Тrends of the development of accordion performing art of Ukraine

Authors

  • Valeryi Marchenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148417

Keywords:

accordion, accordion art of Ukraine, repertoire and pop music performers

Abstract

The purpose of the work is to identify and to summarize trends in the development of the accordion performing art in Ukraine through the analysis of the work of national accordionists and bands. The research methodology is the use of system analysis and biographical method. Mentioned above methodological approach allows to research the creative work of leading Ukrainian accordionists and bands, to determine their contribution to the development of accordion music performance, and on this basis to identify trends in the development of the accordion performing art of Ukraine. Scientific novelty of the work is a detailed study of theoretical and practical achievements of the Ukrainian accordion school, analysis of their practical, creative and intellectual expertise, and definition of the role of local musicians and bands in the development of accordion performance. Conclusions. The leading trends of the development of the accordion performing art in Ukraine are the following: presence of professional-academic and pop-jazz directions; the active entry of accordion into chamber and instrumental area of music-making; intensive concert  and touring activities of the Ukrainian accordionists and groups, aimed at popularization of accordion art in Ukraine and in the world; artistic communication of Ukrainian performing musicians with their foreign colleagues; promoting the experience exchange and strong presence of accordion art of Ukraine in European cultural space and genre and stylistic diversity of the repertoire.


Author Biography

Valeryi Marchenko

Associate Professor of the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts


References

Басурманов А. Баянное и аккордеонное искусство / А Басурманов / Общ. ред. Н. Я. Чайкина. – М.: Кифара, 2003. – 540 с.

Десятерик Д. Дует "Астерия": революция на двоих / Д. Десятерик // День. – № 107. – 2003. – 24 июня.

Душний А. Львівська школа баянно-акордеонного мистецтва: довідник / А. Душний, Б. Пиц. – Дрогобич: Посвіт, 2010. – 216 с.

Іваницька Я. Homo ludens … у дуеті / Я. Іваницька // Дзеркало тижня. Україна. – № 23. – 2003. – 20 червня.

Коротыч В. Доигрался: Страницы жизни Яна Табачника / В. Коротыч. – К.: Мистецтво, 2005. – 208 с.

Мирек А. Гармоника: прошлое и настоящее / А. Мирек. – М.: Интерпракс, 1994. – 534 с.

Офіційний сайт дуету «Концертіно» / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://duetconcertino.at.ua/

Офіційний сайт Яна Табачника / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://yan-tabachnik.com.ua/

Семешко А. Баянно-акордеонне мистецтво України на зламі XX–XXI століть: довідник / А. Семешко. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009. – 244 с.

Сподаренко В. Дует акордеоністів "Концертіно": наук.-інф. вид. / В. Сподаренко. – Івано-Франківськ: Місто-НВ, 2010. – 24 с.

Табачник Я. Неуслышанные молитвы / Литературная запись М. Маслия / Я. Табачник. – Черновцы: Букрек, 2011. – 396 с.

Табачник Я. Без аплодисментів / Я. Табачник. – Черновцы: Букрек, 2015. – 256 с.

Черепанин М. Естрадний олімп акордеона: монографія / М. Черепанин, М. Булда. – Івано- Франківськ: Видавництво "Лілея-НВ", 2008. – 256 с.

Юсипей Р. Вільний злет. Кілька штрихів до портрета акордеоністки Євгенії Черказової / Р. Юсипей // Давидов М. Історія виконавства на народних інструментах. Українська академічна школа. – К.: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2005. – С. 318–320.

Basurmanov, A. (2003). Accordions art. N.Ya. Chaykin (Ed.). Mоskva: Kifara [in Russian].

Desyaterik, D. (2003). Duet "Asteriya": revolution on two. Den, 107. [in Ukrainian].

Dushniy, A., Pits, В. (2010). Lviv school of accordions art. Drogobich: Posvіt [in Ukrainian].

Ivanitska, Ya. (2003). Homo ludens … in a duet. Dzerkalo tizhnya. Ukrayina, 23. [in Ukrainian].

Korotyich, V. (2005). Finished badly: Pages of life of Jan Tabachnik. Kyiv: Mistetstvo [in Ukrainian].

Mirek, A. (1994). Accordion: the past and present. Mоskva: Interpraks [in Russian].

Ofitsiyniy sayt duetu "Kontsertіno". Retrieved from: http://duetconcertino.at.ua/ [in Ukrainian].

Ofitsіyniy sayt Yana Tabachnika. Retrieved from: http://yan-tabachnik.com.ua/ [in Ukrainian].

Semeshko, A. (2009). Accordions art of Ukraine on the fracture of XX – XXI of centuries. Ternopіl: Navchalna kniga – Bogdan [in Ukrainian].

Spodarenko, V. (2010). Duet of accordionists of "Koncertino". Ivano-Frankіvsk: Mіsto-NV [in Ukrainian].

Tabachnik, Ya. (2011). Unheard prayers. M. Masliy. Chernovtsyi: Bukrek [in Ukrainian].

Tabachnik, Ya. (2015). Without applauses. Chernovtsyi: Bukrek [in Ukrainian].

Cherepanin, M., & Bulda М. (2008). Vaudeville top of accordion. Ivano-Frankіvsk: Vidavnitstvo "Lіleya-NV" [in Ukrainian].

Yusipey, R. (2005). Free flight. A few strokes are to the portrait of a performer is on an accordion Yevheniya Cherkazova. Davidov, M, History of carrying out is on folk instruments. Ukrainian academic school. K.: NMAU im. P. I. Chaykovskogo [in Ukrainian].