ОЗНАКИ ПОСТМОДЕРНУ В ХОРЕОГРАФІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ: ДРУГА ПОЛОВИНА ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2016.148391Ключові слова:
сучасна хореографія, танець, модерн, постмодерн, культура, мистецтво, хореограф, балетмейстерАнотація
Мета роботи. Дослідження пов’язане з пошуком та визначенням ознак епохи постмодерну в хореографічному мистецтві другої половини XX – початку ХХІ ст. Методологія дослідження полягає у застосуванні загальнонаукових методів дослідження, зокрема таких, як історичний, культурологічний. Сучасне науково-теоретичне мислення прагне проникнути у сутність явищ і процесів. Це можливо за умови цілісного підходу до об’єкта вивчення та розгляду його в динаміці: виникненні та розвитку, тобто за умови застосування історичного підходу. Культурологічний підхід, завдяки широкій палітрі трактування поняття "культура" та пізнавальним можливостям культурології, дає можливість дослідити безліч природних, соціальних, екологічних, економічних, педагогічних, інформаційних та інших об’єктів та явищ як культурологічних феноменів. Наукова новизна роботи полягає в розширеному аналізі постмодерністської епохи, як культурної, так і хореографічної. Порівняльний аналіз становлення та розвитку американського і європейського хореографічного мистецтв даного періоду дає змогу виокремити ознаки постмодерну. Висновки. З осмислення проведених паралелей крізь епоху постмодерну випливає, що з кінця другої половини ХХ ст. починається зближення класичної та модерн-хореографії. Завдяки цьому синтезу модерн-танець отримує шанс вийти на велику сцену і завоювати популярність, звільнитися від крайнощів дегуманізації й абсурду, позбутися дилетантизму, що почасти став для нього гальмом, збагатитися, як і академічний танець, новими виразними засобами, розширюючи свої художні можливості.
Посилання
Гердт О. Неустойчивое равновесие: дни нидерландского танца в Москве: 1998 / Гердт О. // Балет. – 1999. – С.16-18.
Голубкова М. Хореограф Ноймайер представил в Петербурге свою коллекцию. Російська газета "RG.RU" [Електронний ресурс] / Голубкова М. – Режим доступу: http://www.rg.ru/2012/11/05/reg-szfo/noimaier-anons.html.
Єрмакова О.О. Нові виражальні засоби в зарубіжній хореографії другої половини XX століття. Творчі пошуки М. Бежара і Д. Ноймайера.: дис. канд.мистецтв. 17.00.09. Єрмакова Олена Олександрівна. – К., 2003. – 228 с.
Касьянова О.В. Прояви естетики постмодернізму в українському хореографічному театрі /Касьянова О.В. // Часопис НМАМ ім. П. Чайковського. – №4 (13). – 2011. – 146 с.
Станішевський Ю. Парадокси балетного постмодернізму / Юрій Станішевський // Музика. – 2003. – № 1–2. – С.20.
Ференц Н.С. Основи літературознавства: підручник / Н. С. Ференц. – К.: Знання, 2011. – 431 с.
Чепалов О.І. Хореографічний театр Західної Європи ХХ ст.: монографія / О.І. Чепалов. – Х.: ХДАК, 2007.
Чурко Ю. М. Лінія, що йде в нескінченність / Ю. М. Чурко. – К.,1999.
Gherdt, O. (1999) Neustojchyvoe ravnovesye :dny nyderlandskogho tanca v Moskve Balet. (pp. с.16-18) [in Russian].
Gholubkova, M. (2012) Khoreoghraf Nojmaj'er predstavyl v Peterburghe svoju kollekcyju [Neumayer presented its Collection in St. Petersburg.] Rosijsjka ghazeta "RG.RU" [Russian newspaper Peterburg hesvojukol lekcyju [Neumayer presented its Collection in St. Petersburg.] Rosijsjka ghazeta "RG.RU"]. Retrieved from: http://www.rg.ru/2012/11/05/reg-szfo/noimaier-anons.html. [in Russian].
Jermakova, O.O. (2003). Novi vyrazhaljni zasoby v zarubizhnij khoreoghrafiji drughoji polovyny ХХ stolittja. Tvorchi poshuky M. Bezhara i D. Nojmaj'era New means of expression in the foreign choreography in the second half of the XX century creativity of M. Bejart and D. Neumayer. Sankt-Peterburgh [in Russian].
Kasjjanova, O.V. (2011) Projavy estetyky postmodernizmu v ukrajinsjkomu khoreoghrafichnomu teatri. The manifestations of aesthetics of postmodernism in Ukrainian Ballet Theatre. Naukovyj zhurnal. Ministerstvo kuljtury Ukrajiny. Chasopys NMAKh [in Ukrainian].
Stanishevsjkyj, J.O. (2003) Paradoksy baletnogho postmodernizmu [Paradoxes of postmodern ballet] Jurij Stanishevsjkyj. [in Ukrainian].
Ferencz, N.S. (2011) Osnovy literaturoznavstva: pidruchnyk [Fundamentals of literature: Textbook] Kyjiv [in Ukrainian].
Chepalov, O.I. (2007) Khoreoghrafichnyj teatr Zakhidnoji Jevropy XX st. [Choreographic Theatre of Western Europe in twentieth century]: monoghrafija. Ministerstvo kuljtury i turyzmu Ukrajiny. Kharkivsjka derzhavna akademija kuljtury. Kharkiv.: KhDAK,in Ukrainian].
Churko, Ju. M. (2007) Linija, shho jde v neskinchennistj The line that goes to infinity. Polymja. Minsk [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.