СУЧАСНА ХОРОВА МУЗИКА A CAPPELLA: ТОЛЕРАНТНІСТЬ СТИЛЬОВИХ НАПРЯМІВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148203Ключові слова:
академічна хорова музика a cappella, діалог, стиль, стильове спрямування, толерантністьАнотація
Мета роботи - виявити провідні тенденції у стильовій панорамі сучасної хорової творчості a cappella у східнослав'янських країнах (зокрема, Україні і Білорусії). Серед провідних тенденцій сучасного хорового мистецтва відзначається явище толерантності стильових напрямів як одного зі способів оновлення жанрового вигляду творів. Методологія дослідження полягає в застосуванні системного та порівняльного методів. Системний підхід дає змогу визначити місце і роль окремих компонентів хорової музики на базі єдиного критерію принципу моделювання, покладеного в основу музичної творчості. Звернення до порівняльного методу дослідження дає змогу зробити висновки про напрямки стильового розвитку хорової музики. Наукова новизна запропонованої статті полягає у тому, що вивчення хорових творів a cappella композиторів останньої чверті XX - початку XXI ст. з точки зору виявлення стильового моделювання дає можливість врахувати співвідношення нового і традиційного, індивідуального і загального, тобто особистого заломлення закономірних явищ, властивих художньому канону. Висновки. Сучасна хорова музика a cappella характеризується, по-перше, індивідуальним композиторським заломленням музичних модусів різних художніх епох, по-друге, толерантністю стильових напрямів. Особливою прикметою сучасної хорової музики є діалог, спрямований реабілітацією смислів, поєднання різноманітних стилів і осмислення різноманітного.
Посилання
Батовська О. Трансформація жанру «дума» в сучасній композиторській творчості (на прикладі «Косив батько жито» В. Мужчиля) / О.М. Батовська // Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка: зб. наук. пр./ Луганський державний ін.-т культури і мистецтв. - Вип. 27-28. - Луганськ: Вид-во ЛДАКМ, 2014. - С. 11-21.
Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса / М.М. Бахтин. 2-е изд. М.: Худож. лит., 1990. 543 с.
Батюк И. Современная хоровая музыка : теория и исполнение : учебное пособие // И.Батюк. - Лань, 2015. - 211 с.
Бенч-Шокало О. Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції: навч. посібник / О. Бенч-Шокало. К.: Ред. журн. «Український світ», 2002. 440 с.
Бочкарева О. Интонационная природа музыкально-педагогического диалога / О.В.Бочкарева // Ярославский педагогический вестник. - Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского, 2004. №3 (40). - С. 123-130.
Григорьева Г. Стилевые проблемы русской советской музыки второй половины XX века / Г. В. Григорьева. - М. : Советский композитор, 1989. - 208 с.
Европейская музыка академической традиции: сущность, истоки, современное состояние (на примере творчества композиторов России и Беларуси) / Т.Г. Мдивани [и др.]; Нац. акад. наук Беларуси. Минск: Бе- ларуская навука, 2014. 377 с.
Камінський В. Категорія оригінальності в сучасній композиторській творчості / В.Є. Камінський // Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОДМА ім. А.В. Нежданової : [зб. наук. праць / гол. ред. О.В. Сокол]. - Одеса : Друкарський дім, 2011. - Вип. 14. С. 28-36.
Катрич О. Стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти) : дослідження / О. Катрич. - Дрогобич : Відродження, 2000. - 100 с.
Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури XIX - XX ст. / Л. Кияновська. - Тернопіль : Астон, 2000. - 339 с.
Коханик І. Музичний твір: взаємодія стабільного і мобільного в аспекті стилю // Музичний твір: проблема розуміння: Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. - Вип. 20. - Київ, 2002. - С. 44-51.
Лащенко А. Хоровая культура: аспекты изучения и развития / А.П. Лащенко. - Киев: Муз. Україна, 1989. - 136 с.
Михайлов М. Стиль в музыке: Исследование / Михайлов М. - Ленинград: Музыка, 1981. - 262 с.
Москаленко В. Творчий аспект музичного стилю /Москаленко В. // Київське музикознавство. - Київ, 1998. - Вип. 1. - С.87-93.
Мужчиль В. «Косив батько жито» - дума для мішаного хору /Мужчиль В. - Харків, 1985. - Рукопис.
Мужчиль В. «Щедрик. Хорова притча» для мішаного хору /Мужчиль В. Харків: Print House, 2015. - 24 с.
Мусатов В. Пушкинская традиция в русской поэзии первой половины XX века / В.В. Мусатов. - М. : Издательский центр Российского гос. гуманитарного университета (РГГУ), 1998. - 485 с.
