Interpretation of Latin liturgical tradition genres by the contemporary Odessa composers

Authors

  • Olena Statsenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148218

Keywords:

Odessa school of composers, Catholic liturgical genres, Mass, Requiem, postmodernism

Abstract

The purpose of the research is to systematize information about the works of Odessa composers of the second half of the XXth - beginning of the XXIst century, who appealed to the Catholic liturgical genres and characterization of masses by A. Tomlionova and O. Poliovy, representative of the demonstration of approaches to the interpretation of genres of Catholic liturgical tradition by contemporary representatives of Odessa school of composition. Methodology of research is the use of historical, cultural and analytical methods. This approach allows to highlight some figures of Odessa school of composition as representatives of Ukrainian cultural space, which is multidenominational and open for experiments concerning the interpretation of genres of Catholic liturgical tradition. The scientific novelty of the research is to highlight the tradition of interpretation of Catholic Church genres by artists of Odessa school of composers from the middle of the twentieth century to nowadays. For the first time ever the paper studies «Solemn Mass» by O. Poliovy and offered a new view on the mass by A. Tomlionova in the context of the musical culture of postmodernism. Conclusions. Considering the creative achievements of the contemporary composers of Odessa school, it is worth noting their constant interest to the genres of Latin liturgical tradition. Special aspects of their interpretation consists in a free approach to the liturgical texts, from which a composer, according to the plan, selects fragments that serve as signs only indicating the tradition, but not subordinate to it as the works were conceived not as liturgical but the concert ones. Such approach is due to the specific postmodern thinking, and peculiarities of the religious map of Ukraine with prevalence of Orthodox denomination, according to which the majority of Ukrainian artists are bystanders of Catholic tradition, but not its representatives. In the works of Ukrainian composers, there is also a tendency to preserve the Orthodox identity while applying to the Catholic liturgical genres through stylistic allusions to the Orthodox music and focus on the prominent world masterpieces of the Catholic music, which reflect this tradition.


Author Biography

Olena Statsenko

post-graduate student of the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts, drama artist of Chernihiv Shevchenko Regional Academic Ukrainian Music and Drama Theatre

References

Афоніна О. С. Сучасна українська музика у вимірах європоцентризму : монографія / О. С. Афоніна. К. : НАКККіМ, 2012. - 164 с.

Білодід A. «Stabat Mater» І. Щербакова: особливості жанрової інтерпретації / А. Білодід // Музичне мистецтво: традиції і сучасність : 36. статей за результатами VII Міжвуз. наук.-практ. студ. конф., 21-22 листопада 2013 р. - Дніпропетровськ : Дніпр. консерв. ім. М. Глінки, 2014. - С. 102-106.

Бородавкін C. Хорові концерти Олега Польового / C. Бородавкін // Студії мистецтвознавчі: Театр. Музика. Кіно. - К. : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2015. - Число 1 (49). - С. 87-95.

Вербицька-Шокот І. В. Жанр реквієму в хоровій творчості українських композиторів порубіжжя тисячоліть: автореф. на здобуття наук. ступеня канд. мист. : спец 17.00.03 «Музичне мистецтво» / І. В. Вербицька - Шокот. - X. : ХДУМ ім. І. Котляревського, 2007. - 20 с.

Дедовский А. А. Историко-типологические особенности жанра missa brevis / А. А. Дедовский // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. - Тамбов : Грамота, 2012. - № 12 (26): в 3 ч. - Ч. I. - С. 141-144.

Кунцлер М. Літургія Церкви / Міхаель Кунцлер : [пер. з нім. монахині Софії]. - Львів : Свічадо, 2001. 616 с. - (Серія «Аматека. Підручники богослов’я»).

Мануляк О. М. Сакральна творчість львівських композиторів кінця XX - поч. XXI ст. у контексті провідних тенденцій розвитку сучасної української релігійної музики : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мист. : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво» / О. М. Мануляк. - Львів, 2009. - 20 с.

Месса для Одессы [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://odessit.in.ua/press- review/Sobitiya/16158586809/

Розенберг P. M. Одесская композиторская школа : монография / P. М. Розенберг. - О. : Одес. нац. муз. акад. им. А. В. Неждановой, 2013. - 327 с.

Afonina, O. (2012). Contemporary Ukrainian music in the measurements of Europocentrism. Kyiv : NAKKKiM [in Ukrainian].

Bilodid, A. (2014). «Stabat Mater» by I. Shcherbakov: peculiarities of genre interpretation. Music Art: traditions and modernity: Proceedings of the 7th Interinstitutional Scientific and Practical Student Conference, (pp. 102106). Dnipropetrovsk : Dnipropetrovsk Conservatory M. Glinka named [in Ukrainian].

Borodavkin, S. (2015). Choral concerts of Oleh Poliovy. Studiyi mystetstvoznavchi: Teatr. Muzyka. Kino, 1 (49), 87-95 [in Ukrainian].

Verbytska-Shoko, I. V. (2007). Genre of Requiem in choral works of Ukrainian composers on the border of millennia. Extended abstract of candidate's thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Ledovsky, A. A. (2012). Historical and typological features of the genre missa brevis. Istoricheskiye, philosophskiye, politicheskiye i juridicheskiye nauki, kulturologia i iskusstvovedeniye. Voprosy teorii i praktiki. Tambov : Gramota, 12, 141-144 [in Russian].

Kunzler, M. (2001). Liturgy of the Church. Lviv : Svichado [in Ukrainian].

Manulyak, O. M. (2009). Sacred works of Lviv composers of the late XX - early XXI centuries in the context of key trends of contemporary Ukrainian religious music. Extended abstract of candidate's thesis. Lviv [in Ukrainian].

Missa for Odessa. (2010). Retrieved from http://odessit.in.ua/press-review/Sobitiya/16158586809/ [in Russian].

Rosenberg, R. M. (2013). Odessa school of composers. Odessa: The Odessa National Academy of Music A. V. Nezhdanova named [in Russian].