АКТУАЛІЗАЦІЯ АРХАЇЧНИХ МІСЯЧНО-СОНЯЧНИХ ЦИКЛІВ У СУЧАСНОМУ УКРАЇНСЬКОМУ ОБРЯДОВОМУ КАЛЕНДАРІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148295Ключові слова:
місячно-сонячні цикли, свято, прикмети, український обрядовий календарАнотація
Метою статті є здійснення ретроспективного огляду особливостей місячно-сонячних календарів давніх цивілізацій та специфіки відображення астрономічних спостережень за небесними світилами в українському народному календарі, які знайшли свій вияв у аграрних обрядах та циклах прикмет і прислів’їв. Методологія дослідження полягає у використанні історичного та етнографічних методів, оскільки такий підхід дає змогу проаналізувати, як, зародившись ще в архаїчну епоху, календарі стали унікальною системою, що включає в себе уявлення про час, народні знання, вірування, обряди, свята. Наукова новизна. Автор доводить, що річний цикл українських обрядових свят найповніше був синхронізований за допомогою місячно-сонячних фаз. Іншими елементами землеробського календаря були цикл блискавок і дощів, цикл свят врожаю, дні поминання предків, свята, пов’язані зі спостереженнями за поведінкою тварин і птахів. Поява календаря, за висновками багатьох вчених вказує, що народ уже досягнув певного рівня розвитку культури, тому що для його створення необхідні значні практичні пізнання у галузі астрономії, астрології, математики, природознавства, агрономії та інших науках. Висновок. Отже, за допомогою аналізу календарних систем можна вивчати еволюцію наукового, господарського, релігійного і культурного розвитку різних етносів, оскільки вони несуть у собі значний обсяг інформації про своїх творців. Внутрішній ритм обрядового календаря, який існував тисячоліттями на теренах сучасної України, свідчить, що накопичені в процесах праці, у спілкуванні людей досвід і знання передавалися з покоління в покоління, формуючи генетичну пам’ять цивілізації. Водночас вони не втратили свого значення в сучасному постіндустріальному світі.
Посилання
Бикерман Э. Хронология древнего мира. Ближний Восток и античность / Э. Бикерман; пер. И. М. Стеблин-Каменского, отв. ред. М. А. Дандамаев. - М. : Наука, 1975. - 337 с.
Владимирский Б. М. Археоастрономия и история культуры / Б. М. Владимирский, Л. Д. Кисловский. - М. : Знание, 1989. - 64 с.
Власов В. Г. Формирование календаря славян. Ранний период / В. Г. Власов // Календарь в культуре народов мира : сб. статей / Институт этнологии и антропологии им. Н. Н. Миклухо-Маклая РАН; отв. ред. : Н. Л. Жуковская, С. Я. Серов. - М. : Наука : Восточная литература, 1993. - С. 102-144.
Гамкралидзе Т. В. Индоэвропейский язык и индоевропейцы. Т. 2. / Т. В. Гамкралидзе, В. В. Иванов. - Тбилиси, 1984. - 1409 с.
Климишин И. А. Календарь и хронология / И. А. Климишин. - Изд. 3-є. - М. : Наука, 1990. - 480 с.
Лозко Г. С. Нове літо за традицією Предків / Г. С. Лозко // Сварог. - 2007. - № 21. - С. 61-63.
Лозко Г. С. Українське язичництво / Г. С. Лозко. - К. : Український центр духовної культури, 1994. - 98 с.
Соколова В. К. Весенне-летние календарные обряды русских, украинцев и белорусов. XIX начало XX в. / В. К. Соколова. - М. : Наука, 1979. - 286 с.
Bikerman, E. (1975). Khronologiya drevnego mira. Blizhniy Vostok i antichnost. ( I. M. Steblin- Kamenskiy,Trans). Moskow: Nauka,. [in Russian].
Vladimirskiy, B. M. ,& Kislovskiy, L. D. (1989). Arkheoastronomiya i istoriya kultury. Moskow:Znanie, [in Russian].
Vlasov, V. G. (1993).Formirovanie kalendarya slavyan. Ranniy period. Zhukovskaya, N. L..(Eds.), Kalendar v kulture narodov mira. Institut etnologii i antropologii im. N. N. Miklukho-Maklaya RAN, (pp. 102- 144).Moskow:Nauka[in Russian].
Gamkralidze, T. V. (1984). Indoevropeyskiy yazyk i indoevropeytsy. Ivanov, V. V.(Eds.), (Vols.2), Tbilisi,. [in Gruziya].
Klimishin, I. A. (1990). Kalendar i khronologiya. Moskow:Nauka, [in Russian].
Lozko, H. S. (2007). Nove lito za tradytsiieiu Predkiv. Svaroh, 21, 61-63.[in Ukrainian].
Lozko, H. S. (1994).Ukrainske yazychnytstvo.Kyiv : Ukrainskyi tsentr dukhovnoi kultury.[in Ukrainian].
Sokolova, V. K. (1979). Vesenne-letnie kalendarnye obryady russkikh, ukraintsev i belorusov. XIX nachalo XX v.Moskow: Nauka, [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.