The modern choral music a cappella: tolerance of stylistic directions

Authors

  • Elena Batovska

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148203

Keywords:

a cappella academic choral music, style, stylistic direction, tolerance, dialogue

Abstract

The purpose of the research is to identify the key trends in stylistic panorama of choral a cappella works of the late twentieth century. This article is devoted to the development of choral music a cappella in the East-Slavic countries (including Ukraine and Belarus). Among the major trends of contemporary choral singing there is a distinguishing phenomenon of tolerance of stylistic directions as a way to restore the genre image of choral works. The object of the study is choral music a cappella (academic direction). The subject of the research is figurative style guidelines of Belarusian and Ukrainian choral music a cappella. The methodological basis. In this study, we used analytical and comparative research methods and systematic approach. The latter enables to identify the place and role of certain components of choral music based on the single criterion - principle of simulation underlying music creation. The comparative method helps to make conclusions on the directions of choral music style development. Scientific novelty © Батовська О. M., 2016 of the proposed article consists in the fact that the study of choral works of a cappella composers of the last quarter of the

XX - beginning of the XXI century in terms of identifying style simulation makes it possible to take into account the ratio of a new and traditional, individual and universal, in other words personal interpretation of the natural phenomena specific to the artistic canon. Conclusions. Summarizing the mentioned above information, we have made such conclusions. In modern modern East-Slavic countries a cappella choral music is one of the most difficult and controversial chapters of art history. Among the least studied problems a special place is occupied by the issues of the stylistic appearance of modern choral music a cappella. Contemporary a cappella choral music is characterized firstly by the individual

composer's interpretation of the music modes of different artistic eras, secondly, by the stylistic direction tolerance. A

particular sign of contemporary choral music is the dialogue that aims at combining different styles and understanding of diversity.


Author Biography

Elena Batovska

ɚssistant professor of choral conducting department of Kharkov National University of Arts of I.P. Kotlyarevskiy, candidate of Art History

References

Батовська О. Трансформація жанру «дума» в сучасній композиторській творчості (на прикладі «Косив батько жито» В. Мужчиля) / О.М. Батовська // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка: зб. наук. пр./ Луганський державний ін.-т культури і мистецтв. - Вип. 27-28. - Луганськ: Вид-во ЛДАКМ, 2014. - С. 11-21.

Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса / М.М. Бахтин. 2-е изд. М.: Худож. лит., 1990. 543 с.

Батюк И. Современная хоровая музыка : теория и исполнение : учебное пособие // И.Батюк. - Лань, 2015. - 211 с.

Бенч-Шокало О. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції: навч. посібник / О. Бенч-Шокало. К.: Ред. журн. «Український світ», 2002. 440 с.

Бочкарева О. Интонационная природа музыкально-педагогического диалога / О.В.Бочкарева // Ярославский педагогический вестник. - Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского, 2004. №3 (40). - С. 123-130.

Григорьева Г. Стилевые проблемы русской советской музыки второй половины XX века / Г. В. Григорьева. - М. : Советский композитор, 1989. - 208 с.

Европейская музыка академической традиции: сущность, истоки, современное состояние (на примере творчества композиторов России и Беларуси) / Т.Г. Мдивани [и др.]; Нац. акад. наук Беларуси. Минск: Бе- ларуская навука, 2014. 377 с.

Камінський В. Категорія оригінальності в сучасній композиторській творчості / В.Є. Камінський // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА ім. А.В. Нежданової : [зб. наук. праць / гол. ред. О.В. Сокол]. - Одеса : Друкарський дім, 2011. - Вип. 14. С. 28-36.

Катрич О. Стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти) : дослідження / О. Катрич. - Дрогобич : Відродження, 2000. - 100 с.

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури XIX - XX ст. / Л. Кияновська. - Тернопіль : Астон, 2000. - 339 с.

Коханик І. Музичний твір: взаємодія стабільного і мобільного в аспекті стилю // Музичний твір: проблема розуміння: Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. - Вип. 20. - Київ, 2002. - С. 44-51.

Лащенко А. Хоровая культура: аспекты изучения и развития / А.П. Лащенко. - Киев: Муз. Україна, 1989. - 136 с.

Михайлов М. Стиль в музыке: Исследование / Михайлов М. - Ленинград: Музыка, 1981. - 262 с.

Москаленко В. Творчий аспект музичного стилю /Москаленко В. // Київське музикознавство. - Київ, 1998. - Вип. 1. - С.87-93.

Мужчиль В. «Косив батько жито» - дума для мішаного хору /Мужчиль В. - Харків, 1985. - Рукопис.

Мужчиль В. «Щедрик. Хорова притча» для мішаного хору /Мужчиль В. Харків: Print House, 2015. - 24 с.

Мусатов В. Пушкинская традиция в русской поэзии первой половины XX века / В.В. Мусатов. - М. : Издательский центр Российского гос. гуманитарного университета (РГГУ), 1998. - 485 с.

