Theoretical research and development of bandura playing in the XIX -early XX century
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148216Keywords:
kobzarstvo, bandura performance, folklore, professionalism, bandura performerAbstract
The purpose of the study is retrospective historical and theoretical scientific studies and of the bandura performance as such in the XIX - early XX century. The methodology consists in applying the general principle of objectivity of scientific, historical, logical, analytical and cultural methods for the analysis and systematization of theoretical generalizations about the bandura performance formation and determining socio-cultural and artistic prerequisites of the development of a new model of bandura-concert performer. Scientific novelty lies in the integrated consideration of theoretical principles and cultural phenomena of the development of bandura performance, which appears as an integral artistic and musical phenomenon in its development evolution in the XIX - early XX century. Conclusions. The research has found that early theoretical studies of bandura (Kobzar) performance were carried out within the folkloristic and ethnographic studies of Ukrainian folk culture. It has proved that under the influence of the creative elite and intellectuals the process of kobza and bandura performance entrance into the concert stage began. It further contributed to the professionalization of performance.
References
Беценко Т. П. Феноменологічна природа словесно-образної організації українських народних дум / Беценко Т. П. //Лінгвістичні дослідження: зб. наук. праць ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. - 2014. - Вип. 37. - С. 122-29.
Бобечко О. Ю. Місце і роль мистецької діяльності Лесі Українки в розвитку бандурного мистецтва в Україні / Бобечко О. Ю. // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. - 2014. - Випуск 20 (т.2). - С.243-247.
Габрук А. До питання професіоналізму в українській кобзарсько-лірницькій традиції / Габрук А. // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. - 2007. - Вип. 7. - С.15-21.
Грица С. Думи в синтезі слова, музики та виконавства // Українські народні думи. У 5 т. Т. 1. Думи раннього козацького періоду / [за заг. ред. М. К. Дмитренка, С. Й. Грици ; відп. ред. Г. А. Скрипник]. - К. : ІМФЕ НАН України, 2009. - С.33-118.
Грица С. Фольклор у просторі та часі / Грица С. - Тернопіль: Астон, 2000. - 228 с.
Дмитренко М. К. Українська фольклористика другої половини XIX століття: методологічний дискурс: автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.07 / М. К. Дмитренко ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - К., 2006. - 36 с.
Єременко О. В. Історичні і літературні параметри кобзарства як культурологічного феномена: Шевче- нкова інтерпретація / О.В.Єременко // Київ і кияни у соціокультурному просторі XIX—XXI століть: Шевченкознавчий дискурс (до 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка) : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., 29 трав. 2014 р., м. Київ. - К., 2014. - С. 142-148.
Зінків І. Бандурна творчість Гната Хоткевича: між традицією і модернізмом / І. Зінків // Педагогічна освіта: теорія і практика. - 2012. - Вип. 12. - С. 337-342.
Квітка К. Професіональні народні співці й музиканти на Україні: Програма для досліду їх діяльності й побуту. - К.: Друк. У. А. Н., 1924. - 114 с. / Квітка К. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://elib.nplu.org/view.html?&id=188.
Людкевич С. Відродження бандури / Людкевич С. // Дослідження, статті, рецензії, виступи. - Львів: Дивосвіт, 2000. - Т.2. - С.182-184.
Колесса Ф. М. Мелодії українських народних дум / Колесса Ф. М. - К: Наукова думка, 1969. - 598 с.
Мацієвська В. Розвиток ідей Климента Квітки у сучасній комплексно-апробаційній та когнитивній методиці дослідження інструментальної музичної традиції / Мацієвська В. // Проблеми етномузикології. - 2014. - Вип. 9. - С. 218- 225.
Мороз В. С. Д. І. Яворницький і кобзарі / Мороз В. С. // Наддніпрянська Україна: історичні процеси, події, постаті. - 2010. - Вип. 8. - С.82- 89.
Морозевич Н. В. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності: автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 / Н. В. Морозевич; Одес. держ муз. акад. ім. А. В. Непланової. - Одеса, 2003. - 16 с.
