БАНДУРНИЙ РЕПЕРТУАР ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ КОНЦЕРТНОГО ВИКОНАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32461/149735Ключові слова:
бандура, концертне виконавство, інструментальні твори, репертуар, жанриАнотація
Мета роботи − розглянути процес оновлення бандурного репертуару інструментальними творами як ключового чинника у формуванні та розвитку концертного виконавства. Методологія полягає в застосуванні загального наукового принципу об’єктивності, історико-логічного, аналітичного та культурологічного методів у дослідженні чинників, що обумовлювали введення до бандурного репертуару інструментальних класичних творів, що сприяло розвитку концертного виконавства на шляху академізації бандури. Наукова новизна роботи полягає у розкритті текстово-музикологічних особливостей добору репертуару для бандури, що сприяло формуванню класичного репертуару бандури, підвищуючи, тим самим, рівень виконавської майстерності інструменту в контексті означеного виду мистецтва як цілісного художньо-естетичного явища музичної культури. Висновки. У результаті проведеного дослідження підсумовано, що завдяки оновленню інструменту стає можливим розширення жанрового діапазону (сонати, сюїти, фантазії, рондо, концертні п’єси, концерти), технічних та виразових засобів виконавства, поєднання народно-фольклорних мотивів з академічними традиціями. Наголошено на важливій ролі митців-педагогів в розвитку концертного бандурного виконавства. Охарактеризовано основні групи творів кожного жанру для бандурного виконання в поєднанні з іншими інструментами.
Посилання
Давидов М. Історія виконавства на народних інструментах (Українська академічна школа): підручник. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2010. 592 с.
Дмитрук І. І. Жанр перекладу та його різновиди в сучасному бандурному мистецтві: автореф. дис... канд. мистецтвознава.: 17.00.03; Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. Львів, 2009. 19 с.
Кушнір О. Сюїта у бандурному доробку українських композиторів сучасності. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія: Зб. статей: Вип. 2. Ялта: РВВ РВНЗ КГУ, 2009. С. 141-150.
Морозевич Н. В. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності: автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03; Одес. держ. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2003. 16 с.
Муха А. І. Композитори України та української діаспори: довідник. Київ: Музична Україна, 2004. 352 с.
Ніколенко О.І. Оригінальна інструментальна бандурна творчість в аспекті жанрово-стильової еволюції: автореф. дис. ... канд. Мистецтво знав.: 17.00.03; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В. Лисенка. Львів, 2011. 16 с.
Олексієнко О.В. Творчість Миколи Дремлюги і процес становлення бандурного репертуару: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. Київ, 2003. 16 с.
Панасюк І. В. Творча діяльність С. В. Баштана в контексті становлення київської школи академічного бандурного виконавства: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2008. 16 с.
Творчий доробок українських композиторів і музикознавців. 1999-2004: Каталог-довідник. Київ, 2005. 230 с.
Хоткевич Г. Бандура і її можливості. Харків: Глас-Майдан, 2007. 92 с/
Davydov, M. (2010). History of Performing Arts in Folk Instruments (Ukrainian Academic School). Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho [in Ukrainian].
Dmytruk, I. I. (2009). The genre of translation and its varieties in modern bandura art. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv. [in Ukrainian].
Kushnir, O. (2009). Suite in the bandura of the Ukrainian composers of our time. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Ser.: Pedahohika i psykholohiia. Yalta: RVV RVNZ KHU [in Ukrainian].
Morozevich, N.V. (2003). Bandura art as a cultural heritage of our time. Odesa [in Ukrainian].
Mukha, A.I. (2004). Composers of Ukraine and the Ukrainian Diaspora. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Nikolenko, O.I. (2011). Original instrumental bandura creativity in the aspect of genre-style evolution. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].
Oleksiyenko, O.V. (2003). Mykola Dremlyuga's creativity and the process of becoming a bandura repertoire. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Panasyuk, I.V. (2008). The creative activity of SV Bashtanka in the context of the formation of the Kyiv Academy of Bandura Performing Arts. Kyiv [in Ukrainian].
Creative achievements of Ukrainian composers and musicologists. 1999-2004 (2005). Kyiv [in Ukrainian].
Hotkevich, G. (2007). Bandura and her possibilities. Kharkiv: Glas-Maidan [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Natalia Chabanenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.