Мусатов В. Художественные традиции в современной поэзии : Учеб. пос. / В.В. Мусатов. - Иваново : Иван. гос. ун-т,1981. - 88 с.
Надо знать [Электронный ресурс.] - Режим доступа: http://nado.znate.ru/%D0%94%D1%83%D0%BC%D0%B0#link7.
Назайкинский Е. Стиль и жанр в музыке : уч. пособ. для студ. высш. учеб. заведений] / Е. В. Назай- кинский. - М. : Владос. - 2003. - 248 с.
Николаев А. Основы литературоведения: учебное пособие для студентов филологических специальностей. / А.И. Николаев. - Иваново: ЛИСТОС, 2011. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.listos.biz.
Batovsjka, O. (2014). Transformacija zhanru duma v suchasnij kompozytorsjkij tvorchosti (na prykladi «Kosyv batjko zhyto» V. Muzhchylja). Problemy suchasnosti: mystectvo, kuljtura, pedaghoghika: zb. nauk. pr. Lughansjkyj derzhavnyj in.-t kuljtury i mystectv, 27-28, 11-21 [in Ukrainian].
Batyuk, I. (2015). Sovremennaya khorovaya muzyka : teoriya i ispolnenie. Lan, 2015 [in Russian].
Bakhtin, M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa. M.: Khudozh [in Russian].
Bench-Shokalo, O. (2002). Ukrajinsjkyj khorovyj spiv. Aktualizacija zvychajevoji tradyciji. K.: Red. zhurn.
«Ukrajinsjkyj svit» [in Ukrainian].
Bochkareva, O. (2004). Intonatsionnaya priroda muzykalno-pedagogicheskogo dialoga. Yaroslavskii pedagogicheskii vestnik, 3, 123 - 130 [in Russian].
Grigoreva, G. (1989). Stilevye problemy russkoy sovetskoy muzyki vtoroy poloviny XX veka. M. : Sovetskiy kompozitor [in Russian].
Kaminskiy, V. (2011). Kategoriya originalnosti v suchasnii kompozitorskii tvorchosti. Muzichne mistectvo і kultura. Naukovii visnik ODMA im. A.V. Nejdanovoi', 14, 28-36 [in Ukrainian].
Katrych, O. (2000). Stylj muzykanta-vykonavcja (teoretychni ta estetychni aspekty). Droghobych : Vidrodzhennja [in Ukrainian].
Kyjanovsjka, L. (2000). Styljova evoljucija ghalycjkoji muzychnoji kuljtury KhIKh. Ternopilj : Aston [in Ukrainian].
Kokhanyk, I. (2002). Muzychnyj tvir: vzajemodija stabiljnogho i mobiljnogho v aspekti stylju. Muzychnyj tvir: problema rozuminnja: Naukovyj visnyk Nacionaljnoji muzychnoji akademiji Ukrajiny im. P.I. Chajkovsjkogho, 20, 44-51 [in Ukrainian].
Lashchenko, A. (1989). Khorovaya kultura: aspekty izucheniya i razvitiya. Kiev: Muz. Ukrai'na [in Russian].
Mdivani, T. (2014). Yevropeyskaya muzyka akademicheskoy traditsii: sushchnost, istoki, sovremennoe sostoyanie (na primere tvorchestva kompozitorov Rossii i Belarusi). Nats. akad. nauk Belarusi. Minsk: Belaruskaya navuka [in Russian].
Mikhaylov, M. (1981). Stil v muzyke. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Moskalenko, V. (1998). Tvorchiy aspekt muzichnogo stilyu. Kiivske muzikoznavstvo, 1, 87-93 [in Russian].
Muzhchil, V. (1985). «Kosiv batko zhito» duma dlya mishanogo khoru. Kharkiv [in Ukrainian].
Muzhchil, V. (2015). «Shchedrik. Khorova pritcha» dlya mishanogo khoru. Kharkiv: Print House [in Ukrainian].
Musatov, V. (1998). Pushkinskaya traditsiya v russkoy poezii pervoy poloviny XX veka. M.: Izdatelskiy tsentr Rossiyskogo gos. gumanitarnogo universiteta (RGGU) [in Russian].
Musatov, V. (1981). Khudozhestvennye traditsii v sovremennoy poezii. Ucheb. pos. Ivanovo: Ivan. gos. un-t [in Russian].
Nado znat. Internet-resurs. Rezhim dostupu: http://nado.znate.ru/%D0%94%D1%83%D0%BC%D0%B0 #link7 [in Russian].
Nazaykinskiy, Ye. (2003). Stil i zhanr v muzyke. M. : Vlados [in Russian].
Nikolaev A. (2011). Osnovi literaturovedeniya_ uchebnoe posobie dlya studentov filologicheskih specialnostei. Retrieved from http://www.listos.biz [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.