БАНДУРНИЙ РЕПЕРТУАР ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ КОНЦЕРТНОГО ВИКОНАВСТВА

Автор(и)

  • Natalia Chabanenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/149735

Ключові слова:

бандура, концертне виконавство, інструментальні твори, репертуар, жанри

Анотація

Мета роботи − розглянути процес оновлення бандурного репертуару інструментальними творами як ключового чинника у формуванні та розвитку концертного виконавства. Методологія полягає в застосуванні загального наукового принципу об’єктивності, історико-логічного, аналітичного та культурологічного методів у дослідженні чинників, що обумовлювали введення до бандурного репертуару інструментальних класичних творів, що сприяло розвитку концертного виконавства на шляху академізації бандури. Наукова новизна роботи полягає у розкритті текстово-музикологічних особливостей добору репертуару для бандури, що сприяло формуванню класичного репертуару бандури, підвищуючи, тим самим, рівень виконавської майстерності інструменту в контексті означеного виду мистецтва як цілісного художньо-естетичного явища музичної культури. Висновки. У результаті проведеного дослідження підсумовано, що завдяки оновленню інструменту стає можливим розширення жанрового діапазону (сонати, сюїти, фантазії, рондо, концертні п’єси, концерти), технічних та виразових засобів виконавства, поєднання народно-фольклорних мотивів з академічними традиціями. Наголошено на важливій ролі митців-педагогів в розвитку концертного бандурного виконавства. Охарактеризовано основні групи творів кожного жанру для бандурного виконання в поєднанні з іншими інструментами.

Біографія автора

Natalia Chabanenko

концертмейстер кафедри фольклористики, бандури та інструментального мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв

Посилання

Давидов М. Історія виконавства на народних інструментах (Українська академічна школа): підручник. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2010. 592 с.

Дмитрук І. І. Жанр перекладу та його різновиди в сучасному бандурному мистецтві: автореф. дис... канд. мистецтвознава.: 17.00.03; Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. Львів, 2009. 19 с.

Кушнір О. Сюїта у бандурному доробку українських композиторів сучасності. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія: Зб. статей: Вип. 2. Ялта: РВВ РВНЗ КГУ, 2009. С. 141-150.

Морозевич Н. В. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності: автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.03; Одес. держ. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2003. 16 с.

Муха А. І. Композитори України та української діаспори: довідник. Київ: Музична Україна, 2004. 352 с.

Ніколенко О.І. Оригінальна інструментальна бандурна творчість в аспекті жанрово-стильової еволюції: автореф. дис. ... канд. Мистецтво знав.: 17.00.03; Львів. нац. муз. акад. ім. М.В. Лисенка. Львів, 2011. 16 с.

Олексієнко О.В. Творчість Миколи Дремлюги і процес становлення бандурного репертуару: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. Київ, 2003. 16 с.

Панасюк І. В. Творча діяльність С. В. Баштана в контексті становлення київської школи академічного бандурного виконавства: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2008. 16 с.

Творчий доробок українських композиторів і музикознавців. 1999-2004: Каталог-довідник. Київ, 2005. 230 с.

Хоткевич Г. Бандура і її можливості. Харків: Глас-Майдан, 2007. 92 с/

Davydov, M. (2010). History of Performing Arts in Folk Instruments (Ukrainian Academic School). Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho [in Ukrainian].

Dmytruk, I. I. (2009). The genre of translation and its varieties in modern bandura art. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv. [in Ukrainian].

Kushnir, O. (2009). Suite in the bandura of the Ukrainian composers of our time. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Ser.: Pedahohika i psykholohiia. Yalta: RVV RVNZ KHU [in Ukrainian].

Morozevich, N.V. (2003). Bandura art as a cultural heritage of our time. Odesa [in Ukrainian].

Mukha, A.I. (2004). Composers of Ukraine and the Ukrainian Diaspora. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Nikolenko, O.I. (2011). Original instrumental bandura creativity in the aspect of genre-style evolution. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].

Oleksiyenko, O.V. (2003). Mykola Dremlyuga's creativity and the process of becoming a bandura repertoire. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Panasyuk, I.V. (2008). The creative activity of SV Bashtanka in the context of the formation of the Kyiv Academy of Bandura Performing Arts. Kyiv [in Ukrainian].

Creative achievements of Ukrainian composers and musicologists. 1999-2004 (2005). Kyiv [in Ukrainian].

Hotkevich, G. (2007). Bandura and her possibilities. Kharkiv: Glas-Maidan [in Ukrainian].

##submission.downloads##