Різник О. Кобзарське мистецтво у світі культурологічної прогностики /Різник О. // Матеріали наук. практ. конференції «Кобзарсько-лірницькі традиції та їх сучасний розвиток». - К., 1994. - С. 21- 23.
Ржевська М. На зламі часів. Музика Наддніпрянської України першої третини XX століття у соціокультурному контексті епохи: монографія /Ржевська М. - К.: Автограф, 2005. - 325 с.
Хай М. Й. Феномен кобзарства в літературній творчості Тараса Шевченка. Етноорганофонічний контекст / Хай М. Й. // Слов'янський світ: зб. наук. пр. - К: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2013. - Вип. 11. - С. 94-114.
Betsenko, T. (2011). Nature improvisational creation doom folk texts (linguistic aspects). Narodna tvorchist' ta etnolohiya, 6, 13-22 [in Ukrainian].
Bobechko, O.Y. (2014). Place and role of art in the development of Lesya Ukrainian bandura art in Ukraine. Ukrayins'ka kul'tura: mynule, suchasne, shlyakhy rozvytku, 20, 243-247 [in Ukrainian].
Habruk, A. (2007). Question of professionalism in the Ukrainian tradition kobza-lirnytskiy. Ukrayins'ke mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennya, retsenziyi, 7, 15-21 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2009 Thinking in the synthesis of words, music and performance. Ukrainian folk ballads. In 5 t. T1. Thinking young Cossack period, (pp. C.33-118). K. : IMFE NAN Ukrayiny [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2000). Folklore in space and time. Ternopil: Aston [in Ukrainian].
Dmitrenko, M.K. (2006). Ukrainian folklore second half of the nineteenth century: the methodological discourse. Extended abstract of candidate's thesis. K. [in Ukrainian].
Eremenko, O. (2014 Historical and literary settings kobza a cultural phenomenon: Shevchenko interpretation. Kyyiv i kyyany u sotsiokul'turnomu prostori KhIKh—KhKhI stolit': Shevchenkoznavchyy dyskurs (do 200-richchya vid dnya narodzhennya Tarasa Shevchenka) : mater. Vseukr. nauk.-prakt. konf., 29 trav. 2014 r., m. Kyiv, (pp. 142-148). Kyiv [in Ukrainian].
Zinkiv, I. (2012). Bandura work Gnat Khotkevych: between tradition and modernity. Pedahohichna osvita: teoriya i praktyka, 12, 337-342 [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1924). Professional singers and folk musicians in Ukraine: The experiment for their work and life. K.: Druk. U. A. N. Retrieved from http://elib.nplu.org/view.html?&id=188. [in Ukrainian].
Lyudkevych, S. (2000). Doslidzhennya, statti, retsenziyi, vystupy, 2, 182-184. L'viv: Dyvosvit [in Ukrainian].
Kolessa, F. (1969). Melodies of Ukrainian folk thoughts. K.: Naukova dumka [in Ukrainian].
Matsiyevska, W. (2014). Clement development ideas Flowers in modern complex-approbation and cognitive research methods of instrumental musical tradition. Problemy etnomuzykolohiyi, 9, 218- 225 [in Ukrainian].
Moroz, V.S. (2010). D.I. Yavornytsky and minstrels. Naddnipryans'ka Ukrayina: istorychni protsesy, podiyi, postati, 8, 82- 89 [in Ukrainian].
Morozevich, N.V. (2010). Bandura art as a cultural heritage of our time: Extended abstract of candidate's thesis. Odesa [in Ukrainian].
Riznik, O. (1994 Cossack art world cultural prognostics. Materialy nauk. prakt. konferentsiyi «Kobzars'ko- lirnyts'ki tradytsiyi ta yikh suchasnyy rozvytok, (pp. 21- 23) [in Ukrainian].
Rzhevska, M. (2005). At the turn times. Music Dnieper Ukraine in the first third of the XX century in the socio-cultural context of the era. K.: Avtohraf [in Ukrainian].
Khay, M. J. (2013 Kobza phenomenon in the literary works of Taras Shevchenko. Etnoorhanofonichnyy context. Slov"yans'kyy svit: zb. nauk. pr., 11, 94-114. K.: IMFE im. M. T. Ryl's'koho NAN Ukrayiny [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).