Мусатов В. Художественные традиции в современной поэзии : Учеб. пос. / В.В. Мусатов. - Иваново : Иван. гос. ун-т,1981. - 88 с.

Надо знать [Электронный ресурс.] - Режим доступа: http://nado.znate.ru/%D0%94%D1%83%D0%BC%D0%B0#link7.

Назайкинский Е. Стиль и жанр в музыке : уч. пособ. для студ. высш. учеб. заведений] / Е. В. Назай- кинский. - М. : Владос. - 2003. - 248 с.

Николаев А. Основы литературоведения: учебное пособие для студентов филологических специальностей. / А.И. Николаев. - Иваново: ЛИСТОС, 2011. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.listos.biz.

Batovsjka, O. (2014). Transformacija zhanru duma v suchasnij kompozytorsjkij tvorchosti (na prykladi «Kosyv batjko zhyto» V. Muzhchylja). Problemy suchasnosti: mystectvo, kuljtura, pedaghoghika: zb. nauk. pr. Lughansjkyj derzhavnyj in.-t kuljtury i mystectv, 27-28, 11-21 [in Ukrainian].

Batyuk, I. (2015). Sovremennaya khorovaya muzyka : teoriya i ispolnenie. Lan, 2015 [in Russian].

Bakhtin, M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa. M.: Khudozh [in Russian].

Bench-Shokalo, O. (2002). Ukrajinsjkyj khorovyj spiv. Aktualizacija zvychajevoji tradyciji. K.: Red. zhurn.

«Ukrajinsjkyj svit» [in Ukrainian].

Bochkareva, O. (2004). Intonatsionnaya priroda muzykalno-pedagogicheskogo dialoga. Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik, 3, 123 - 130 [in Russian].

Grigoreva, G. (1989). Stilevye problemy russkoy sovetskoy muzyki vtoroy poloviny XX veka. M. : Sovetskiy kompozitor [in Russian].

Kaminskiy, V. (2011). Kategoriya originalnosti v suchasnii kompozitorskii tvorchosti. Muzichne mistectvo і kultura. Naukovii visnik ODMA im. A.V. Nejdanovoi', 14, 28-36 [in Ukrainian].

Katrych, O. (2000). Stylj muzykanta-vykonavcja (teoretychni ta estetychni aspekty). Droghobych : Vidrodzhennja [in Ukrainian].

Kyjanovsjka, L. (2000). Styljova evoljucija ghalycjkoji muzychnoji kuljtury KhIKh. Ternopilj : Aston [in Ukrainian].

Kokhanyk, I. (2002). Muzychnyj tvir: vzajemodija stabiljnogho i mobiljnogho v aspekti stylju. Muzychnyj tvir: problema rozuminnja: Naukovyj visnyk Nacionaljnoji muzychnoji akademiji Ukrajiny im. P.I. Chajkovsjkogho, 20, 44-51 [in Ukrainian].

Lashchenko, A. (1989). Khorovaya kultura: aspekty izucheniya i razvitiya. Kiev: Muz. Ukrai'na [in Russian].

Mdivani, T. (2014). Yevropeyskaya muzyka akademicheskoy traditsii: sushchnost, istoki, sovremennoe sostoyanie (na primere tvorchestva kompozitorov Rossii i Belarusi). Nats. akad. nauk Belarusi. Minsk: Belaruskaya navuka [in Russian].

Mikhaylov, M. (1981). Stil v muzyke. Leningrad: Muzyka [in Russian].

Moskalenko, V. (1998). Tvorchiy aspekt muzichnogo stilyu. Kiivske muzikoznavstvo, 1, 87-93 [in Russian].

Muzhchil, V. (1985). «Kosiv batko zhito» duma dlya mishanogo khoru. Kharkiv [in Ukrainian].

Muzhchil, V. (2015). «Shchedrik. Khorova pritcha» dlya mishanogo khoru. Kharkiv: Print House [in Ukrainian].

Musatov, V. (1998). Pushkinskaya traditsiya v russkoy poezii pervoy poloviny XX veka. M.: Izdatelskiy tsentr Rossiyskogo gos. gumanitarnogo universiteta (RGGU) [in Russian].

Musatov, V. (1981). Khudozhestvennye traditsii v sovremennoy poezii. Ucheb. pos. Ivanovo: Ivan. gos. un-t [in Russian].

Nado znat. Internet-resurs. Rezhim dostupu: http://nado.znate.ru/%D0%94%D1%83%D0%BC%D0%B0 #link7 [in Russian].

Nazaykinskiy, Ye. (2003). Stil i zhanr v muzyke. M. : Vlados [in Russian].

Nikolaev A. (2011). Osnovi literaturovedeniya_ uchebnoe posobie dlya studentov filologicheskih specialnostei. Retrieved from http://www.listos.biz [in Russian].