літературній творчості Тараса Шевченка. Етноорганофонічний контекст / Хай М. Й. // Слов'янський світ: зб. наук. пр. - К: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2013. - Вип. 11. - С. 94-114.
Betsenko, T. (2011). Nature improvisational creation doom folk texts (linguistic aspects). Narodna tvorchist' ta etnolohiya, 6, 13-22 [in Ukrainian].
Bobechko, O.Y. (2014). Place and role of art in the development of Lesya Ukrainian bandura art in Ukraine. Ukrayins'ka kul'tura: mynule, suchasne, shlyakhy rozvytku, 20, 243-247 [in Ukrainian].
Habruk, A. (2007). Question of professionalism in the Ukrainian tradition kobza-lirnytskiy. Ukrayins'ke mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennya, retsenziyi, 7, 15-21 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2009 Thinking in the synthesis of words, music and performance. Ukrainian folk ballads. In 5 t. T1. Thinking young Cossack period, (pp. C.33-118). K. : IMFE NAN Ukrayiny [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2000). Folklore in space and time. Ternopil: Aston [in Ukrainian].
Dmitrenko, M.K. (2006). Ukrainian folklore second half of the nineteenth century: the methodological discourse. Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Ukrainian].
Eremenko, O. (2014 Historical and literary settings kobza a cultural phenomenon: Shevchenko interpretation. Kyyiv i kyyany u sotsiokul'turnomu prostori KhIKh—KhKhI stolit': Shevchenkoznavchyy dyskurs (do 200-richchya vid dnya narodzhennya Tarasa Shevchenka) : mater. Vseukr. nauk.-prakt. konf., 29 trav. 2014 r., m. Kyiv, (pp. 142-148). Kyiv [in Ukrainian].
Zinkiv, I. (2012). Bandura work Gnat Khotkevych: between tradition and modernity. Pedahohichna osvita: teoriya i praktyka, 12, 337-342 [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1924). Professional singers and folk musicians in Ukraine: The experiment for their work and life. K.: Druk. U. A. N. Retrieved from http://elib.nplu.org/view.html?&id=188. [in Ukrainian].
Lyudkevych, S. (2000). Doslidzhennya, statti, retsenziyi, vystupy, 2, 182-184. L'viv: Dyvosvit [in Ukrainian].
Kolessa, F. (1969). Melodies of Ukrainian folk thoughts. K.: Naukova dumka [in Ukrainian].
Matsiyevska, W. (2014). Clement development ideas Flowers in modern complex-approbation and cognitive research methods of instrumental musical tradition. Problemy etnomuzykolohiyi, 9, 218- 225 [in Ukrainian].
Moroz, V.S. (2010). D.I. Yavornytsky and minstrels. Naddnipryans'ka Ukrayina: istorychni protsesy, podiyi, postati, 8, 82- 89 [in Ukrainian].
Morozevich, N.V. (2010). Bandura art as a cultural heritage of our time: Extended abstract of candidate's thesis. Odesa [in Ukrainian].
Riznik, O. (1994 Cossack art world cultural prognostics. Materialy nauk. prakt. konferentsiyi «Kobzars'ko- lirnyts'ki tradytsiyi ta yikh suchasnyy rozvytok, (pp. 21- 23) [in Ukrainian].
Rzhevska, M. (2005). At the turn times. Music Dnieper Ukraine in the first third of the XX century in the socio-cultural context of the era. K.: Avtohraf [in Ukrainian].
Khay, M. J. (2013 Kobza phenomenon in the literary works of Taras Shevchenko. Etnoorhanofonichnyy context. Slov"yans'kyy svit: zb. nauk. pr., 11, 94-114. K.: IMFE im. M. T. Ryl's'koho NAN Ukrayiny [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.