ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ СИСТЕМНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОГО І СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСІВ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148215Ключові слова:
музичне виконання, процес, система, функція, структурно-функціональний аналіз, мислення, музично-виконавське мовленняАнотація
Мета роботи. Стаття презентує розробку нового методу системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу музично-виконавського процесу. Об'єктом дослідження є процес виконання музичних творів, який розглядається у дискурсі загальних принципів функціонування, структурної організації, суттєвих закономірностей таких музичних явищ, як функціональні процеси виконавського мислення і мовлення, якими забезпечується функціональний процес виконання. Методологія дослідження полягає у застосуванні системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу як інструменту теоретичного дослідження функціонального процесу музичного виконання. Зазначений методологічний підхід дає можливість проаналізувати операційну архітектоніку функціональної системи виконання музичного твору і її вузлові механізми - функціональні системи мислення і мовлення. У статті ми розглядаємо процес виконання музичних творів як цілісну відкриту динамічну мисленнєво- мовленнєву систему, яка актуалізує нотний текст у функціональній системі інтонаційних засобів вираження. Наукова новизна роботи полягає у розробці цілісної пізнавальної концепції, яка міститься у синтезі методів системно-функціонального та структурно-функціонального аналізу процесу виконання музичних творів. У межах статті виявлення специфіки процесу звукової актуалізації нотного тексту здійснюється шляхом аналізу функціональної системи інтонаційних засобів вираження і структуруванні її елементів на різних рівнях мисленнєво-мовлен- нєвої системи. Концептуальна модель синтезу системно-функціонального та структурно-функціонального методів дослідження процесу актуалізації нотного тексту відрізняється від традиційного методу музикознавчого аналізу своєю специфічно практичною формою спрямування. Висновки. Результати методу системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу музично-виконавського процесу мають безпосереднє відношення до усвідомлення сутнісних властивостей музичного виконавства. Вони мають інтегруватися у практичному творчому досвіді музиканта і відкладатися у системі виконавського практичного знання як основи творчого методу процесу музичного виконання. Виконавське практичне знання є практичним усвідомленням знання закономірностей організації музичних текстів. У зв'язку з цим розробка концептуальної моделі синтезу системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу процесу виконання музичних творів є не тільки актуальним засобом теоретичного дослідження загальних принципів функціонування, структурної організації, суттєвих закономірностей процесу виконання музичних творів, а й має сприяти удосконаленню практичної діяльності музикантів.
Посилання
Лисенко О. В. Категорія «виконання» у призмі мовленнєвої парадигми музично-виконавської діяльності /Ольга Всеволодівна Лисенко// Міжнародний вісник. Культурологія. Філологія. Мистецтвознавство. Вип. II (3). - К. : Міленіум, 2014. - С. 212-218.
Лисенко О. В. Функціональна система музично-виконавського мовлення / О. Лисенко // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. - К.: Міленіум, 2015. - №4. - С. 74-78.
Сахалтуева О. Е. О взаимосвязи выразительных средств в музыкальном исполнительстве / Сахал- туева О. Е., Назайкинский Е. В. // Музыкальное искусство и наука. - М. : Музыка, 1970. - С. 55-94.
Назайкинский Е. В. Логика музыкальной композиции / Назайкинский Е. В. - М. : Музыка, 1982. - 319 с.
Браудо И. А. Артикуляция / Браудо И. - изд. 2-е. - М.: Музыка, 1973. - 197 с.
Кан Э. Элементы дирижирования / Э. Кан. - Ленинград : Музыка, 1980. - 216 с.
Степанов Ю. С. Основы общего языкознания / Степанов Ю. С. - М. : Просвещение, 1975. - 271 с.
Соколов А. С. Громкостная динамика как предмет анализа / А. Соколов // Проблемы музыкальной науки. - 1983. - Вып. 5. - С. 107-137.
Мазель Л. А. Строение музыкальных произведений / Мазель Л. А. - Москва: Музыка, 1979. - 534 с.
Музыкальная энциклопедия. - Т. 1. - М. : Советская энциклопедия, 1973. - 1070 с.
Музыкальная энциклопедия. - Т. 3. - М. : Советская энциклопедия, 1973. - 958 с.
Мазель Л. А. Вопросы анализа музыки. Опыт сближения теоретического музыкознания и эстетики / Мазель Л. А. - М. : Советский композитор, 1978. - 352 с.
