ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ КЕРАМОПЛАСТИКИ ВХІДНИХ ГРУП ЖИТЛОВИХ БУДИНКІВ ПІВНІЧНО-БРОВАРСЬКОГО МАСИВУ М. КИЄВА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222410Ключові слова:
Україна, ХХ століття, екстер’єрна керамопластика, плитка, розпис, полива, емаль, орнамент, Н. Федорова, Г. Шарай.Анотація
Мета дослідження. У статті проаналізовано художні особливості керамічного оформлення окремих частин вхідних груп багатоповерхових будинків в експериментальній забудові Лівого берега Києва 1970-1975-го рр. на прикладі вул. А. Солов’яненка (колишня О. Бойченка), 4, 6, 16 на Північно-Броварському масиві. Методологія дослідження. Комплексний підхід дослідження теми передбачив поєднання наступних наукових методів: аналітичного – для вивчення стану дослідження; системного – для опрацювання обраних пам’яток, архівних та літературних джерел; порівняльно-типологічного – для опису керамопластики та поділу її на групи; порівняльного аналізу – для атрибуції цих творів та віднайдення аналогій, визначення авторства та датування; мистецтвознавчого аналізу – для висвітлення художньо-стильових прикмет та окреслення певних стилістичних особливостей творів. Наукова новизна. Автором вперше введено до наукового обігу невелику групу творів екстер’єрної архітектурної кераміки київської Експериментальної майстерні, на чолі якої стояла Ніна Федорова. Висновки. Декор трьох будинків різниться за технікою і колоритом: поліхромний розпис і монохромний барельєф. Художньо-стилістичний та порівняльно-типологічний аналіз керамічних плиток, архівні та літературні джерела дозволили визначити авторство художників Н. Федорової та Г. Шарай. Поліхромна розписна керамопластика в оздобленні двох перших будинків (Н. Федорова) – це новаторське поєднання полив та збірчастих емалей, відмова від колористичної поліфонії та графічно-декоративна прокресленність деталей. Фіто- та орнітоморфні мотиви у композиціях подекуди поєднано з абстрактними формами, зокрема крапками, колами, кривульками, спіралями тощо. Дрібно і крупнофігурні композиції – це своєрідна стилізація під українське народне мистецтво, відродження традицій якого було творчим кредо майстерні. Окрім того, в окремих образах виявлено вплив іконографії та стилістики середньовічного мистецтва Ірану. Варіантна монохромна барельєфна керамопластика, що використана в декорі третього будинку (Г. Шарай), має контурне світлотіньове моделювання. У побудові орнаментальних композицій вхідних груп використано модульну сітку. Криволінійні спіралеподібні мотиви знаходять аналогії у творах мистецтва доби бронзи та сарматського часу, з археологічних розкопок на теренах України; квітковий орнамент має окремі запозичення з середньовічного різьблення по каменю в архітектурі Грузії.Посилання
Exhibition of ceramics and fabrics. (1971). USSR State Construction Committee, State Committee for Public Construction and Architecture, KyivZNDIEP. Comp. by V. Orlov. Kyiv: Reklama [in Ukrainian].
Ivashkiv, H. (2007). Decor of Ukrainian folk ceramics of the 16th – first half of the 20th centuries. Lviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. (2008). History of Ukrainian Embroidery. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Krutenko, N. (1993). Do not look for plates in that workshop. Zhinka, no. 2, pp. 11–13 [in Ukrainian].
Lebedeva, V. (1969). Monumentalists of Кyiv. Iskusstvo. no. 7, pp. 10–17 [in Russian].
Mitrofanov, K. (1967). Modern monumental and decorative ceramics. Leningrad – Moskva: Iskusstvo [in Russian].
Musienko, P. (1953). Ceramics in architecture and construction: (Methods of decorating ceramic products). Kyiv: Izd-vo Akademii arxitektury Ukrainskoj SSR [in Russian].
Naiden, O. (1989). Ornament of Ukrainian folk painting / AN URSR. Instytut mystetstvoznavstva, folkloru ta etnohrafii im. M. T. Rylskoho. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Symonenko, O. (2008). The art of the Sarmatians of the Northern Black Sea region. History of Ukrainian art. H. Skrypnyk, R. Mykhailova, R. Zabashta (Ed.). Art of primitive times and the ancient world. (Vol. 1). Kyiv: IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Fedorova, N. (1993). Three schools. Ukraina. Nauka i kultura, issue 26–27, pp. 337–352 [in Ukrainian].
Chehusova, Z. (1986). Search for new forms in modern monumental and decorative ceramics of Ukraine. Obrazotvorche mystetstvo, no. 5, pp. 24–27 [in Ukrainian].
Scherbak, V. (1969). Developing traditions. Narodna tvorchist ta etnohrafiia, no. 6, pp. 35–41 [in Ukrainian].
Scherbak, V. (1974). Contemporary Ukrainian majolica. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Album with individual and group photos of N. Fedorova and her works. TsDAMLM Ukrainy (Tsentr. derzh. arkhiv-muzei liter. i myst. Ukrainy). F. 1113. Op. 1. Od. zb. 144. Ark. 1–172 [in Russian].
Drawings of facade decorative ceramic tiles. TsDAMLM Ukrainy (Tsentr. derzh. arkhiv-muzei liter. i myst. Ukrainy). F. 1113. Op. 1. Od. zb. 3. Ark. 1–10 [in Russian].
Materials of the master of artistic ceramics G. Sharay and about her / autobiography, articles, statements, characteristics, poems, catalogs of exhibitions, photographs – personal, group and her works. TsDAMLM Ukrainy (Tsentr. derzh. arkhiv-muzei liter. i myst. Ukrainy). F. 1113. Op. 1. Od. zb. 91. Ark. 1–97 [in Ukrainian, Russian].
Fedorova, N. Photos. Archive of N. Fedorova. NMUNDM (Nats. muzei ukr. narodnoho dek. myst.) [in Ukrainian, Russian].
St. Nicholas Wet and Tikhvin Churches of Yaroslavl – Russian patterned. (2013). Livejournal. Retrieved from: https://vita-colorata.livejournal.com/509053.html. Date of access: in 18.05.2020 [in Russian].
Nikortsminda – the Cathedral in Racha, a famous monument of ancient Georgian architecture (XI century). (2013). LiveJournal. Retrieved from: https://qetevan.l ivejournal.com/242738.html. Date of access: in 18.05.2020 [in Russian].
Bowl with Stylized Bird, 11th century. The Metropolitan Museum of Art, New York. Retrieved from: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/451198. Date of access: in 18.05.2020 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.