Орлов Г. А. Структурная функция времени в музыке / Орлов Г. // Вопросы теории и эстетики музыки. - 1974. - Вып. 13. - С. 32-57.
Виноградов К. Л. Занятия Б. Л. Яворского с аспирантами Московской государственной консерватории / Виноградов К. Л. // Яворский Б. Статьи, воспоминания, переписка. - Т. 1. - М. : Советский композитор, 1971. - С. 149-186.
Гинзбург Г. Р. Заметки о мастерстве / Гинзбург Г. // Вопросы фортепианного исполнительства. - М. : Музыка, 1968. - С. 61-70.
Гольденвейзер А. Б. О музыкальном искусстве / Гольденвейзер А. Б. - М. : Музыка, 1975. - 415 с.
Яворский Б. Л. Избранные труды / Яворский Б. Л. - Т. 2, ч. 1. - М. : Советский композитор, 1987. - 365 с.
Лисенко О. В. Гносеологічні питання музично-виконавської практики в аспекті системи музичного смислоутворення / О. Лисенко // Теоретичні та практичні аспекти музичного смислоутворення : Науковий вісник Національної музичної академії України. - 2006. - Вип. 60. - С. 189-195.
Lysenko O.V. (2014). Katehoriia "vykonannia" u pryzmi movlennievoi paradyhmy muzychno-vykonavskoi diialnosti. Mizhdunarodnyi visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo. Kyiv : Milenium, issue II(3), 212-218 [in Ukrainian].
Lysenko O. V. (2015). Funktsionalna systema muzychno-vykonavskoho movlennia. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv : Milenium, № 4, 74-78 [in Ukrainian].
Sakhaltueva O.Ye., Nazaykinskiy Ye.V. (1970). O vzaimosvyazi vyrazitelnykh sredstv v muzykalnom ispolnitelstve. Muzykalnoe iskusstvo i nauka. Moscow : Muzyka, 55-94 [in Russian].
Nazaykinskiy Ye. V. (1982). Logika muzykalnoy kompozitsii. Moscow : Muzyka, 319 [in Russian].
Braudo I. A. (1973). Artikulyatsiya. Moscow : Muzyka, 197 [in Russian].
Kan E. (1980). Elementy dirizhirovaniya. Leningrad : Muzyka, 216 [in Russian].
Stepanov Yu. S. (1975). Osnovy obshchego yazykoznaniya. Moscow : Prosveshchenie, 271 [in Russian].
Sokolov A. S. (1983). Gromkostnaya dinamika kak predmet analiza. Problemy muzykalnoy nauki, 5, 107-137 [in Russian].
Mazel L. A. (1979). Stroenie muzykalnykh proizvedeniy. Moscow : Muzyka, 534 [in Russian].
Muzykalnaya entsiklopediya (1973). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya, 1, 1070 [in Russian].
Muzykalnaya entsiklopediya (1973). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya, 3, 958 [in Russian].
Mazel L. A. (1978). Voprosy analiza muzyki. Opyt sblizheniya teoreticheskogo muzykoznaniya i estetiki. Moscow : Sovetskiy kompozitor, 352 [in Russian].
Orlov G. A. (1974). Strukturnaya funktsiya vremeni v muzyke. Voprosy teorii i estetiki muzyki, 13, 32-57 [in Russian].
Vinogradov K. L. (1971). Zanyatiya B.L. Yavorskogo s aspirantami Moskovskoy gosudarstvennoy konservatorii. Yavorskiy B. Stati, vospominaniya, perepiska. Moscow : Sovetskiy kompozitor, 1, 149-186 [in Russian].
Ginzburg G. R. (1968). Zametki o masterstve. Voprosy fortepiannogo ispolnitelstva. Moscow : Muzyka, 61-70 [in Russian].
Goldenveyzer A. B. (1975). O muzykalnom iskusstve. Moscow : Muzyka, 415 [in Russian].
Yavorskiy B. L. (1987). Izbrannye trudy. Moscow : Sovetskiy kompozitor, vol 2, part 1, 365 [in Russian].
Lisenko O. V. (2006). Gnoseologichni pitannya muzichno-vikonavskoyi praktiki v aspekti sistemi muzichnogo smisloutvorennya. Teoretichni ta praktichni aspekti muzichnogo smisloutvorennya : Naukoviy visnik Natsionalnoyi muzichnoyi akademiyi Ukrayini, issue 60, 189-195 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.